Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
nilsnobbing

Det här med utombordare på segelbåtar

Rekommendera Poster

Hej allesammans,

Jag planerar, eller drömmer, om mitt nästa båtköp som sannolikt blir till nästa sommar. Har dock en liten fundering jag hoppas på att få tankehjälp med. Den handlar, som framgår av rubriken, om utombordare på segelbåtar. Jag är van seglare och har tidigare haft båtar mellan 17-31 fot. Jag letar en båt i 8-metersklassen som får kosta upp till ca 60 000. Med dagens låga priser på begagnatmarknaden finns ett ganska bra urval. Men eftersom jag är fullständigt okunnig när det gäller dieslar, och dessutom gillar enkelheten med utombordare, har jag gärna aktersnurra. Tror jag. Jag uppskattar vackra, traditionella båtar vilket krånglar till båtvalet en del. Två vuxna, en barn och en brun liten hund ska nyttja båten


Frågan lyder olika båttypers lämplighet att puttra för utombordare.


Se till exempel på en Maxi 77 som för tillfället ligger bra till för mig pga dess pris och praktiska användbarhet för familjesegling. Aktern är helt lodrät och inget överhäng finns, och jag antar att det är optimalt för utombordsmotor, eller? De tillfällen propellern lyfts ur vattnet vid sjö borde, som jag förstår det, minimeras på detta sätt. Dessutom når man motorn lätt.

Titta sedan på en Fingal som också kan vara ett alternativ, med positiv akter. Här finns ett överhäng som ger viss hävarm när det gäller utombordarens  rörelser i sjögång. Är det ett verkligt problem eller bara teoretiskt? Hur ska man tänka? En klar nackdel är dock att motorn sitter bakom ett ”stort” akterdäck vilket gör det svårare att nå vi manövrar.

Tredje typen blir båtar med negativ akter, som t ex Becker 27 (det finns en del billiga sådana där inombordaren är utbytt mot snurra). Hur funkar dessa med utombordare?

Ytterligare en fråga blir den om vikt. Skulle ni sätta en viktgräns på hur tunga båtar som kan hanteras med utombordare?

Med en kort sammanfattning lyder alltså frågan:
1) Utombordare vs positiv, lodrät eller negativ akter?
2) Är båtens vikt en faktor att ta hänsyn till, om man söker en båt med utombordare?

Hjälp mig att tänka rätt! Diskuterna hellre principen mer än båtmodellerna.

Mvh
Nils Nobbing

PS. En gratis minnesregel: En positiv akter är där aktern bidrar positivt till båtens utseende 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanlig och kul fråga. Och tack för minnesregeln, den behövdes. :-)

Själv envisas jag med min urgamla inbordare, brukar helt onyanserat gnälla nåt i stil med;
Utbordare vafaahn ... antingen är de helt under vattnet eller så når inte propellern ner. ;)
Och visst, en välfungerande inbordare med kraft kan väl snabbt rädda många situationer med ett enkel knapptryck och detta även i riktigt hög sjö.

Nå, på fråga 1) svarar jag utan större erfarenhet av nyare båttyper:
Lodrät akter nära sittbrunnen befrämjar nog som sagt såväl infästning, manövrerbarhet som allmänt  uppförande i sjön.
Själv kan jag också tycka att det bör vara enkelt att lyfta in en krånglande utbordare för enklare service även till sjöss, och i det ösregn som givetvis Murphy ordnat fram då.

Fråga 2): Skulle inte betona båtens vikt, snarare utbordarns isf?
Hur väl akterskeppet vakar (lyfter sig i inrullande stor sjö) akterut beror ju också enligt arkimedes på hur mycket extra inombordsluft som dränks där vid en given våg (tänk sas inbyggd välplacerad luftkudde, nåt sånt).

En negativ akter är förmodligen effektiv i detta perspektiv, men de nya superbreda strykjärns-formade surf-halvplanande segelbåtarna har nog också denna egenskap?
Knappast aktuellt prismässigt, men bara som exempel på att breda fylliga akterpartier kan öka/variera detta med vakandet litet oberoende av akterns lutning, och vice versa? (För mycket vakande ökar förmodligen just problemen med luftsnurrande propeller, så lagom blir som vanligt bäst?)

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 23 april 2012 | 14:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågor guppar på båten så den uppför sig som en gungbräda med mittpunkt ungefär vid kölen. En lång båt med överhäng kan dränka motorn i sjö som kommer i otakt med akterskeppets bärande del. När vågen dränker motornn har den inte kommit till den bärande skrovdelen ännu. Ju närmre motorn och den bärande skrovdelen är varandra dess bättre räddas motorn från drunkningsdöden.

Maxi 77 hör till de bättre rent teoretiskt. i praktiken får man ändå propellern i luften ibland. Då blåser det så med segel uppe är dett ainget problem som är så störande. 

Bra med fäste med lätt trimbar höjd. Då kan man oftast fixa optimala läget där den kanske bara ryter till nån enstaka gång i Kråkesundsgap som alla västkustare måste passera. Det är den farliga passagen som vid storm kan kasta upp ganska stora båtar på klipporna.

 Där vrålar en del utombordsmotorer i takt med vågorna när krysslaget inte räckte till och motorn startas för att hjälpa till. 

En fördel utombordaren har, åtminstone tvåtaktarn, är att den kan nyttjas på hård bidevind tillsammans med segel utan att riskera att skära pga dålig smörjning. Inombordaren kräver lite omtanke där. Lutar det mycket kraftigt kan det bli stopp då oljan inte räcker upp till vevslängarna eller oljepumpen. Sånt stopp blir dyrt att laga.

Utombordare fungerar bra. Möjligen lite bekvämare och lite säkrare med inombordaren. Tveklöst enklare när den ska servas eller bytas ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är heller inte så bra på motorer. Är ganska oitreserad av dessa tingestar, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en segelbåt utan ien nombordare.

Aktersnurror har tre fördelar.

Dels seglar man mycket mer för att det är så jobbigt med akternurror när de hela tiden lyfter i sjöarna mm.

De två andra fördelarna är de två skruvarna de sitter fast med. Lätt att lossa och tippa eländet i sjön när man tröttnar på den.

Det är inte märkvärdigare med en inombordare  än med en aktersnurra egentligen. Det blir en helt annan båt med en inombordare både att köra med och att manövrera båten i en hamn. Fast lite taskigare om man får en lina i propellern.

Det stora problemet med inombordare är ju att de ofta har några år på nacken om man köper en gammal båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar!

En sak jag frågar mig är detta; är det verkligen säkrare med en inombordare? Visst, i scenariot som målas upp där man behöver kraft och propellerverkan för att stånga sig ur en farlig stuation, då är nog inombordaren säkerligen bättre. Samtidigt tillför man en del risker vid installationen; rostande avgaskrökar(eller vad det heter), bottengenomföringar som kan läcka, propelleraxlar som jag vara otäta (eller drev). Eller? Överdriver jag?

Angående det där med båtens vikt så tänkte jag faktiskt på just båtens vikt. För att ta ett exempel; en Fingal, som väger 3 ton, har ofta utombordare. Men är det rimligt? De flesta båtar med utombordae håller sig under 8 meter (undantaget flerskrovsbåtar), är det mest av bekvämlighet och tradition eller finns riktiga orsaker? Handlar det endast om att öka antalet hästkrafter i förhållande till båtens vikt, eller finns andra faktorer att ta hänsyn till? Hmm....rörelserna i aktern borde öka med längden på båt, eller? I teorin kan man tänka sig en 45-fots Hallberg Rassy med en fet 50 hk utombordare på aktern (Huva!) men är det så enkelt?

Jag har ägt IF och Amigo 23 med utombordsvispar och en BD-kryssare med en stånkande, väl fungerande Yanmar YSB 8. På nåt märkligt sätt kände jag mig mer orolig med inombordaren eftersom jag helt skulle stå handfallen om något felades. Bensinare begriper jag på litegrann i alla fall. (Hmm....inombordsbensinare vill man väl inte ha, eller?)

