saffran11 0 Postad 23 April , 2012 Efter fått tillbaka båten efter vinterservice, så läcker det massor av olja. Som ni ser på bilden så kommer det olja i skarven, dessutom rinner det olja ut avgashålet ( det övre). Jag har det på en film, men den går inte att ladda till sidan. På stickan ser jag att c:a 1/4 har runnit ut efter en kort tur. Det verkar inte rinna ut när jag kör, men däremot när jag stänger av motorn. Det har även runnit olja i baljan när jag tiltade upp motorn. Verkstaden tror att det är hål på oljetråget, och kostar c:a 15.000:- att åtgärda. Någon som har tips eller idéer? Motorn är en Honda 90, årsmodell -01. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 23 April , 2012 Hemskt tråkigt för dig att den läcker olja. Men jag ser inget skäl att det skulle gå hål i oljetråget om den varit på vinterservice? Du får kolla med annan än verkstaden vad som är fel och om det är något fel som verkstaden åstadkommit . Moorn ska inte börja läcka av sig själv om det stått still. Tur jag har 2 taktare för då har jag i alla fall inget problem med oljetråget och oljekladdet ger en skyddande hinna över många delar på motorerna som skyddar de automatiskt för vinterns fukt. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 23 April , 2012 Har nog aldrig hört om det problemet på en modern motor. Att tråget skulle rosta sönder känns inte helt sannolikt. Frågan är om inte verkstaden råkat sabba tråget när de servat motorn? Senast ändrad av Rolle85 | 23 april 2012 | 17:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 23 April , 2012 Har du haft av kåpan och kollat? Kanske bara ventilkåpa som inte är ditsatt ordentligt ? Allvarligt i och för sig, men billigt att åtgärda om det görs i tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 23 April , 2012 Jag tror att de har slabbat när de bytte oljefiltret, och oljan som kommer ur avgashålet är nog bara rester av en riklig konservering. Detta är ju bara gissningar men kolla ordentligt och fundera på om det kommer mera, motorn borde rymma 3-5liter olja och det märks ju om de mängderna skulle komma ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 23 April , 2012 Kolla det enklaste först och det är förhoppningsvis, oljeavtappningspluggen, oljepåfyllninglocket och inte minst oljefiltret. Är det fastskruvat, sitter o-ringen rätt eller är det hål i filtret? Vid en vanlig vinterservice är det dessa ställen man vidrör när det gäller motoroljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saffran11 0 Postad 26 April , 2012 Tack för alla tips om tänkbara fel. Jag har lyft av huven, och ingen olja syns. Filtret läcker inte, och det kommer ingen olja vid ventilkåpan. Oljeavtappningspluggen sitter nedanför där oljan läcker, och det är inte enstaka droppar som kommer ut. Det formligen forsar ut olja ut ur tomgångsöppningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser