Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
resqual

Båt för ensamseglaren!

Rekommendera Poster

Hej!

Nu när sommaren är nära inpå så börjar man gå i tankarna om att införskaffa sig en båt för att ha något att göra under lovet. Är 18 år men är ute efter en trevlig liten båt som har övernattningsmöjligheter, seglar någorlunda bra, men inte är för svårhanterad. Är van båtmänniska och skärgårdsbo men har aldrig tidigare seglat kölbåtar. Varit ganska aktiv inom jollesegmentet (2krona, laser, optimist, e-jolle)

Söker därför efter tips på en smidig seglare. har kikat lite på en seacat då jag tycker den verkar ha en bra storlek. prisbudgetten är runt 20 000kr. Men om man får mycket mer båt för en tusenlapp, eller två, extra så är det av intresse. 

Jag gillar även att fixa och trixa en del så en båt där man med enkla medel kan göra diverse modifikationer ses som ett plus. (med modifikationer pratar jag om neddragna fall, solcell, någon sorts autopilot etcetera)

tacksam för svar!

//Victor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som är skrivet i många andra trådar om ensamsegling är autopilot en bra hjälp. Med den håller båten kursen när man puttrar fram för motorn (misstänker att du vill ha en utombordare på din lilla båt :) och sätter segel samt att man kan bre en macka när man sträcker på någon bog. Den är mycket enkel att använda, hänger på den direkt på rorkulten och är bara en knapp att trycka på när man vill att den ska jobba.

SeaCat är säkert ett alldeles utmärkt val i den prisklassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag propagerar alltid för Jullen! Lättseglad, trygg, ekonomisk, grundgående, prisbillig, lättskött, okomplicerad!
 http://jullepower.wordpress.com/
Sen har jag seglat mycket Monark 540 och stortriss också! Behändiga och lättskötta båtar. De ligger i underkant av din budget men ger å andra sidan några kronor över för reparation, renovering och modifiering.
Kom ihåg att småbåtar, generellt, inte är lika påkostade av tidigare ägare som en större båt. Du kan vilja investera i ett nytt segel eller uppdatera snurran om du köper en liten begagnad båt.

 



Senast ändrad av Janken | 23 april 2012 | 11:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara vid motorgång som det är bra med autopilot.

Sen jag skaffade autopilot i början av 1990-talet, är det inte många distansminuter, av alla de tusentals jag seglat, som jag styrt för hand. När jag kommer ut så att det är lämpligt att hissa seglen aktiverar jag autopiloten. Ofta tar jag inte bort den förrän jag tagit ner seglen vid nån lämplig hamn kanse 12 timmar senare.

Vid plattläns kan det ofta va omöjligt att använda autopiloten, men det är ju en bog som man helst undviker. På kryss är ju autopiloten ett absolut måste. Slagfunktionen som finns är ju mycket bra när man segla själv.

Fast jag hade ju seglat i 25 år innan jag skaffade autopilot och det gick bra det ockå. Surra rodret med en repände eller hackebräda, eller om man lyxar till det med köpevarianten av roderlås http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=284&artname=Roderlås&sok=roderlås

Mycket billigare än en autopilot och drar ingen ström. Men jag skulle nog inte va utan autopilot idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett tag sedan fanns det en annons ute på ngn av sidorna (ej blocket ngn av de andra minns ej vilken) på en seacat med väldigt frächa segel. vet inte om annonsen är kvar men kan ju va värt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den låg ute för 25 tkr då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min budgetversion av autopilot är en gummicord från biltema för 19.90.
Jag spänner corden över rorkulten från sarg till sarg, trimmar båten så att den är en anings aning lovgirig och så snurrar jag corden ett varv runt rorkulten.
När båten lovar minskar rodertrycket och gummicorden får båten att falla. Så ökar rodertrycket och båten lovar upp varvid rodertrycket minskar o s v...
Slingrigt tills man har lärt sig trimma till det sedan märks knappt kursförändringarna!
När man har använt den några ggr och lärt sig att trimma rätt så funkar den riktigt bra.
Inte som en autopilot men mycket billigare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den varianten använde jag också på Maxi 77. Fungerade bra i bidevind när jag spillde lite i storen. När storen fyllde gick den upp i vind och föll sedan när storen slakade och däremellan gick båten ganska rak kurs. 

Tillräckligt för att kunna koka en panna kaffe och plocka fram en bulle i lugn och ro. Kul tidsfördriv att ordna självstyrning när det ska seglas långa pass. 

