Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Figo

felsökning trimgindikator VP SX drev

Rekommendera Poster

hej,

Behöver lite hjälp med tips på hur jag felsöker för att få trimindikatorn att fungera. Har ett SX drev och oavsett hur jag trimmar drevet så står nålen på mätaren längst upp. Vet inte riktigt var jag ska börja felsöka. Har krupit under båten och försökt hitta någon givare vid drevet men ser inget som skulle kunna ge mig någon ledtråd.

Hoppas på hjälp från forummet

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mitt drev (290) sitter givaren på insidan av drevskölden...kanske gör den det även på SX...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är garanterat givaren som har havererat, inte helt ovanligt. Den sitter på styrbord sida med 2 små skruvar, en platt sak med 2 kablar som försvinner in i skölden. Inte helt enkel att byta men jag har gjort det två gånger, svårast är att peta in kabeltätningen utifrån genom skölden (precis ovanför drivaxelbälgen) utan att skada den men lite vattenfast fett hjälper. Du måste alltså vara på land. Den ska även kalibreras med ohm mätare innan du skruvar fast den (jag har skrivit om det någon gång tidigare, sök bland mina inlägg) och då kan det vara bra att vara två. Lite finurlighet och långa, smala och inte för vassa verktyg så löser du det själv, skulle tro att en marina tar hutlöst betalt för ett sådant pillrigt jobb.

Artickelnr. på givaren är 3849411

Och den finns här http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-3849411-givare.aspx till ett svinigt pris.

Jag har handlat mina givare med samma art.nr. här http://www.marinepartsexpress.com och det blir lite billigare och funkar kanon.

Även här http://www.powerproductsystems.com/ funkar samma nummer, men jag har inte testat att handla än.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för svaret!! ska krypa ner och kolla på det igen. vet att jag såg några trådar (såg ut som tunna virerar) fästa med skruv när jag kollade sist. Det finns alltså ingen mekanisk vipparm eller så?

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu konstaterat att en av tre kablar till givaren är av så det blir nog till att byta givare. drar mig dock lite för det arbetet då det är så trångt att komma åt.
Har dock ingen större lust att köra en hel sommar utan trimindikator, framförallt då vi ofta angör naturhamnar på lite grundare vatten.

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter ett antal timmars hårt prövande av tålamodet och den elektriska kunskaperna så är ny trimgivare på plats. Fick en bra arbetsbeskrivning (tack Andreas) och inhandlade en givare på den lokale Pentahandlaren för bara1700kr men då hade de den på lager och jag ville blir klar i helgen.

Efter någon timmes piller och svärande lyckades vi få ut den gamla givaren genom skrovegenomföringen i drevet. Varför inte konsturera drevet så att kan får in handen hela vägen till genomföringen..... fattas ca 2 cm. Att sätta dit den nya genomföringen var heller ingen lek. Dessutom satt hyraulstyrningen i vägen på insidan i motorrummet så det var lika trångt där. testade kablarna med ohmmätare och givaren verkade ha klarat sig helskinnad efter behandligen när den skulle in.

Nu började nästa problem. Nya givaren hade tre kablar (svart, brunsvart och vit). På kabelaget till indikatorn fanns bara två (svart och vit/brun). kollade med pentaverkstan som sa att jag skulle skippa den vita kabeln. Kopplade ihop kablarna men inget hände på mätaren. Kollade kabeln från motorrummet till mätaren och den hade ett rejält motstånd som tydde på kortis. Tog en ny kabel och drog från nya givaren i motorrummet direkt upp till mätaren och vips fick jag utslag på den. Återstod alltså bara att dra en ny kabel från instrumentpanelen till motorrummet vilket tog någon timmes och en massa svordommar över hur trång det var. Väl på plats med den nya kabeln var det bara att trimma in den nya givaren med lite finjustering i ändlägena.

Hoppas nu att den här givaren håller några år för detta var inget jag vill göra igen i närtid :-)

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...