Tänk vad man kan krångla till saker :-)

Nils Nobbing 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, det där med att båtar med utombordare skulle vara svårare att manövrera i hamn begriper jag mig inte på, jag tycker tvärtom. Med utombordaren kan man ju helt reglera propellerströmmens riktning och snurra på en femöring om man vill. Rent teoretiskt alltså, det finns ju inte några femöringar.

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min Maxi77 sitter en MD6A, inombordsdiesel. Medan jag förra året bytte topplockspackning passade jag på att sätta på ett utbordarfäste samt lånade en gräddvisp så jag kunde anv båten medan jag väntade på grejer till inombordaren. Skillnaden i manövrerbarhet var enorm.... till inombordarens fördel! Kan lätt svänga runt egen axel med inombordaren medan jag med utombordaren knappt kunde stoppa ens en sakta framfart utan att börja backa  i goood tid...


Blää säger jag, En gång inombordare, alltid inombordare.
Säger alltid eftersom jag nog ersätter MD6an med en utombordare den dagen Bettan väljer att lägga sig till sista vilan och inga återupplivningsförsök är realistiska,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar på att fråga. Har skaffat en Birdie 24 och har aldrig seglat förut och det sitter en Johnsson 6 hk utombordare på den. Hur är den båten att köra motorn med? Är den svårmanövrerad eller går det ganska lätt?



Senast ändrad av Dolphine | 24 april 2012 | 17:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle utan tvekan välja inombordare och då diesel

Fördelar:

Stor generator för laddning av batterier.

Bra grepp i vattnet vid sjögång och kraftig vind

Låg bränsleförbrukning

Mindre brandrisk än med bensin (tank som vanligtvis måste stuvas och anslutas på motorn)

Lätt att manövrera gas och fram back (kan ofta göra det med foten samtidigt som man styr med ena handen, håller koll på små barn med blicken och droppar ankaret med den andra handen osv.

Man hissar segel och kan sedan stänga motorn när det passar, man kan utan vidare motorsegla med en diesel, men man gör ju aldrig det då det lutar mycket,(Behövs inte) då blåser det ju så man får fart av vinden. Aktuellt bara vid för lite vind eller om man vill slippa pinkryssa kortare sträcka.

Utombordaren

Utombordare kräver fler handgrepp och är exkra krångligt om man ha en lång akter på båten.

Jag kan bara se en enda fördel med en aktersnurra och det är om man har en långsmal och lånkölad båt med rodret direkt på kölens bakkant (dålig roderverkan) då kan du få extra svängförmåga med en utombordare, annars bara nackdelar.

Om man har en båt där du direkt från sittbrunnen når snurran är det givetvis lättare att hantera än om det är flera meter till motorn. Du skall ju ut till motorn på aktern varje gång du skall starta och det kanske är mindre kul om du är ensam och det går sjö, vem styr då tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl även mindre utombordare med fjärrreglage/elstart, även om de kanske inte är så vanligt förekommande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min första båt var en Furioso (Lars Olof Norlin-ritad), 7,65 lång. Den hade utombordaren monterad i en brunn under och bakom aktertoften. Detta gjorde att propellern satt framför roderskäddan ocg gav utmärkt roderverkan vid motorgång. Genom placeringen kom den inte upp i luften vid grov sjö, altså ingen vispning. Den var lätt åtkomlig från sittbrunnen, man lyfte dit den på våren och ur på hösten. När man lämnade båten stängde man två lätta luckor, inget avslöjade att det fanns en motor under. Lite högre motorljud blir det med motorn så nära sittbrunnen.

Jag tyckte mycket om arrangemanget och är förvånad över att inte fler båtar har annammat idéen, ( jo jag vet att IF har liknande, men där sitter motorn på babord sida om rodret, det var inte lyckat.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färdelen med aktersnurra är, som jag skrev tidigare, att man seglar mycket mer.

Sen är det ju så att en båt alltid är en kompromiss. Har man obegränsat med pengar kan man ju åtgärda ganska mycket. Tyvärr är det ju ofta inte så med oss vanliga dödliga.

Till min bohusjulle, lilla bilden till vänster, har jag en aktersnurra. Det fungerar alldeles utmärkt. När man sitter på toften är snurran och reglagen på lagom avstånd att reglera. Den för visserligen ett hemskt väsen, men det får va ok.