En annan tillämpning för gummisnören är dagar med vågor efter några dagar med blåst. När det då är svag vind  slår seglen när de inte hela tiden har press och det är olidligt att höra hur seglen nöts och det kan smälla rätt kraftigt när båten gungar i vågorna och seglen fyllsoch slakar om vartannat. 

Då arrangerar man gummisnören i storen så att bommen dras mot centrum med en lagom mängd gummisnöre.T.ex kan det sättas i akterstraget.

Det fungerar då som att man sitter och skotar för varje våg men jobbet gör gummisnöret. Det går sedan att knyta ihop bommen akterände med en lina till focken så den dras med. Följden blir inget pangande och slitage av segel och ger lite mer fart faktiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren!

låter som en god idé att investera i någon form utav autopilot/roderlås.
Hur är det med båtval? hår långt kan man segla i ex en seacat? klarar den lite öppnare hav?

Angående att dra ned fall till sittbrunnen, vad brukar det kosta? och är det möjligt att göra det på en mindre båt?

 

//Victor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dra ner fallen och dirken till sittbrunnen är bara en fråga om var man kan få plats med brytblock på däck, sedan en enkel skotklämma vid nedgångskappen. Ev får man skaffa längre fall. Brytblock finns för 2-3-4-5 linor.

Fördelen med autopilot är att man kan sätta seglen och låta dom fladdra medan man gör iordning allting på däck efter att man lämnat hamnen. Likaså om man av någon anledning går enbart för motor är autopiloten guld värd. Gummisnoddar i all ära men de fungerar bäst när man ligger på kurs, inte när man strular ut och in ur hamnar och kanaler.

 

post-10017613-1394237029,2588_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en uppsjö av segelbåtar att köpa för små pengar.

Det viktigaste är att segeln är fräscha. Nya segel kostar.

Med utseglade segel kan man lika gärna ro, skillnaden när jag fick nya var enorm.

Det tog ett år för mej att sälja min lilla enmansbåt, fel pris pga. att seglen var nya.

http://lasselundell.se/debutant.html

Nästa projekt, (som sjösätts imorgon) blev en IF, lite stabilare än Debutanten och mer ombonad, men inte lika livlig.

Samma pengar, men mer att lappa och reparera.

http://lasselundell.se/if.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Victor!

Jag är en lycklig ägare till en liten trygg, stabil segelbåt på 19 fot med övernattningsmöjlighet. Båten heter Alacrity 19 och seglar nog tryggare än bra men är liten och lätthanterlig och enkel, billig (även om billigt är ett relativt begrepp, det mesta i båtbranchen kostar mycket) och rolig att modifiera och utrusta. MInst en Alacrity båt har korsat Atlanten, enligt uppgift.

När jag slog till och köpte båten var mitt största krav att den skulle gå att sjösätta och ta upp med trailer eftersom det är svårt att få båtplats runt Stockholm där jag bor. Båtmodellen har två kölar vilket gör att djupgåenden inte blir så stort. Den sticker bara 55 cm vilket är mycket värt när man ska hitta lediga platser i naturhamnarna. Två kölar gör också att den står stadigt på marken, eller på trailer, utan vagga eller stöttor.

Det finns en hel del info om båtmodellen på nätet, bla ett forum med bilder och tips och tricks på Yahoo: http://groups.yahoo.com/group/alacrity19/

Några Bloggar på Svenska Alacrity båtar: 

http://alacrity19.blogspot.se/

http://joricasailboat.blogspot.se/

http://www.gladius-sailboat.blogspot.se/  (Det här är min segelbåtsblogg)

Varför jag skriver allt det här är att det nu finns en Alacrity till salu i Stockholmstrakten på Blocket. Den kostar 9000:-om jag inte minns fel och jag tror att den båten har tämligen nya och fräscha segel bla. 

mvh Thomas S

     

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lagom stor/liten segelbåt är en piraya 24.Jag hade en sådan för många år sedan,och var ganska nöjd med den.Stor sittbrunn.Men för 13 år sedan köpte jag en lite större träbåt.Är nöjd med den också.Kolla seglen noga.Kolla noga efter sprickor på plasten, (grundstötning) och kolla på utombordaren.

mvh Zak

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller definitivt med!
Fenomenet är att små båtar ofta säljs med risiga segel men mitt råd är att hellre betala några kronor mer för , exempelvis,en Debutant med justa segel än att köpa billigt med urseglade trasor.
Jag kortade ner seglingstiden markant på sträckan hemmahamnen - favoritön med mina nya segel.
Med de gamla trasorna (20-25 år) tog sträckan 2-2,5 tim om jag kryssade i 5-8 m/s.
Med mina nya segel tar samma tur aldrig över två timmar i samma vind. Skillnaden är framförallt bättre höjd men också mindre krängning vilket minimerar avdriften.
Att segla med dåliga segel är inget nöje.

