Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
niclass

Kan jag lossa drevet upptrimmat? (Alpha One)

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett problem. Måste lossa mitt Alpha One drev för att renovera överhuset. Men tunga båten står på för lång trailer där trailerns ram hindrar mig att fälla ner drevet. Enligt alla instruktioner skall drevet vara nerfällt vid demontering, men det kommer jag inte att kunna göra.

Kan jag demontera drevet (och montera tillbaka det) i upptrimmat läge? Om inte så blir det enklast att sjösätta och sedan lyfta upp den på annat sätt (inte lätt alltså).

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte svara på om det funkar med uttrimnat ..men jag hade löst det med hjälp av en domkraft palla upp både fram och bak och på det viset få rätt höjd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du plockar av underhuset först så kan du fälla ner drevet. Går inte det så är trailern väldigt konstigt ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det ju inte höjden som var problemet men det kanske är fler balkar som är i vägen som inte gör det möjligt att lossa underhuset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Surra fast båten i ett träd eller nått palla upp aktern en aning och dra ut trailern en bit. Sen bara att palla upp vagnen så att du kan få ner drevet. Måste vara betydligt enklare än att sjösätta o dra upp igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde den manövern förra våren då jag bytte stödlager. Jag lovar: Det är enklare att sjösätta.

Tack för alla försök att hjälpa, men jag har inte fått svar på själva frågan: Måste drevet vara nerfällt för att jag ska få loss det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du menar fullt upptrimmat så kan jag säga att det går inte. Axeln som sitter i ryckutjämnaren drar snett och fastnar. Skulle du få loss det med något lägre uptrimning, så blir det mycket svårt , om inte omöjligt at få tilbaka axeln i ryckutjämnaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort precis som Uvek beskriver flera gånger och det har gått prima. Men det förutsätter att du har rätt trailer dvs.

Jag brugade t o m backa upp trailern på hjulramper för att ställa under bakrebocken för att sedan köra fram bil å trailer när båten vilar på bakre bocken. Gick snabbare för varje år. Övning ger färdighet ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...