Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Braempa

Hur fixa BRA ventilation i segelbåten

Rekommendera Poster

Hej, har en fransk segelbåt med enkelskrov och ventilation som bygger på att man öppnar luckor. Enda ventilen är en Electrolux (tror jag) i salongstaket, samt ett par små hål i nedgångsluckan. Funkar sådär i vårt svenska klimat. Ofta fuktigt, och svårt att få trevligt klimat utan värmaren igång.

Läst och surfat och kommit fram till en idé som jag skulle vilja ha feedback på, baserat på 'kalla väggens princip' (http://www.seniorseglarna.se/teknik-filer/kalla.htm) kombinerat med lite modern teknik...

* Ta in friskluft genom luftkanaler som släpper ut luft genom utblås vid golvet i varje kabin. Använd värmarens (Eber D4) luftkanaler för detta, de finns ju redan där.

* Avfukta inkommande luften genom 'kalla väggens princip' genom att tillluften till värmaren får gå igenom ett utrymme mellan durkar och skrov innan in i värmaren.

* Sug ut frånluft genom solcellsventiler i taket i varje kabin. Tex dessa (om de inte låter för mycket): http://www.bryggan.nu/e_frameset.htm?http://eline.erlandsonsbrygga.se//udn_pyra.aspx?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H&$echoLink=02114&$22301=02114&$echoVar=0

Frågan är väl om tillluften kan passera tillräckligt bra genom värmaren när den avslagen, eller om man måste lägga till en 'bypass' som leder tilluften runt värmaren när den är avslagen. Den kan ju även köras som fläkt, men det drar ju ström...

Så, vad tror ni om denna konstruktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter bra det du skriver. Ett tillägg kan vara att isolera de skrovytor som inte används att torka inluften.

Solcellventilatorer är kanske bra, men bättre är riktiga Doradeventiler som finns i olika storlekar.  Somliga har en rund burk under tratten, men jag gillar de som har en låda med två kammare varav den ena med skapligt stort dräneringshål. Snyggast är i teak eller lackad mahogny förstås :-) . Dom höga fiskar lättare skot etc. I vilket fall får man tänka sig för var dom ska sitta så att dom är ur vägen någorlunda. I värsta fall måste skotavvisare i rf-rör skaffas och det kostar.

Köp inte för små. Två i rufftaket. Trattarna kan riktas så att en vänds mot fören (trycker in luft) och en vänds akterut (suger ut luft) så får du bra ventilation. Man ställer dom mot och från den vanligaste vindriktningen i hemmahamn. Akterhytt bör ha egna Dorade.

Mina Dorade håller båten torr och fräsch och det har aldrig tagit in vatten i ruffen. Det finns lock att sätta för i hårt väder men dom har jag aldrig använt trots några rätt blåsiga seglingar. Tycker Dorade är snygga också. S&S, Sparkman & Stephens, dvs Olin och brodern Rod Stephens gjorde allt rätt. Yawlen Dorade (som ventilens namn kommer från)  vinner fortfarande race på handikapp.

http://www.boatinternational.com/2012/02/20/restored-classic-yacht-dorade-prepares-to-return-to-ocean-racing/

http://www.google.se/search?q=yacht dorade&hl=sv&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ZzGVT_CoKK7a4QTd6sHQDw&sqi=2&ved=0CF8QsAQ&biw=1159&bih=702&sei=5zGVT6LjDYni4QSRxuXQDw

Det finns mycket på nätet att läsa om 1900-talets bästa konstruktör-par. Själv seglar jag sedan 30 år samma vackra S&S-båt, en IW 31 från Orust

jurre - 70 bast vid pinn

PS Nä jag är ingen landkrabba. Har bara inte skrivit så många inlägg här



Senast ändrad av Jurre | 23 april 2012 | 12:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skall du ventilera båten mera? Har du problem med fukt eller dålig lukt? Normalt ligger din båt i sjön ca 20-25 veckor per år. Av dem bor du i båten kanske 4 men skall ventilera som om du bodde där året runt??

Försöker själv ha båten i sjön så länge det bara går (sjösatte 22 mars i år). Ventilation är normalt inga problem fram t.o.m. maj och från mitten av augusti för då kör man som du säger ändå värmaren. Under högsäsong är en liten sketen solventil ändå oduglig om 4 pers bor i båten. Då är Dorade säkert bra, men ändå otillräckligt om det inte blåser.

Jag tror det är bättre att ha öppet luckor och fönster när du bor i båten. Stäng till och avfukta när du inte är där.



