Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
IW23

Hur hissa klubbvimpel?

Rekommendera Poster

Mastade på igår. Var lite trött efter sjösättning samma dag och lyckades därför glömma att trä i linan som klubbvimpeln ska sitta på.

Tips mottages tacksamt hur jag ska göra för att kunna hissa klubbvimpeln.

Finns det något annat sätt än att ta ner masten och masta på igen? Är inte så sugen på att göra om det hela. Och vill inte behöva segla runt och skämmas hela sommaren för att vimpeln fattas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt någon hissa upp dig med mastkranen. Eller i ett av fallen.
Personligen föredrar jag mastkranen, den känns stabilare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle du skämmas för att du inte har klubbvimpeln?

Det är värre om du kommer till en utlänska vatten och inte för gästflaggan.

Båtmansstol som Peter sa, är den rätta metoden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi brukar gratulera oss varje gång vi kommer ihåg att stoppa i linorna vilket skedde igår.

Det är i vår mastkran inte så lätt att fixa heller då stegen är rätt långt från masten i spridarhöjd.

En dag puttade jag in linan med hjälp av spirbommen och en påtejpad båtshake av den längre modellen. I änden hade jag tejpat linan på en avlång tyngd typ skruvmejsel utan skaft som jag brukar göra av mejslar genom att slå söndert skaftet. Väldigt bra tillbehör på skruvdragaren.

Med lite tålamod fick jag i den i öglan. Är flagglinan av lite tjockare sort kan en stark sytråd vara kastlina. Den sätts skarvas sen ihop med den rätta linan och dras igenom med sytråden. Svårt som en plåt men va gör man. Man kan ju inte komma utan gästflagga. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus31, ingen har påstått att man ska klättra i mastkranen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo nu såg jag det.

Läser ibland lite slarvigt för att få komma med briljanta tips.

Men tipset kvarstår för den som inte är darrig på handen. Att träffa den lilla öglan med sexmeters dallrande pinne är som att trä tråden i nålsögat eller värre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstår har du båten i Bromma. På mitt varv nära Blackeberg finns en mastkran med steg ca 9 meter hög. Vill du inte hissas upp i kran kan kanske detta kan vara ett alternatv.Själv montera jag alltid Windex och klubbvimpeln sist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snackade just med en arbetskamrat som lyckats peta in linan med ett långt metspö. Samma metod som att skarva spinackerbom och båtshake, men en betydligt lättare konstruktion som kanske därmed ger bättre precision.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ingen industrihamn i närheten.

Det kanske skulle gå att trä i från ett fartyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag är notoriskt disträ och glömsk brukar jag alltid få ta en tur eller två i mastkranen med båtmanstol, det är ganska roligt faktiskt. Barnen brukar slåss om vem som skall upp.

Men ibland orkar man inte ta sig till mastkranen, då brukar jag ställa en stege på däck som når upp till spridarna, på så vis blir den ganska stabil. Sedan är det bara att klättra upp och trä sina sejnfall, sätta lazyjacks och allt vad det är man glömt uppe i masten. Min mast är ca 11 meter så en teleskopstege jag har räcker precis upp till spridarna, det kan ju bli lite klurigare med en högre mast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leta rätt på en bro som är lite högre än din mast, och fira ner dig från bron. När du trätt i linan flyttar du båten och dyker ner i vattnet. Du slipper jobbig klättring uppåt, allt går bara enkelt utför. cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit i behov av mastkran ett antal gånger på senare år. Finns inga klättringsbara här hemma lämgre. De närmsta jag kände till var i Björlanda Kile och på Ökerö (nu vet jag att det finns i Lysekil)

Frågade en kille som är kappseglare, med ganska stor båt och som jobbade på samma företag som jag - fast i Strömstad om han visste var närmsta klättringsbara mastkran fanns. Enligt honnom fanns det ingen på rimligt avstånd. Han brukade gå till en bro som var lite lägre än hans masttopp. Då kunde han stå på bron och fixa det han skulle i masttoppen. Man får naturligtvis veta vad man håller på med och även ha med ett par gubbar som också vet vad de sysslar med, så att man inte skadar masten.

För din del var det ju i så fall frågan om en låg bro eller en fiskebåt eller liknande. 

Fast båtsmanstol i ett fall eller i mastkran är ju det klart enklaste om du inte klara det från en stege - väl säkrad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag gjort min första musritning på många år.

Jag kom på att jag missade ett flertal gånger när jag skulle få in skruvmejseln som jag tejpat sytråden på. Man måste komma lite snett underifrån för att pricka hålet för flagglinan så jag tog ett kort plaströr där tyngden(mejseln utan skaft) och tejpade på långa stången och kunde hållas lagom långt fram pekande snett uppåt. Med sytråden lagom spänd faller den inte ur röret. Går iofs att göra ett stopp i ena änden.

Sen när man rest hela stången och siktat in sig på hålet drar man försiktigt i sytråden så mejseln skjuts ut ur röret och genom hålet på spridaren. Dimper sedan ned på däck kontrollerat av sytråden. Sytråden skarvas i en lite tjockare lina som skarvas i flagglinan. Eller i endast två steg om man har en stark tunn tråd. Tyngden räckte i mitt fall inte för en ganska tjock flagglina så jag tog en björntråd. 

Den enkla bilden som kanske bara säger hundra ord visar röret i genomskärning och sytråden som ska manövreras från däck.

Är det inte sött så säg.

post-5771-1394237042,1697_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte sött så säg.

Jo - absolut.

Du inte dum du.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars kanske man kan använda samma metod som beskrivs i tråden om hur man kommer under låga broar...kräng ned hela ekipaget mot en lite högre kaj och trä in linan för hand! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många ideer ovan.

Att nå spridaren via mastkranen tror jag blir svårt, man kommer nog inte nära nog, även om man hänger ut så långt man kan / törs.

Då är båtmansstol bättre eller rättare sagt bästa lösningen som beskrivs ovan. Jag har varit upp i min mast till övre spridare, (utsikten på 15 meter är det inget fel på) Jag kopplade då till storfallet, När jag sedan läste hur man skall göra så rekomenderades man använda 2 fall för säkerhetens skull.

På Omegan som bara har ca 6 m till spridare så ställde jag en AL-stege på bommen som jag säkrade med ett fall i övre del och klev sedan upp så att jag precis nådde spridaren, när jag 1:a året gjorde en provisorisk montering av LazyJacks, (satte dom sedan 2 m högre upp då masten var nere)

post-10019272-1394237048,8243_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte vad du har för båt men är det bara en 8-10m historia fäst spinnakerfallet i bryggan och wincha ned den så du når. Båtar tål att lutas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...