vedhuggarn 2 Postad 22 April , 2012 Vad är enklaste sättet att montera fördelaren på v8 när 1an står i topp?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 26 April , 2012 Du måste först kolla så att den inte är i avgascykel. Det ser du genom att kolla på ventilfjädrarna vilken ventil som är på väg att stänga. Det skall vara insugsventilen som precis skall ha stängt, när 1:ans cylinder är nästan i Ö.D Sedan är det bara att kolla på fördelaren vart 1:ans tändkabel går ut och ställa rotorn strax före det, då det är snedskurna drev så måste rotorn stå lite före 1:ans tändkabel för att gå i. När fördelaren väl är i så kolla att rotorn pekar på 1:ans tändkabel. I detta läge startar motor och går hyggligt. Sedan får du finlira med stroboskoplampa för att ställa tändingen korrekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 26 April , 2012 Om man inte vill skruva loss ventilkåpan kan man ta ur tändstiftet på cylinder nr1. Om man håller ett finger för tändstiftshålet, och vrider vevaxeln tills man känner kompression, och sedan vrider till ca 8 grader på tändinställningsskalan, så har man ettan i tändläge. Sedan sätter man i fördelaren, så att rotorn pekar mot ettans tändkabel. Rotorn vrider sig lite när kugghjulen går i ingrepp, så man får prova några gånger, tills det blir rätt. Förmodligen går fördelaren inte ända ner, när du sätter i den. Det beror på att fördelaraxeln inte har gått i ingrepp med oljepumpen, som drivs av fördelaren. Om du trycker ner fördelaren och vrider på vevaxeln, kommer fördelaren att ramla ner den sista biten. Skruva dit bygeln lagom hårt, så att du kan vrida fördelaren . Sen ställer du in tändningen på ett ungefär, så att motorn går att starta. Fininställningen görs sedan med tändinställningslampan. Senast ändrad av Rollen | 26 april 2012 | 19:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser