Flintstone 4 Postad 22 April , 2012 Hej seglare! Sitter här och tittar på Volvo Ocean Race på TV10 och funderar lite på båtarnas storskot. På fritidsbåtar är det ju ofta ett skot som går ett antal gånger mellan skotvagnen och skotfästet i bommen via diverse block och taljor. (På min Stortriss har jag för mig att skotet gick tre fulla varv.) På VOR-båtarna går skotet bara ett varv, alltså en gång upp till bommen och en gång ned. Linan ser inte ut att vara speciellt kraftig heller, inte mycket kraftigare än skotet på min Stortriss. Hur funkar det här? Sitter bommen stumt i masten och vrids hela masten mekaniskt eller är det bara den tunna linan som håller hela det massiva storseglet? Jag förstår givetvis att själva skotningen sker via rejäla utväxlingar och skotvevar men hur pallar tampen påfrestningarna? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 23 April , 2012 Hej! Det kan stämma att skotlinan inte är mycket grövre än till din Stortriss. En lina i 10 mm Dyneema har en brottlast på cirka 10 000 kg och på dessa båtar har man nästan inga marginaler. Det gäller att spara vikt till varje pris. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 23 April , 2012 Följdfrågorna blir då: Finns det så små block som pallar? Hur winchar man dylik sytråd med bibehållen kraft i winchen. Finns det speciella, kraftiga men småvuxna winchar att tillgå? mvh Senast ändrad av kapten_cook | 23 april 2012 | 18:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 23 April , 2012 Min kollega bor granne med en kille från Brasilien som seglar på en av båtarna. Tyvärr lyssnar jag inte till fullo när kollegan berättar om båten. Vet iaf att kölen är ledad och minns jag rätt hade de varit uppe över 40 knop med båten vid något tillfälle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 April , 2012 Efter att jag startat tråden såg jag en bild på en av båtarna där man såg blocket som satt i bommen...det var inget jätteblock direkt. När det gäller winscharna så tror jag att all mekanik till dem sitter under sittbrunnen kopplade till vevarna. Hur det än är så tycker jag att det är väldigt imponerande att ett sånt jättesegel kan skotas med så lite...speciellt när de är ute i the roaring forties! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hency 0 Postad 23 April , 2012 Tror att dom använder en hel del statiska block som det här. http://www.equiplite.eu/Frames/PDF/EU_Dataset_DualSheaveBlocks.pdf Inte så mycket som kan gå sönder med ett sånt. Börjar komma lite mindre varianter på det nu. http://www.benns.se/statiskt-enkelblock-57-mm-elb-p-20322-c-657.aspx?externalsearch=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 April , 2012 Det var inte ett sådant statiskt block jag såg...tror jag i alla fall, kameran zoomade inte in blocket direkt utan svepte förbi lite grand i ett av klippen. Såg ut som ett vanligt block om nu något kan kallas vanligt på dessa båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 24 April , 2012 Liten uppdatering. Just nu är kollegans granne på väg till Miami från Rio. Båten heter något med Tele och kommer från Italien. Efter senaste tävlingen frös han om händer och fötter ca 1 vecka efter hemkomsten. Bara 6 grader i vattnet som ständigt träffade dem. Den maximala hastigheten de har seglat med den båten var lite högre än vad jag skrev igår, 45 knop. Hur kölen vrids ner lodrätt glömde jag fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 25 April , 2012 tjenare! håller precis på och plöjer VOR documentärerna för alla legs. Om man kikar på skoten till G1:an så är de inte speciellt tjocka heller (inga små lakan de heller). fast de är virade typ 5426 varv på vincharna (som är något större än mina barbarossa 40 2-speed). ang. storskotet, så sköts även kickfunktionen via storskotet (dvs ingen kick, om jag fattat det rätt). man kan tydligen koppla lite som man vill när det kommer till vinchar och tvåhandsgrepps vincharna. Jag har sett (med stort intresse) att funktionen hos tvåhandsgrepps vincharna är varierande. Spännande är det i alla fall, även om kvalitén i båtarna kan diskuteras... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 April , 2012 Telefonica kanske... 45kn i segelbåt, sicken upplevelse det vore. Ser sjukt kul ut, har tittat en del på Nautical Channel fr VOR. Varje gång önskar jag att man fick åka med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 April , 2012 Så heter båten. Ofattbart att en segelbåt kan komma upp i en sådan hastighet. Lite kul att en brasilianare träffar på kärleken, flyttar till Sverige (kommun norr om Sthlm) och sedan tävlar på en italiensk båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser