Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
PeltO

Renoveringssats till avgasrör AQAD41

Rekommendera Poster

Är det någon som har monterat servicesatsen till avgasröret på en 31, 41 eller 42 motor?

Jag har demonterat min turbo till förmån för en uppgraderingsvariant och passade då på att inspektera bälgen mellan avgaskrök och avgasrör. Avgasröret i gjuten aluminium är ju känd för sin bristande motståndskraft mot avgaser och saltvatten vilket tyvärr även bevistas i min båt. Så nu står jag inför två val:

1. Byta avgasröret, vilket skulle ge mer ro för själen, men innebära massor med jobb då jag i princip måste lyfta ur 500kg motor först för att komma åt anslutningen mot drevet. Dessutom kostar det nya röret 3600kr.

2. Montera servicesats 3581114 (finns på drevia.se) för ca 600 kr på det befintliga avgasröret som i övrigt verkar vara i god kondition.

Just nu lutar det åt det senare, nr 2. Men jag är osäker på hur den där servicesatsen är och exakt hur den skall monteras, mer än att man limmar ett plaströr utanpå det befintliga avgasröret. Är det någon som gjort detta ingrepp?

post-28418-1394237029,1516_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild på mitt befintliga avgasrör

post-28418-1394237029,186_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag närmar mig samma situation och svarar för att lyfta frågan. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Detta är som bekant en vanlig sak på AD41:an och det handlar mer om att göra det i tid eftersom man inte kan använda reparationssatsen ifall aluminiumet korroderat för långt ner - då åker man på att byta hela kröken.

Jag har just fått detta åtgärdat på vår motor, men kan inte ge några egentliga tips eller råd eftersom jag själv lejde bort jobbet efter att en bekant gav sig på det själv vilket blev en dyrköpt läxa.

Men innan du börjar så kan det vara på sin plats att ta en bild på din krök och visa en mekaniker för att säkerställa att reparationssatsen räcker i ditt fall.

Att byta kröken är som du skriver ett jobb som inkluderar motorlyft vad jag hört men nog bör man väl även på en ny krök montera servicesatsen för annars är det ju bara en tidsfråga i alla fall - för den som äger båten den dagen, eller har de bytt material numera?

Du kan ju prova att ställa frågan i Drevias forum för Fredrik Häller är bra på att ge support i sådana här frågor! (www.drevia.se)!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack T_M_C för bra svar. Jag har ställt frågor till marinpartseurope.com men dom kunde bara hjälpa till med att hitta rätt i artikeldjungeln, frågor som denna var inte deras grej... Men jag ska pröva med drevias forum.

Jag uppskattar att det på mitt rör har försvunnit ca 10mm på ur ett tvärsnitt sett, ena halvan av röret. D.v.s. änden är inte rak längre utan sned. Så därför gör jag bedömningen att en servicelösning borde vara gångbar i det här fallet.

Ja, servicesatsen är ju på sätt och vis en nödlösning eller konstgjord anding men innom några år är det ändå läge att lyfta ur motorn för halvtidsrenoveringsmiley och det är ju ett ypperligt tillfälle för att byta röret.

Du råkar inte ha en bild på ditt avgasrör med servicesatsen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även vår båt har problem med korroderat avgasrör. På våran har det suttit en servicesats monterat ett antal år men förra säsongen började det läcka så nu har det monterats isär och funderingen kring vilken väg vi ska ta pågår. Det bästa är ju såklart att lyfta fram motorn och byta röret men troligvis blir det återmontering av en plastmuff. Bifogar en bild på härligheten. Någon som vet vad ett friskt rör har för mått tex från klacken som är markerad på bilden upp till kanten.

post-18260-1394237029,9467_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mätte på mitt rör idag och det var 60mm mellan stosen och kanten och nu är jag oxå nyfiken på vad ett friskt rör mäter.

post-28418-1394237030,8822_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde som T_M_C föreslog, nämligen att kolla med Fredrik på Drevia och han var grym!!!yes
Fredrik skickade en instruktion för hur servicesatsen skulle monteras och efter att ha läst den har jag fått svar på mina frågor. 

Bifogar skärmdump från instruktionen och bilder från monteringen kommer när jobbet är klart.

1. Lossa avgaskröken och bälgen enligt fig. 1.
2. Slipa ner avgasrörets övre kant så att den blir jämn,
se fig. 2. På vissa avgasrör finns en vulst som måste
slipas ner så att hylsan kan monteras, se fig. 2.
3. Kontrollera att hylsan kan monteras ända ner på avgasrörets
övre kant. I vissa fall måste ett uttag göras i
hylsan så att den kan monteras ända ner mot avgasrörets
övre kant, se fig. 3. (Alternativt kan kan klacken
på avgasröret slipas bort).
4. Gör ren avgasrörets yta från oxid. Rugga därefter upp
ytan med en grov smärgelduk, både på in- och
utsidan. Tvätta hylsan och avgasröret med oljefri Aceton.
5. Stryk ut strängar av silikon på insidan av hylsan och
på avgasröret enligt fig. 4. Tryck hylsan på avgasröret
med en roterande rörelse.
6. Låt silikonet torka ca. 4 timmar. För att underlätta monteringen
av bälgen skall såpvatten strykas på hylsan
innan bälgen monteras. I sats 3581115 ingår 4 st
längre slangklammor, använd dessa vid monteringen.
Montera avgaskröken.

Senast ändrad av PeltO | 25 april 2012 | 21:42

post-28418-1394237032,0992_thumb.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt! Då har forumet än en gång rätat ut några frågetecken!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var servicesatsen äntligen monterad och här kommer lite bilder från det.

Först en på det som följde med i kartongen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag slipade ner änden på röret så den blev någorlunda rak och jämn. Sen markerade jag hur långt ner plasthylsan nådde på avgasröret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen kledatde jag dit två strängar med lim på avgasröret

post-28418-1394237038,7453_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och rikligt med lim inne i plasthylsan som utgjorde själva servicesatsen.

post-28418-1394237038,8604_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och sen monterade jag hylsan på avgasröret.

Klart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...