Senast ändrad av breckan | 23 april 2012 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Breckan: TS har redan i sitt första stycke skrivit att det inte fungerar för honom med öppningsbara fönster och en lite ventil. Att det fungerar bra i din båt hjälper inte honom)

Kalla väggens princip vet jag att vi diskuterat här förut och att det kan fungera utmärkt i båtar. Sök på det på forumet.. Behövs det en fläkt för att få luftström så kan man använda datorfläktar som inte drar så mycket. Vi funderar på att köpa sådanan om vi inte får tillräcklig snurr på värmen från vårt vattenburna system när vi slår igång det.

Antar att ni redan gör det ni kan för att inte dra med er fukt in - alla blöta kläder hängs upp i sittbrunnstältet eller läggs under sprayhooden mm. Hoppas du hittar något mer matnyttigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ciaraud: Jag har en tysk segelbåt med enkelskrov och ventilation som bygger på att man öppnar luckor. Min enda ventil är en Electrolux i salongstaket, samt ett par små hål i nedgångsluckan.

Förutsättningarna är synbarligen identiska. Ville bara öppna upp för ett annat synsätt.

När det är varmt ute och ösregnar är det inget annat är regnskogsvått i båten, men vad hjälper en solcellsfläkt eller två i det läget? Vi kör värmaren utan värme som bara fläkt vilket hjälper något. Återigen, vill bara väcka tanken att mer ventilation på sjön inte alltid får den önskade effekten.

Avfuktning via kalla väggens princip kan säkert vara en väg att gå. Säger inte emot det.

Edit: Vår förra båt hade av någon tidigare ägare fått ett stort antal ventilhål och jag kan inte påstå att jag tyckte det var bra på något sätt. Ledde bara till att mer sot och smuts, tom höstlöv blåste in i båten.



Senast ändrad av breckan | 23 april 2012 | 18:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha självdrag igenom en avslagen luftvärmare

förkortar nog dess livslängd skulle jag tro då den 

skulle bli full med kondens.

Även om man avfuktar luften på ett kallt skrov så blir den inte torr(inte tillräckligt i alla fall).

Och ytkondensation brukar inträffa på metall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensation kräver lite kallare yta än luften såvida inte uteluften håller 100 % RH.

När värmarfläkten precis startas och värmaren är lite kallare än luften kan det kondensera men efter en liten stund håller värmarens ytor samma temperatur som luften och risken för kondensation är inte större där än på andra ställen t.ex utomhus. Det kan ju ibland vara fuktigt ute så det blir dagg. Har man en hygrostat kan man låta fläkten gå så länge det är luft ute under inställd fuktighet. 

Tycker iofs att det borde gå att ha självdrag då fläkten i värmaren drar rätt mycket.

Å andra sidan är den rätt effektiv så det skulle räcka med bara några timmar per dygn och då när det är bästa förhållande för låg fuktighet. Ju kallare luft desto mindre fukt kan den bära. Släpper man in kall torr luft kommer båten att få en lägre fuktighet när det blir varmt i båten på dagen. En fläkt styrd av hygrostat och en termostat kunde bli bästa förhållande. 

Detta med kalla väggen kan bli optimalt. Ny nödvändig pryl i båtaffärn: Hygro-termostat för fläktstyrning för lägsta fuktighet på inmatad friskluft. Ännu ett Ilandsproblem. Alltså I-land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du har rätt idé redan.

Mycket luft in, gärna via det kalla kölsvinet ... och sedan mycket luft ut ovanpå båten.

En ventil upptill gör inte tillräckligt.

I en 30 fotare hade jag ventil överst i ingångsluckan, tre st elextrolux ventiler på överbyggnaden och en ganska biffig Dorade ventil. DÅ först tyckte jag det faktiskt var bra luft.

I nästa båt ska jag ha en fläkt separat för matoset också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar och aktiverar länken ur trådhuvudet:
http://www.seniorseglarna.se/teknik-filer/kalla.htm

Har ett sånt enligt bilden fläktlöst system i min Amigo23, men bara en elektrolux-ventil på fördäck.
Insuget sker lågt i sittbrunnen, har ett tätande lock i busväder. Tanken var nog att insuget bör sitta lägre än utblåset för självdragets skull. Litet som termitstackarnas skorsten? :)

Har inte mycket fuktproblem, lite små jordslagsprickar under madrasserna bara. Fönstren är  kondensvåta på morgonen när man sover över sommartid, men droppar inte. Brukar iofs lämna övre ingångsluckan ett par centimeter öppen för att öka ventilationen.
Har f.ö. en ca 2 mm tjock plastmatta som skrovisolering, men hela akterpartiet under sittbrunnen är oisolerat. Kanske är det gynnsamt i vissa lägen för kondensation kan ske direkt emot den ytan?

I länken beskrivs två situationer, i den andra är vattnet varmare än luften. Ingen avfuktning kan då ske, vad jag begriper. Men uppvärmningen gör väl att det blir litet marginal emot kondensation, alltså att vattenångan behöver mer kylning för att kondensera. Sen värmer ju en människa med ca 100W också. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...