Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
BoatBengan

Drivstången lossnade! (Evinrude)

Rekommendera Poster

Hej gott folk!

Håller på och fixar till en långriggad 15 hk Evinrude från 1990. När jag hade tagit bort växelhuset för att byta impeller och tagit bort impellerhuset råkade drivstången glida ur helt och en del växelhusolja rann ut. Jag fyllde på med olja och fick stången på plats igen, men jag undrar om den kan hamna fel när den varit helt lös? När jag vrider på stången känner jag vibrationer i växelhuset, men detta är kanske normalt?

Tacksam för svar!

/ Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara en stång med symmetriska splines på och det kan det knappast bli fel då.

Bytte impeller själv på min 90a, 20HKr Johnson i höstas utan problem med drivaxel och fastrostade bultar.

Du geggar väl på packningsklister på bultarna vid fastskruvning så du får isär dom utan problem nästa gång du ska byta impeller? Har dessutom för mig att din motor har en tendens att gegga igen i nån kylkanal högre upp som behöver rensas då och då. Jag hade liknande problem med min, men tog tryckluft och skiten flög ut snabbt. Nu som ny igen. Var rädd om din gamle 2 taktare för du får nog inget lika bra motor igen om du köper ny! I varje fall blir det dyrt med ny.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, då monterar jag ihop den igen och hoppas på det bästa! Tack för hjälpen!yes

Kan tillägga att den gamla växelhusoljan var kolsvart och skruvarna till oljan satt som berg så oljan har nog inte blivit bytt på lääänge... Luktade som fasen gjorde den med...Hoppas inte det gjort att kuggarna är helt slutkörda men det märks väl när jag testkör den sen... Den startar iallafall lätt! =)



Senast ändrad av BoatBengan | 22 april 2012 | 11:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan i gamla växelhus brukar vara mer eller mindre vitaktig pga vattenläckage.

Svart har jag aldrig sett. Har det kommit in avgaser i växeljuset kan man undra?

Eller är det rester av kuggarna som är malda till svart pulver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packningsklister...? Låter lite kontraproduktivt att ha klister för att underlätta isärtagning...laugh Är det inte bättre att använda aluminiumpasta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 70 talet fick jag läras mig av en snurremek att man ska ha i Permatix i gängorna så fastnar inte stålskruvarna i aluminiumgodset. Och det har jag fäljt och det har funkat bra sen dess. Tror dessutom det står i någon servicemanual för impellerbyte att man ska kleta på gegga så vattnet och korrosion hålls borta. Dom som inte gör det bryter ofta av bultar och får gänga om med stort besvär om det alls går att fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man ska se till att ha något i gängorna kan vi abosolut vara helt eniga om...vad man sen väljer är ju en smaksak. Jag läste i PB att man skulle ha aluminiumpasta för de olika skruvarna i dreven så en sådan tub inköptes omgående på Biltema. Just Permatex har jag aldrig ens tänkt på men det går säkert jättebra, det är ju inte ett klister i ordets rätta bemärkelse utan mer packningstätning om jag förstått saken rätt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

 

Stålskruvar i aluminium är absolut inte bra . Om man nu nödvändigtvis skall göra detta måste man isolera från metallisk kontakt villket är om inte omöjligt iaf nära på. Det som i teorin kanske skulle funka är ngt typ vad 2takt.. föreslår. Men jag kan nästa garantera att skruvarna kommer att sitta som berget och när man försöker lossa dom så kommer de i detta fall kanske inte gå av men man har garanterat inga gängor kvar i alu-godset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med det hela är att har man nån form av packningsmedel typ form a gasket eller packningsklister eller vad det nu kallas så tätar det så inte vatten kommer ner i gängorna och startar korrosion och då fastnar inte stålet i aluminiumet. Visserligen går det lite segt att lossa bultarna med Permatex eller numera Biltemas liknande geggamoja på burk med pensel, men de fastnar inte.

Min Archimedes från -74 var alldeles hopplös för järnbultar och ej ens rostfria i aluminium gods. Fick rådet att ta loss bultarna i riggen och sätta på på Permatex. Dt gjorde jag när jag haft motorn bara ett halvår. Då gick bultarna snudd på gränsen knappt att ta dän trots kort tid. Men efter behandlingen gick det bra att skruva isär motorn efter 4-5 år för impellerbyte

Al pasta har jag inte provat, men det kanske går det med. 

Viktigt att man gör en nån åtgärd för går bultar av får man ett fasligt besvär att fixa till det.

  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, och ändå är det fullt av skruvar av rostfritt stål i både gamla utombordare och drev utan att de garanterat sitter fast eller gängorna garanterat är borta...surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Vi skriver nog om varandra. Du har rätt i det du skriver för att galvanisk korrossion skall inträffa behövs även en elektrolyt ex saltvatten. Men ett felaktigt smörjmedel funkar precis lika bra/dåligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Oj nu blev det helt fel blushsvarade på 2 takts inlägg o nu blev det ett svar på ditt. Fast det blev ju ganska bra iafsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alu-pastans roll är ju också att förhindra vatteninträngning och har antagligen med hjälp av sin fethet en reppellerande effekt. Fördelen med den är ju att den inte stelnar utan smörjer. Nackdelen är antagligen att den inte är beständig på samma sätt som permatex.

Kanske skulle man kunna tänka sig att permatex är perfekt för skruvar som inte behöver lossas annat än vid reparationer och alu-pasta är perfekt för skruvar som behöver lossas mer regelbundet...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte för första gången impeller på min 90a 20Hkr Johnson i höstas. Delarna var inte särskillt svåra att få isär. Riggen satt ihop med rostfria pinnbultar och muttrar och man behövde bara lossa muttrarna. Själva impellerhuset satt med rostfria pinnbultar och lossnade också lätt. Men det såg ut som att de var ingeggade med något permatexliknande från fabriken.

Och har för mig att jag läste nånstans att man skulle ha nån slags OMC gegga på bultarna då man skruvade tillbaka dom. Det blev Biltemas dito.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jo du har helt rätt man måste ha ngn form av gegga. Har exempelvis haft en Penta 4-takt utombordare (Honda egentligen) Tyvärr monterades den ihop utan gegga. Och vid renovering så visade det sig att hela motorn var en blandning av rostfritt och aluminium monterat utan gegga. Och jag lovar!  i princip fick alla skruvförband borras upp och gängas om,. Hjälpte inte ens med värme (svets/gasolbrännare) Har iofs inget med båtar att göra men har haft en Renault där avluftningen av bromssystemet hade samma blandning villket resulterade i att allt fick bytas endast pga luft i systemet.

 



Senast ändrad av blondbella | 22 april 2012 | 18:09



Senast ändrad av blondbella | 22 april 2012 | 18:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ideen kom från ett proffs med erfarenhet nån gång på 70 talet och det har jag följt och aldrig behövt bryta av eller borra ut nån bult i al.

Kollade vad jag använt och Permatex var det från början., Men sen hade Biltema något som hette Packningslim och det luktade likadant och var förmodligen samma men i annan burk.

Men kunde inte hitta det nu utan nu finns det packningssilikon. Kanske likabra eller är det ännu bättre för modernare sort.

Vevhushalvorna till min Tohatsu har jag satt ihop med sådan silikon emellan och det är tätt än.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...