Lånade svärsonens Albin Express en sommar för några år sen. Har bara seglat långkölade tröga båtar hela livet. Seglingsmässigt var det en possitiv upplevelse jämfört med vad man var van vid. Att gå in i en hamn (tex kyrkviken på Möja) och lägga till mitt i högsäsongen var en fruktansvärd upplevelse. En hamn du inte hade en aning om, en båt som nästan inte gick att manövrera med en aktersnurra som hängde långt akterut. Det var fruktansvärt jämfört med att göra samma manöver med en båt med innombordsmotor.

Min svärson hade i efterhand ingen förståelse för att jag tyckte att det var besvärligt. Han hade haft Expressen en väldans massa år och seglat oerhört mycket med den. Dessutom var han 30 år yngre än jag och hade aldrig provat en båt med inombordsmotor. Att hantera en Albin Express med akternurra och ett 16 kg tungt Bruceankare var ätt som en plätt för honom. Han var ung, van vid båt och utrustning och visste inget annat.

Min tredje erfarenhet av aktersnurra på segelbåt var när motorverkstaden som skulle titta på ett oljeläckage på min MD1 i min havsfidra. När jag skulle sjösätta på våren hade de inte ens börjat titta på min motor. Lånade en aktersnurra med lång rigg på jobbet och monterade en tillfällig motorfäste på bad stegen. Med ett 50 mm plaströr förlängde jag gasreglaget och en schackel som jag svetsade på en rosrfri stång som bockades till ett trekantigt hantag i främre ändan blev förlängning för fram och back. 

Det kunde inte jämföras med att manövrera båten med inombordsmotorn, men fick duga i brist på annat under den månad som gick tills jag fick tillbaka motorn.

Jag tycker inte du skall bekymra dig för mycket för att vi är några som tycker det är väldigt mycket bättre med inombordmotor än med aktersnurra. Segla och prova. Du har den båt du har och den är utrustad som den är. Använd den. Du kommer säkert på mycket som du vill förbättra, men det blir nog i första hand segelhanteringen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt har Toaen kloka synpunkter som han framför utan polemisk ton. smiley

Till huvudfrågan: 

Har haft fyra båtar sedan 1990 varav 3 med inombordsmotor. Trivs bra med inombordsmotor.

Men, utombordare har flera stora fördelar:

- Priset - om något går sönder är det oerhört mycket billigare, och enklare, att ta hand om en utombordare än en inombordare. Det gäller priset på reservdelar, reparation och att man kan ta bort motorn och föra den till reparatörn, eller helt enkelt, och det är ju verkligen enkelt, köpa en ny, begagnad om den rasar. Tro mig, som haft en dyr inombordare som rasat och fått en utombordare stulen - det var skillnad på hur djupt jag behövde gräva i plånboken.

- Det har klagats på manöverbarheten tidigare i tråden. Jag upplevde det som tvärt om då jag hade min Albin Viggen - jag kunde snurra på mindre än en femöring om jag lät roder och snurra samverka. Sen kunde det vara litet knixigt att nå gasen ibland, men det kan man ofta ordna med en förlängning och var det väldigt lätt vind kunde min trygga Mariner ställas in på så låg framåtfart att det gick att hålla emot med handen om det behövdes tillfälligtvis.

- Servicen sker med fördel i hemmet - varmt och skönt.

- Sen så ökar ju utbudet av båtar väldigt kraftfullt i den prisklass du siktar på om du även tittar på utombordare, många finns ju bara med utombordare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berra2 skrev: ... - Servicen sker med fördel i hemmet - varmt och skönt. ...

Jo, ser ju att jag i mitt första svar under trådhuvudet tyvärr var klart otydlig.
Menade naturligtvis med enklare service egentligen nödreparationer för att få igång motorn och upp till full effekt.
[blev nog f.ö. skrämd när jag var liten, hade tidigare och långt tillbaka en träbåt med en trilskande penta utbordare, men även den funkade f.ö. hyfsat sen jag listat ut att man inte fick vinkla upp den alltför mycket vid gropig segling. För ett nytt lyftbart motorfäste gav nog motorn en sådan vinkel att avgasvattnet förmodligen fick bättre vinkel att rinna ut istället för in?]
Nå, nu för tiden är tändsystem och fuktsäkerhet troligen nåt helt annat, utbordare är förmodligen och kort sagt riktigt pålitliga startmässigt även i jämförelse även med inbordare?

