Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
MacRaz

Sänka hastigheten, Johnson 30hk -90

Rekommendera Poster

Hej Svejs! Undrar om man på något smidigt sätt kan få ner hastigheten på min motor. Nu ligger lägsta hastigheten på cirka 2-3 knop, men vill ner till 1-2 knop för trolling. Det är e Johnson 30hk 2-cylindrig, årsmodell -90 och den sitter på en Crescent 432.

Tacksam för svar! //Rasmus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den motorn är inte lämplig att gå sakta för då bara hackar den och stiften geggar igen och miljömupparna rasar pga oljeröken den sprider.

Inte så bekvämt för dig heller även om Johnson har ganska behaglig oljerök jfrt med vissa andra.

Jag har en 90a 20Hkr som är i princip samma motor för samma cylindervolym.   

Ska du trolla skaffa en mindre motor typ 4 Hkr . Då har du nödmotor med ifall Johnson lägger av som min gjort då och då

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så skaffar du 2 st drivankare.

På min trollingkärra använder jag en murarhink på var sida båten, det tar ned hastigheten från dryga 3 kn på tomgång till 1.5 kn på något förhöjt tomgångsvarv. Värt att testa, det kostar ju knappt nånting och räcker det så slipper du skaffa en extramotor. Du får på köpet en mer kursstabil båt att hantera när du kör såpass sakta och har annat för dig än att köra båt. (Lägga ut beten, drilla monsterlax osv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det fungerar precis som binda en julgran under båten, men det kostar en massa extra bensin samt högre ljudnivå och mer besvärande oljerök  att köra med bromsen på  hela tiden.

Trollar du relativt långt bort från hemmahamnen är nödmotor bra också ör att ta sig hem i alla lägen. Styrpulpet eller båtar med 20hkr eller mer går ej att ro långa sträckor.

Och din 30HKr är ju en 90 a så med nödmotor kan du ju faktiskt köra ända tills den rasar för du tar dig hem ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det kostar så mycket mer med en trollingbroms är ganska överdrivet. Man sänker oftast farten med bibehållet tomgångsvarv och motorljudet är inte mer påfrestande med en 30hk på tomgång än en 4hk på halvfart, Antar att du inte trollar särskilt mycket, annars skulle du nog inse att om det kostar 25:- extra per trollingtur så är det inte nycket i förh till vad man lägger ner på beten, biltransporter till o från nya vatten, för att inte tala om transportsträckorna på vattnet innan man ens börjat fiska.

Mitt förslag var en billig lösning värd att testa om man inte vill lägga en massa pengar på extra motorfäste, ytterligare en motor samt en helsikes massa pillrande för att få till ett vettigt fungerande länkage mellan motorerna så man slipper fokusera på att styra när man fiskar. Det kostar som sagt näst intill ingenting varför det alltid går att kasta hinkarna o köpa ny fin miljövänlig extramotor som man dessutom kan använda sig av när (inte om tydligen) huvudmotorn lägger av.

Är jag sarkastisk o grinig? Tja... tyckte det låg en hel del osaklig sarkasm i ditt svar ovan och dessutom har jag inte fått kaffe idag ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt provtrollat efter lax ute på Ålands hav med min 20HKr 2 takt Johnson från -90. Men det var ingen höjdare att sitta i oljeröken och lyssna på 2 taktarljudet så det la jag fort av med.

När motorn jobbar i marschfart och max så kör man dels ifrån röken och bränslet förbränns bättre med fart. Optimalt ska man ligga strax över planing då går det billigt och tystast.

Röken ÄR DOCK försumbar från min lille 5m båt jfrt med de mängder fartygen strax utanför förbrukar av olja och släpper ut rök.

Nu har jag en elmotor med och den är förnämligt till kortare trollingturer om så önskas. Den använder för bekväm förflyttning vid fiskeplatser då jag använder kastspö eller för körningar över grunda ställen.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, nu kan det ju vara så att jag är miljöskadad i fisketänket och fiskar efter större fisk oavsett om jag är ute efter fettfenor eller gädda/gös varför jag aktivt letar bästa förhållandena. Det kan ju innebära 15-20 mil landtransport följt av 1 timmes transport till sjöss innan jag ens börjar fiska. Mina svar avspeglar kanske detta i det att jag utgår från att alla andra fiskar seriöst (eller vad man ska kalla det när fiskeintresset övergått från att vara ett sommarnöje till 300 fiskepass per år, trolling, mete o spinn ihopslaget).
Fiskar mestadels i Vänern, Vättern samt en hel del småsjöar vilket får till följd att jag trailar ekipaget kanske 3-400 mil/år. Transportsträckor på Vänern o Vättern kan ju lätt bli 20-40 M på en dag. Det avverkar man inte gärna med en elmotor.