Angående autopilot kontra hackbräde/gummisnodd så är det självklart att autopiloten är att föredra men det är ju en prisfråga också.
Om man investerar i en båt för 15-20 k så kanske man inte tillhör gruppen som anser att några tusenlappar hot eller dit inte gör någon skillnad.
Gummisnodden ersätter inte en autopilot. Den är en budgetlösning när man vill sätta på kaffe eller hämta upp en smörgås ur ruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade en del Seacat i min ungdom, en utmärkt liten båt, motorn i en egen motorbrunn med lock över gjorde ekipaget mer estetiskt tilltalande om inte annat.

Billiga småsegelbåtar brukar väl inte få så mycket kärlek av sina ägare, å andra sidan finns inga komplicerade funktioner ombord, bara litet matt plast och trötta segel/dynor, en fungerande snurra bör finnas på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Hurley-båtarna också. Det finns både 18, 20 coh 22 fotare. De är långkölade och har seglat långväga flera gånger. Förmodligen mindre livliga än de jollar du seglat och också än Seacaten antar jag. Men framför allt är det väldigt mycket båt för pengarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill nämna Sunwind 20 i detta sammanhang också, verkar vara en fin sjövärdig båt. Annars tror jag på brittiska  båtar (Hurley, Leisure, Westerly m fl) om sjövärdigheten är viktigare än farten. Viggen tror jag är en bra båt för lite pengar men den kanske är för stor?

Angående gummisnodd finns också en mer avancerad lösning som kallas Sheet to tiller. Mer information om hur man riggar detta finns i massor på nätet, t ex här: http://www.jsward.com/steering/index.shtml Antagligen inte en alldeles perfelt lösniing det heller, men det finns folk som har god erfarenhet av denna lösning på långfärd. Har inte testat den själv.

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanlig vill jag dra en lans för seglingsegenskaparen, speciellt på en liten båt, de blir ju av naturen mer trubbiga och seglar därmed sämre. Men det går att även för små pengar hitta schyssta seglare, speciellt för dig som seglat 2krona, laser m m så kan det nog kännas väl segt med de trubbnästa båtarna.

Safir är ju ett spjut som seglar fantastiskt och är det någon gång man ska ha den är det nog när man är i din ålder, de är inte stora inuti. Men med en sådan blir fjärdarna mindre och segelglädjen stor. 

Med så liten plånbok och intressa för att fixa och trixa så kan ju träbåtar vara intressanta, M22 är snabb, oerhört vacker och inte så trång. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Den här är till salu. I kanonskick i lacket. En snarkt K-märkt sak som seglar skapligt och ger mycket båt för lite pengar.

Vi har seglat med henne i många år. Nu har barnen köpt annat så hon är till salu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ännu en hög med svar, alla var lika hjälpsamma!

Tyvär var en del av de tipsade båtarna en bit över mitt pristak på 20 000kr (allt är relativt, finare båt - kan lägga ut lite mer) 

Måste tyvär ställa mig negativt till de engelskt byggda båtarna som dykt upp. tycker inte att designen faller mig i smaken, gillar båtar som liknar seacat, IF, mm. 

Albin viggen verkade som en intressant båt, hur är dess seglingsegenskaper?
Kollade även runt lite och fann mig en SRS tabell. Var nästan så att alla båtar (läs: de i som nämnts i inläggen) hade samma, eller snarlikt SRS. Skiljer det ändå mycket seglingsmässigt eller stämmer SRS tabellen?

Angående storlek på båt så räds jag inte av lite längre båtar, så länge dem där extra meterna fyller en funktion när det kommer till seglingsegenskaperna. Tycker att seacat är en bra måttstock och vill ha fler tips (om sådana finns) på båtar i omkringliggande storleksklass. 
För att komma fram till en maxgräns så måste jag nog säga 30fot, även om jag kanske inte kommer inhandla en sådan lång båt. 
Pristaket är som sagt 20 000kr. 

Angående neddragna fall igen, vad brukar kostnaden hamna på? (tänk mindre båt)

//Victor

edit: hoppas jag inte repeterar mig för mycket eller kommer med för konstiga frågor, säg gärna till i sådana fall så vet jag vad jag redan tagit upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SRS-talet säger inget om andra seglingsegenskaper än ungefär hur fort de seglar på olika bogar. Hur veka/stabila, vilka bogar de går dåligt på mm syns int i tabellen.