Haha, men det där med att verkligen vispa grädde är de väl fortfarande rätt vissna på? :-) ...



Senast ändrad av Thomas-1 | 24 april 2012 | 17:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Nils!

Det mesta om för/nackdelar med båda sorterna har väl förklarats.

En sak till bara. Med en utombordare i lugna vatten, om man har liten båt och kan nå både roder och snurra kan man svänga på en femöring. Det beror på hur lång långkölen är i förhållande till båtlängden. Med inombordare måste man växla mellan fram/back och roder.

Ang Fin-Gal som jag har. Hon är hopplös att backa med. Propellerverkan gör att hon går i en cirkel bakåt. Kvittar hur rodret står och man har styrfart. Så man får lära sig knep.

Hantera motorerna. Har man en typ Maxi 77 så når man utombordaren lättare. I aktern på en Skrägårdskryssare på 11 meter skulle jag inte vilja sitta och ratta utombordaren, ens med teleskopstyrning.

Sedan jag nu har en diesel som dunkar tryggt så vill jag inte ha utombordaren annat än möjligen till hamnmanöver.

Frågan är egentligen fel ställd. Du skall fråga istället när behöver du motorn? Hård sjö och vind från fel håll och du måste hem? Då skall man ha en diesel inombordare. Kajka runt i hamnen i lugna vatten, då kan man ha vad man vill.

Sedan tycker jag mig märka en viss rädsla för en komplicerad inombordare, och diesel, insprutare alltså. Tja, har du skuvat isär en trillskande utpmbordare medan den hänger på akterspegeln och du bara måste laga den där och då? Krångligt? Nä men helt sjukt jobbigt. Har man sedan tappat ett par skruvar i vattnet så äre ajöss. Då spyr jag hellre medan jag skruvar dieseln nere i båten. OM det nu händer.

Innan jag skaffade min första bil med isnprutningsmotor var jag rädd och skeptisk. Sedan dess har jag inte haft andra. Samma med dieseln. Sköter man dem och servar och rensar filter mm så händer ingenting med dem. De bara går. De flesta går sönder för att de belastas för lite och går på för hög tomgångsvarv obelastad. Samt rostar pga felaktiga kylsystem. Å skit i tanken och inget filter med vattenavskiljare som är lätt att rensa.

Du har en helt annan trygghet med inombordare. Å en sak till. Den ger värme och varmtvatten och ström till kylen. Det kan du glömma med utombordare.

Så min Fin-Gal får tuffa på med sin urgammla men oerhört snåla diesel MD1:a. Jag lär nog ge upp före den. Fin-Galn är för övrigt en trygg båt. Tål mycket stryk. Du gör i byxorna långt innan båten ger upp. Å seglar skapligt bra än idag jämfört med modernare båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger man inte allt för långt hemmifrån så har ju vi som har segelbåt en stor fördel - vi kan ju segla hem. Det har jag gjort åtskilliga gånger. Sista gången var det bara 45 distansminuter, med öppet hav. Gå hem för motor för att jag brutit masten har jag bara gjort en gång (i stort sett från samma ställe). Första gången jag bröt en mast fick jag paddla. wink Fast när du - Kalman - och Oskar kommer dit där jag bröt min först mast, då är ni i stort sett framme. Ändå har ni längre kvar till båtplatsen än jag hade.indecision



Senast ändrad av toaen | 24 april 2012 | 18:08

post-945-1394237030,1393_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack Toaen

Fast de andra förstår nog inte vad du pratar om.....när vi kommer dit.......hi...hi....

Förväntar mig en välkomstkommitte med blommor och brassorkester som spelar å Jussi sjunger Till Havs....

wink

 

PS Spinn-skenan är hemma nu. Hälsa Smögen Tackyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman

Alla skall väl inte begrpa allt. 

