Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Chrille_82

Bränslefilter

Rekommendera Poster

River av ett inlägg till då... Har funderat på det här med vattenavskiljande bränslefilter. Idag sitter det bara ett slangfilter i motorn (utombordare) Ska man satsa på ett rejält, vilket märke och hur kopplas dessa in? Kan man placera filtret vid motorbrunnen? Hur pass renar dom bränslet? Många frågor men tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du utombordare med bensinmotor räcker det med ett slangfilter som du byter vid behov. Blir filtret fullt eller innehåller vatten rengör du tanken (som jag förmodar är av den bärbara typen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har fast monterad tank i båten, varför räcker det bara med ett slangfilter menar du? Förklara gärna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenavskiljande filter är nödvändigt främst om man tankar vid sjömackar som bevisligen har varierande kvalite på sin bensin. Filtret monteras på lämplig plats efter tanken finns olika modeller men den vanligaste är en med ett filter som ser ut som ett oljefilter. Vattnet samlas nere i filtret och bensinen filtereras innan den går vidare till bränslepumpen o motorn. Har själv råkat ut för vattenskadad bensin fick tömma filtret några gånger sen gick motorn som den skulle igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hakar på med en fråga om Chrille inte misstycker.

Jag har både Mercruisers vattenavskiljande filter (det som ser ut som ett vanligt oljefilter) och ett CAV-filter med glaskopp. Ingen av dessa är inkopplad ännu eftersom jag inte har fixat den fasta tanken men min tanke är att använda båda filtren när jag väl får ordning på bränslesystemet.

 Spontant tänker jag mig att det bästa är att sätta CAV-filtret först eftersom glaskoppen visar hur mycket vatten som filtrerats ut (samt att det går att dränera) och Mercruiserfiltret sist innan bänslepumpen. Finns det några nackdelar med att motera filtren så eller att ha dubbla filter?

Motorn är en 3,8 l V6:a förgasare.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert på detta men jag har haft en sådan montering tidigare i en båt. Hade aldrig några soppaproblem. Först CAV burken med glaskopp och sedan det andra filtret som ser ut som ett oljefilter. Den med glaskopp tömmer man ju bara den andra byts varje år. Kan vara lite överkurs att ha bägge varianterna men helre det än att få stopp ute på fjärden. Fördelen med dessa filter är att de har stora in och utgångar så det är inget som direkt påverkar soppaflödet om man nu inte råkar få en massa skit i sopan men då stannar den ändå i filtrena och hellre det än ingentäppta soppamunstycken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack uvek, då vet jag att jag tänker rätt!

CAV-filtret har ju en filterinsats också vilken ju behöver bytas ibland. Dock tänker jag att Mercruiserfiltret antagligen inte behöver bytas varje år då det ju bara hanterar redan filtrerat bränsle...men å andra sidan är ju inte filterkostnaden speciellt stor så det kanske är värt att ha fräscha filter överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenavskiljande filter är nödvändigt främst om man tankar vid sjömackar som bevisligen har varierande kvalite på sin bensin Jag har hittills bara tankat med jeepdunk från mackarna på fasta land så att säga men nångång kanske man blir tvungen att tanka vid en sjömack, så du tycker att det är overkill med ett sånt filter i mitt fall? @flintstone nej jag misstycker inte, vi är ju medmänniskor med samma mål ;0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Crille! smiley

Jag skulle säga att vattenavskiljande filter även bör användas även om man aldrig tankar på sjömackar. Kondens uppstår lätt i lite större fasta tankar och med tanke på att ett vattenavskiljande filter inte kostar många hundralappar (finns ofta begagnade på Blocket och Tradera) så tycker jag det är onödigt att chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det får nog bli till att handla ett sånt filter, man vill ju ha en säker och driftsäker motor när man är till sjöss! Nån som har bra tips att ge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kapar djärvt tråden lite med en närbesläktad fråga:

Jag har fått tag på ett filter med vattenavskiljare som jag vill skruva in i min båt (som har en VP AQ115 bensinmotor). Det är ett Volvo-Penta-filter, själva burken har nummer 877767, filterinsatsen är 3581078-7. Grejen är att det verkar omnämnas som filter för mindre dieselmotorer. Lite snabbt googlande verkar dock tyda på att Volvo-Penta säger att det är passande reservdel till den motorn [1] (det ersätter nåt tidigare filter som slutat tillverkas), och många andra filter som säljs passar både diesel och bensin.

Filterinsatsen är ny och har inte haft umgänge med diesel, själva hållaren är väl rengjord.

Finns det någon anledning att tro att det där filtret inte kommer funka med en bensinmotor?


Nu sitter det bara ett 20-kronors slangfilter där, tänkte ha kvar det före det här stora filtret, bara för att det är billigare att byta ifall jag skulle få in en massa oväntad skit i tanken (har ett par i reserv liggande ombord).

 

[1] http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7736850-23-12809.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Marinepartseurope kan du söka på artikelnummren för både hållaren och filtret och då kan du se att samma artiklar finns listade för bensinmotorer och för din motor! Skriv in artikelnummret i sökfältet och klicka sedan på det då det kommer upp som resultat under sökfältet. Då kommer du få upp en listning över alla motorer som det artikelummret passar till och dess specifika sprängskiss.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, då åker det ner i båten i helgen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte själv en båt med utombordare där detta extrafilter satt monterat, jag har nu kört ca 400 liter bensin genom det och hittills har det fungerat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...