Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Flintstone

Storskoten på Volvo Ocean Race.

Rekommendera Poster

Hej seglare!

Sitter här och tittar på Volvo Ocean Race på TV10 och funderar lite på båtarnas storskot. På fritidsbåtar är det ju ofta ett skot som går ett antal gånger mellan skotvagnen och skotfästet i bommen via diverse block och taljor. (På min Stortriss har jag för mig att skotet gick tre fulla varv.)

På VOR-båtarna går skotet bara ett varv, alltså en gång upp till bommen och en gång ned. Linan ser inte ut att vara speciellt kraftig heller, inte mycket kraftigare än skotet på min Stortriss.

Hur funkar det här? Sitter bommen stumt i masten och vrids hela masten mekaniskt eller är det bara den tunna linan som håller hela det massiva storseglet?

Jag förstår givetvis att själva skotningen sker via rejäla utväxlingar och skotvevar men hur pallar tampen påfrestningarna?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det kan stämma att skotlinan inte är mycket grövre än till din Stortriss. En lina i 10 mm Dyneema har en brottlast på cirka 10 000 kg och på dessa båtar har man nästan inga marginaler. Det gäller att spara vikt till varje pris.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följdfrågorna blir då: Finns det så små block som pallar? Hur winchar man dylik sytråd med bibehållen kraft i winchen. Finns det speciella, kraftiga men småvuxna winchar att tillgå?

mvh

 



Senast ändrad av kapten_cook | 23 april 2012 | 18:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kollega bor granne med en kille från Brasilien som seglar på en av båtarna. Tyvärr lyssnar jag inte till fullo när kollegan berättar om båten. Vet iaf att kölen är ledad och minns jag rätt hade de varit uppe över 40 knop med båten vid något tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att jag startat tråden såg jag en bild på en av båtarna där man såg blocket som satt i bommen...det var inget jätteblock direkt.

När det gäller winscharna så tror jag att all mekanik till dem sitter under sittbrunnen kopplade till vevarna.

Hur det än är så tycker jag att det är väldigt imponerande att ett sånt jättesegel kan skotas med så lite...speciellt när de är ute i the roaring forties!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte ett sådant statiskt block jag såg...tror jag i alla fall, kameran zoomade inte in blocket direkt utan svepte förbi lite grand i ett av klippen. Såg ut som ett vanligt block om nu något kan kallas vanligt på dessa båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering. Just nu är kollegans granne på väg till Miami från Rio. Båten heter något med Tele och kommer från Italien. Efter senaste tävlingen frös han om händer och fötter ca 1 vecka efter hemkomsten. Bara 6 grader i vattnet som ständigt träffade dem. Den maximala hastigheten de har seglat med den båten var lite högre än vad jag skrev igår, 45 knop. Hur kölen vrids ner lodrätt glömde jag fråga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjenare! håller precis på och plöjer VOR documentärerna för alla legs. Om man kikar på skoten till G1:an så är de inte speciellt tjocka heller (inga små lakan de heller). fast de är virade typ 5426 varv på vincharna (som är något större än mina barbarossa 40 2-speed).

ang. storskotet, så sköts även kickfunktionen via storskotet (dvs ingen kick, om jag fattat det rätt).

man kan tydligen koppla lite som man vill när det kommer till vinchar och tvåhandsgrepps vincharna. Jag har sett (med stort intresse) att funktionen hos tvåhandsgrepps vincharna är varierande.

 

Spännande är det i alla fall, även om kvalitén i båtarna kan diskuteras...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Telefonica kanske...

45kn i segelbåt, sicken upplevelse det vore. Ser sjukt kul ut, har tittat en del på Nautical Channel fr VOR. Varje gång önskar jag att man fick åka med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så heter båten. Ofattbart att en segelbåt kan komma upp i en sådan hastighet. Lite kul att en brasilianare träffar på kärleken, flyttar till Sverige (kommun norr om Sthlm) och sedan tävlar på en italiensk båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...