Ett skall jag i alla fall lova. Varken jag eller Stefan skall stå på kajen och sjunga Till Havs. Då skulle ni genast vänt om och seglat till Norge för att slippa bli helt tondöva.wink

Och för att i viss mån knyta ann till ämnet. Det skulle låta i stort sett lika jobbigt som att lyssan oss som på en aktersnurra. Kanske tom jobbigare. blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar är egentiigen vansinne.

I mitt fall ett mycket noga övervägt vansinne.!

Varför vara så förnuftig att man alltid måste använda hjärnan maximalt och köpa den allra mest förnuftig båten.

Mitt råd.

Låt dig bli förälskad i en båt och köp med hjärtat i stället. Du skall ju gilla båten i många år.

Då är det viktigaste att du tycker båten är snygg och att du trivs i och med båten och att du kan hantera den.

Då spelar det mindre roll om den drar en deciliter mer eller mindre eller har ett eller två stuvfack eller kojer extra.

Gillar du båten kommer det heller aldrig att kännas surt när något måste bytas som kostar.



Senast ändrad av Hasse_O | 24 april 2012 | 20:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte det var det bästa rådet? :-)

Tack allesammans som bidragit med kloka ord. Hittils har jag gått mycket på känsla när jag köpt mina båtar, men så hade också min senaste en trång grotta till förpik pga det stora vackra däcket och det lilla fina överbyggnaden. Det var en BD-kryssare (den som finns på bild på Sailguide) och det var kärlek vid första ögonkastet.

Nu finns familj, ett barn, en hund och en sambo. Mitt rationella jag talar för att en Maxi 77 är den optimala båten, rymlig, billig och seglingsdyglig som den är. Den verkar bra, men den är ful. Så det jag försöker luska ut (förutom det där med inombordare vs utombordare) är också känslan vs det rationella. Och känslan är svår att peta ner i text, men en båt som tilltalar mig har klassisk språnglinje, uppdraget akterskepp och ett slankt förskepp. Fingal funkar, än Amigo 27 som numer säljs relativt billigt (pga sin långsamhet kan man tro). Kan också tänka mig brittiska byggen om någon lämplig dyker upp.

Utom- eller inombords? Jag drar slusatsen att det trots allt, lite mot min önskan, är så att inombordare är lämpligast på en familjeseglare. OM inte aktern är platt (och ful) som på en Maxi.

Jag har ett helt år på mig att fundera, för det blir inget båtköp i år. Den som lever får se, sa den blinde till den döve.

Bifogar en bild på BD-kryssaren

//Nils Nobbing

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är ett farligt förhållningsätt att köpa en båt som man blir förälskad i.

Det sägs ju att kärlek är blind.

Så går det ett tag och så kommer eftertankens kranka blekhet ikapp en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda anledningen till att man sätter en utombordare på en fingal tror jag är att man inte har haft råd att byta ut originalmotorn som gjort sitt. Inombordaren (MD1) har en del sagt inte räckte till riktigt i alla lägen och då tror jag inte en 10 hk utomb. gör det heller.

Har haft en Amigo 23 med positiv akter och hade väldiga besvär med motorn vid sjögång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt, jag har haft en Amigo 23 jag också men kan inte minnas några tillfällen då jag hade bekymmer, då var det nog oftare med IF-en. Men Amigon hade jag när jag var 19-23, och när man är så ung finns ju knappt några bekymmer :-)

//N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå att problemen många har när utombordsmotorn vispar luft i kraftig motsjö mestadels sitter i en för klen motor, alltså man får för låg fart och båten gungar mer i vågorna än bryter igenom som man kan med en starkare motor.

Jag har ju en Dominant 78 med platt akter, på denna har jag en 10 hk fyrtaktare med utbytt propeller till en 4-bladig segelpropp. Har inga som helst problem med att den skulle vispa luft, kan hålla 6-6,5 knop mot vind och vågor. Och vid vindstilla går det att hålla över 7 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om ´ du har väldigt hög akterspegel(så att man inte ens kan ha lång rigg) kan du köpa en tohatsu sailpro med extra lång rigg på 63,5 cm tror jag de jalaugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...