Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
fati740

Albin 79 eller Accent?

Rekommendera Poster

Hej,

jag har tittad på en Albin 79 och en Albin Accent. 79an var i bättre skick men jag gillar inredningen av Accenten mer.

Har ni några kommentarer? Jag ska använder båten till semestersegling rund göteborg och även längre turer (danmark, tyskland etc.).

Tack!

//Fabian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Accent är ju en av de allra vanligaste båtarna i Sverige. Leta upp en i fint skick eller pruta så du skäms.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Albin 79 är en något kraftigare båt, mycket stabilt byggd och mycket välbalanserad. Konstruktören Rolf Magnusson hävdar att det är den bästa båt kan konstuerat. Jag har rundat Sandhammaren i 14 m motvind och då går det sjö! Ett rev i storen och sen gick den som ett spjut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har haft en Accent och var väldigt förtjust i den båten. Framför allt vad gäller seglingen och båtens linjer. Däremot är inredningen anpassad för ganska korta människor. Kojlängden är kort i förpiken, ståhöjden 166 cm och man sitter ganska lågt i salongen. Ändå hade jag (185 cm) huvudet i taket när jag satt upprätt i salongskojen. Sittbrunnarna är ganska trånga i båda båtarna du nämner. Personligen tilltalas jag absolut mer av Accent än av Albin 79. Tycker Accenten känns lite tuffare, snabbare och har snyggare överbyggnad.

Det finns som sagt många Accenter, så det bör inte vara några problem att hitta en fin sådan.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...