Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
zach

täta båt

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett återkommande problem med tätning av botten på min vindö30.Se bild

Jag får ta bort alltihop varje år, för att  när jag tar upp båten på hösten,ser man att detta sitter väldig löst.När jag petar bort detta så är det fuktigt bakom tätningen.Det finns inget mjukt trä eller röta där.Båten är inte helt tät vid sjösättningen.Pumpen tar bort det mesta av vatten men en del ligger kvar hela sommaren.När jag öppnar pluppen på hösten rinner det ut 2-3 liter vatten.Jag tror att det är vattnet innanför botten som pressar upp vårens behandling.I höstas när jag tog bort allt det lösa,började jag med att linolja från insidan.Det rann lite  linolja på utsidan,och jag fortsatte med att hälla linolja tills det slutade droppa.Sen linoljade på utsidan för några veckor sen,som nu har härdats.Vad skall jag fylla området med?Jag har tidigare järnmönjat och sedan lagt tät ovanpå mönjan.Men detta satt inte kvar pga fukten bakom.Har ni någon tips om hur jag skall göra?

mvh Zak

post-15459-1394237022,0886_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ja du Zack; gamla träbåtar är en källa till ändliga problem... och lika mycket kärlek! Ställ frågan på Träbåtsakuten för där har du en samling träexperter som utan några problem kommer att ge dig kloka råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du Seari.Träbåtsakuten är nere.Går inte att logga in.tekniska problem.

zak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ja du Zak; jag var precis inne o kollade så särskilt nere är den inte men jag vet att akuten har haft problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte varför jag kan inte logga in.Man måste logga in för att lägga inlägg.Kan du logga in?

zak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska täta med ett mjukt medel som inte härdar. Kör du med en fogmassa trycks skrovet isär lite mer varje år när det sväller, en ohärdad produkt trycks ut ur springan när båten sväller. Ettan är utmärkt för ändanmålet, går att köpa i de flesta tillbehörsaffärer. Produkten är en blandning av tjära och bivax. Men! Du bör fundera över varför du har en springa, kan det finnas strukturella problem bör du åtgärda dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

när du skrapat bort allt , primar du under innan gucket?

mvh jonten

Senast ändrad av jonten | 22 april 2012 | 07:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för det sena svaret.

Jag har provat med både ettan och tät.Det vill inte sitta fast.Jag misstänker att det är vid sjösättningen som det spökar.Det lilla vattnet som kommer in,vandrar neråt,och i sin tur fuktar området bakom ettan/tät.Jag linoljade i höstas på insidan tills att det droppade lite på utsidan.Jag ångrade detta för att idag när jag skulle prima,upptäckte jag att oljan var inte alls härdat.(f-n också)Det har bildats en hård hinna men under den var det kladigt olja.Jag tror inte att det kommer att härda innan sjösättningen.Jag  seglar för det mesta i Vänern utan skeppsmask, men i år hade jag tänkt mig ta en ronda till väderöarna på v-kusten.

Tack Peter för tipset

mvh Zak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jonten

Jag har alltid primat innan jag lägger ettan eller tät.Nu i skrivande stund  tänkte jag på en sak.

Kan det vara så att det är fel att lägga på primen först?Om primern får dålig vidhäftning på träet, när det kommer in vatten,och sedan vandrar detta neråt,då lossnar alltihopa.Kan det vara så?

mvh Zak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

nä, primern lägger du först. den är ju själva tätskiktet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...