Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Chrille_82

Hållbarhet bensin

Rekommendera Poster

Undrar hur det är med bensinens hållbarhet, har haft ca 30-40liter i den fasta bränsletanken i snart 2 år, vågar man chansa och tanka upp fullt eller har det bildats en massa kondens i bensinen som inte är bra för motorn? Eller ska man slanga ur skiten och fylla på med nytt bränsle?

Senast ändrad av Chrille_82 | 22 april 2012 | 16:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Testa och starta innan du fyller på. Funkar det så är det bara att fylla på. Om inte slanga och byt.

Vet inte vad du har för motor men har den förgasare så är soppan i tanken inte det stora problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Bensinen som är kvar i förgasarna om de inte är tömnda naturligtvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaja men dom är tömda så det är lugnt med motorn iaf. Så du menar att om motorn startar så är inga problem men om den inte vill tända är det bara att byta bränslet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Ja eller om den går dåligt. Men även om allt funkar skulle jag råda dig att tanka fullt o blanda i ngn tillsats som tar upp fukten/vattnet i bränslet. Vattnet finns normalt sett i botten av tanken.

Senast ändrad av blondbella | 22 april 2012 | 18:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh då överväger jag att slanga ut skiten så kan jag köra det i röjsågen istället ;0) tack för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh då överväger jag att slanga ut skiten så kan jag köra det i röjsågen istället ;0) tack för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Jo men vänta lite... Jag tror inte du får ut skiten i botten om du slangar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skiten = gammalt bränsle. Skulle det vara nån droppe kvar dunstar väl den bort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Tja tänkte nog närmast på vattnet..Men vem vet det kanske dunstar bort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, eller inte.... Hade en audi 100 en gång som hade stått utomhus i ca 2år, den startade iaf utan problem... Borde bli samma påverkan på bränslet kan man tycka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sägs att bensinen nuförtiden har sämre hållbarhet än förr.

Så om det var länge sedan du startade den gamla Audin så var nog soppan bättre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Numera blandas det 10% etanol i bensinen och det brukar ta upp vattnet i tanken om inte det är massor. Förr hällde man karburator sprit i tanken som gjorde detsamma och bättrade på avgasvärdena inför besiktningen.

Om tanken din är otät så dunstar de lättflyktiga delarna i bensinen och motorn blir svårstartad. Jag har ett kinesiskt elverk med 2 taktare. Tanklocket är så dåligt att de lättare delarna i bensinen dunstar och enda chnasen at få igång elverket när det stått ett tag är med startgas (eter) eller byta ut bensinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv set hur gammalbensin lämnar kvar rester som ser ut som kristaller/pulver ! Hade en hel del i mina vst som senare proppade igen mina högtryckspumar a 2800:- st ! så ...det finns skit i soppan ! Ska man ha soppa kvar i motorn så är tydligen bäste sättet att köra på akrylat med en liten sup av tvåtacktsolja i eller tömma systemet fullt ut innan vinterförvaringen !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja otät är den ju, det sitter luftning från den som går ut i motorbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just sådant där vit skit som liknar kristaller har jag sett på munstycken i förgasare på ungdommarnas moppar då de stått över vintern och blivit besvärliga att starta på våren. 

Finns det någon tillsats för bensinen som gör att man slipper sådant eller är det bara att riva förgasare ibland och rengöra ?

(har förgasare på båtmotorn, Mercruiser)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...