Fiskar man dessutom ensam är det en fördel om båten inte slingrar som en orm när man ska i med 10 beten, djupriggar o pulkor osv i kanske 10 m/s och motsjö. För att inte tala om att drilla och håva större fisk. Har testat med trollingmotor men fick helt enkelt inte ihop länkaget så att jag fick samma millimeterprecision på styret som med lite mer driv på proppen och nånting som bromsar upp. Lägg därtill att jag är fjantigt noga med farten, ungefär 1.5 kn duger helt enkelt inte om jag bestämt mig för att köra 1.4 kn... Då är det faktiskt lättare att offra ett par Selmor i bensin...

Visst skulle man önska en modern fyrtaktare med servostyrnng och autopilot, men när pengarna inte räcker till så får man prioritera vad som hamnar överst på måsteha-listan. klart det vore skönt utan avgaserna från en 2-taktare (eller som i mitt fall en gammal -visserligen nyrenoverad- B20 inombordare). Förra ekipaget var motoriserat med en gammal 55hk VP från anno dazumal. Men, på förhöjd tomgång, var det faktiskt inga problem att köra tiotimmars trollingpass. Blåste ur geggan i samband med transportsträckor ett par gånger om dagen.

Så, du kan mycket väl ha rätt i att en liten 4hk som extramotor kan funka bäst om man bara trollar lite mer svenssonaktigt i finvädret men inte om man även tänker sig ut i grövre sjö. Då skulle jag hellre leta efter en beggad 4-taktare att byta ut huvudmotorn med. Samt, att resonera som att extramotorn ger dubbel trygghet vid motorhaveri är ju sant, men håller inte rent fisketekniskt Om man utgår från att huvudmotorn inte ska hålla resan ut borde isf ALLA som har en äldre motor montera en liten reservsnurra. Inte för att den kommer att ge upp enbart för att man fiskar.

Mitt resonemang grundar sig alltså inte på att testa efter lax en gång om året utan kanske 50 gånger, Plus 50 till efter gädda o gös. Inget småputtrande utefter vassarna på 2-3 meters djup efter abborre mer än som ev rekreation med nån mindre nördig kompis. Ska jag fiska abborre metar jag med levande löja som bete, mer effektivt på bamsingarna än trolling efter vassarna.

Därav  troligen våra skilda åsikter.

Och efter att ha läst igenom mitt förra inlägg får jag be om ursäkt om du uppfattade det som surt och grinigt. Kaffebristen du vet ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror tyvärr att din Johnsson från 90 taket kommer omgående att gega igen vid trollingsfart. Tyvärr.

Vet inte hur långa turer du kör, kan en elmotor vara alternativ ?

Annars så känns att en 3-4 hästars motor, såväl begagnad 2-taktare som nyare fyrtaktare, rätt lösning. Och som 2taktochel skriver, gamla motorer kan gå sönder (nya också !!) och då måste det vara skönt att få puttra hem isf att ringa sjöräddningen.

Eftersom du måste förblanda bensin så borde du spana efter en 3-4 hk Johnsson/Evinrude från 90 talet, dessa är tvååcylindriga vilket ger jämn gång samt den kan anslutas till samma bränsledunk som huvudmotorn.

Dessa småmotorer är dock så värdefulla att jag har inte sett så många av dem på Blocket, men annonsera gärna under köpes. Och välj en modell från 1993 eller senare så att det är en helkåpa samt transistortändning.

En sådan: http://www.blocket.se/landskrona/Johnson_4_hk_i_nyskick_39873598.htm?ca=11&w=3



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 23 april 2012 | 12:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killerboo jag uppfattade inte dina inlägg på något sätt negativa.

Vi har olika båtar och olika fiskesätt. Jag håller till mellan Östhammar och runt Singö. Och jag har en lätt 5m plåtbåt (se bild) och en nyare 290kgs  plastbåt  som tål sjön bättre.

Elmotorn duger bara att köra korta sträckor i lugnt väder med för den är svag (gissningsvis 0,4Hkr) och tömmer fort batteriet på fullgas , men jag har och har haft mycket glädje av den.

Trolla med en massa spö orkar jag inte för det skulle omdelbart bli enormt med trassel.

Sen är det så att Johnson 20an är bra med last, men gillar inte att gå länge på lågt varv. Gamla johnson hade ställbara låg och högfartsmunstycken så man kunde justera bränsleblandningen ungefär som i flygplan. Men det togs bort för de flesta kunde inte hantera det.

Min 30 Hkr Tohastu är vändspolad och går bättre på låga varv och kanske skulle duga .

Men jag åker hellre till fiskeplatserna och stänger av 2 taktarna . Då gläder jag miljömupparna med.

När det gäller reservmotor så köpte jag den förste 1980 efter att Archimedesens impeller pajat.

Runt 90 gick vevaxeln på Archimedesen. Johnson 20 inhandlades och det vare frid i 10 år innan tändningen la av några gånger på den. Sen några tändningsstopp innan den blev bra.

Ny Tohatsu köptes runt 2006 . 2010 skar den och det var bara att häkta på nödmotorn igen. Tack vare nödmotor har jag inte missat komma hem till middagen nån gång. (Skåning!)

Om man har nödmotor kan man låta ordinarie sitta hänga på till den totalrasar så nödmotorn tjänar man in rent ekonomiskt med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...