Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
ljunghall

Hur stora anoder krävs på roderbladen?

Rekommendera Poster

Det ser inte ut som att det har suttit anoder på roderbladen på ett tag. Hur stora kan det krävas?
Roderbladen är cirka 35 cm höga och 25 cm breda högst upp. Hålen är 116 mm cc, så det får inte plats några jätteanoder utan att man borrar nya hål antingen i rodret eller anoden. (Det senare känns ju avgjort bättre om man ska borra alls.)

Se bild här: http://storebro34.se/wp/2012/04/22/hur-stora-anoder-till-rodren/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tjenis Ljunghall!

Anoderna skall vara runda och i storlek cirkus 120mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Hur många per roderblad då? Det har ju suttit en lång anod på tidigare, ser man. Spelar det egentligen nån roll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Skippa den typ av anoder som där har suttit tidigare och sätt ditt runda anoder som är speciellt framtagna för roder. Borra ett hål och dra dit dem. Enkelt o smidigt. Ett par per roder och bulten håller båda!

Vår 31´ a saknade också anoder här så jag har gjort operationen. Gillar er site och ert jobb och det skulle vara himla kul att få komma upp och hälsa på er och se hur jobbet framskrider. Jag har jobbat med en Storö III´ a, föregångaren till IV och som sedan blev Storö 34, ja allt det där vet du helt säkert.

Mvh / Danne

P.s. Kom på mig själv med att tänka lite baklänges... Givetvis ska du dra dit anoder som passar i redan gjorda hål. Det vore väl hål i huvudet att borra ytterligare hål i roderbladen. Fast vill du sätta dit anoder som ÄR avsedda för roder så vet du mitt svar redan). Jag ska ut till båten idag (bor där för tillfället) och jag tar en bild.

Senast ändrad av Seari | 23 april 2012 | 11:03

post-10019769-1394237028,9344_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Det jag kan nog använda hålen som redan finns till de anoder du föreslår.

Fö är båten inte mycket att titta på just nu. Lyckligtvis ska marinbutiken Öresunds Marin läggas ner så det är utförsäljning på allt möjligt. Köpte tåg, pump, epoxi, slang, skor, mm mm för halva priset. Tyvärr har de ingat vattenfilter hemma...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

79.90 på Biltema x2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...