När det gäller Viggen så seglar den hyfsat men inte som en IF som går som tåget även på kryss. Jag hade i 10 år en Karlskronavigg som jag trivdes väldigt bra med.

Resten av frågorna kan jag inte svara på. Hoppas du hittar en pigg seglare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 77, du får mesta möjligt för pengarna. 5 kojer, skaplig innerhöjd, oftast med toa ombord, en säker seglare, stor sittbrunn, helt enkelt en bra båt för pengarna.

http://www.blocket.se/kalmar/Maxi_77_39871918.htm?ca=15&w=3

Denna kostar 25 tusen om du kan sträcka lite eller pruta istället.

Dessutom en båtmodell som bör vara enklare att bli av med när den dagen kommer du vill sälja igen eftersom den just nu upplever en pånyttfödelse med Maxi 77 där man byter ut rigg och segel till mer segelyta.

http://www.dagensbatliv.se/maxi-77-uppgraderad-till-ny-med-forvandlings-paket

 



Senast ändrad av pseudonym | 26 april 2012 | 09:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  pseudonym

Göteborgare från bästkusten

Är du från Orust eller Tjörn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktor frågade;

Angående neddragna fall igen, vad brukar kostnaden hamna på? (tänk mindre båt)

Nu är jag kanske inte nåt bra sanningsvittne när det gäller kostnader. Om det är nåt speciellt jag behöver köper jag det och brukar inte fråga vad det kostar. Nej jag har inte speciellt bra ekonomi - och det kanske finns en anledning till det. wink Jag kan heller inte köpa allt jag önskar,

Köpte storsegel på min havsfidra i början av 1990-talet. Seglet var slut och hade den gamla typen av rullrev. Drog ner fall och rev- och trimlinor till sittbrunnen. Nya fall, revlinor mm brytblock, fallavlastare, två underdragna Andersenvinchar, skena på bomen för revlinorna mm. Och så skruv. Rostfria skruv är inte gratis.

Har en minnesbild av att det som behövdes för att reva och dra ner allt till sittbrunnen kostade mer än vad det nya storseglet kostade. Har för mig runt 7 000 kr och det var i början av 1990-talet.

Men är man prismedveten går det kanske att få ner kostnade. Köpa winschar på blocket kanske.

post-945-1394237032,4736_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog ner stor- och försegelsfallen till sittbrunnen för 200 spänn!
Nu har ju Jullen doghouse så det gär ju inte att dra dem direkt från mastfoten till ett bridgedeck Jag köpte två beg. avlastare av en kille i hamnen för 50 spänn, Två block på Jula. Så här ser det ut. (Spinackerfallet tillkom efteråt då jag fick den tredje avlastaren av samma snubbe aldeles gratis)

Jag vidhåller att Jullen är en aldeles ypperlig förstabåt. Dessutom är de skamligt billiga!
Se och njut av Jullebilder:  https://picasaweb.google.com/jan.akerstrom/OffentligaBatbilder?authuser=0&feat=directlink



Senast ändrad av Janken | 26 april 2012 | 14:17

post-28855-1394237032,6696_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt som påminner lite om Seacaten är F18/IW23. Den är något
större med en löa på 6.80 o 2.25 bred. Lys-tal ca 0.95.
Nu slumpar det sig som så att jag råkar ha en F18 till salu för runt
15.000 kr. Förra sommaren kostade jag på den en ny rullgenua
med Plastimorulle och förstagsprofil för runt 10.500 kr. Hade
tänkt fixa nytt storsegel i år men satsar i stället på en vega.
Storseglet är inte mycket att ha men med den offert jag fick från
Kabat segel förra året, så skulle ett köp av min båt och ett nytt
storsegel ge dig ett hyfsat välseglande alternativ för runt 20t.
Nedanstående offert på storsegel 11,8m2 Är som sagt från 2011

Alt.1)-duktyp: CB 271 cross cut Pris : 5400 kr
Alt.2)-duktyp: 280 AP cross cut Pris : 6200 kr

Båten syns på min sjöbod. Sjösätts och kommer att ligga ute till
försäljning från mitten av maj (obs ej den motorn).
Och till er som tycker att man inte ska förväxla Maringuiden med
Blocket säger jag bara...... Ha det bra!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tillägg till toaens inlägg vill jag säga att det går ju att göra billigare. Man kan hitta små begagnade winchar på blocket för några hundralappar. Har man tur räcker fallens längd så de slipper bytas. Några block, begagnade råttor eller avlastare så fixar man det för någon tusenlapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästkusten är en beteckning och ett turistbolag för Orust och Tjörn och jag tror även Stenungsunds kommun 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...