Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Frelin

Promarinas dyra gästhamnar

Rekommendera Poster

På hemväg från sommarens Göta kanalresa funderade vi på att stanna över i Arkösund istället för att sträcka Mem - Stavsnäs. Efter en internetkonsultation framkom det att det var Promarina som driver gästhamnen och vi struntade i den tanken.

 

Detta efter att vi legat i Promarinas hamn i Furusund som är genomkass. För 300 spänn får man tillgång till en herrmugg och en mixad. Båda fullständigt nedsvinade utan några som helst tecken på att de någonsin blivit städade. :o

Det skiljer sig en del i standard mellan Promarinas gästhamnar, och åtminstone förra sommaren var det differentierad taxa. Betalade t.ex. 120 i Oskarshamn, och säkert 300 i Västervik. Jag håller med om att toa/duschar i Furusund lämnar en del övrigt att önska, men i Arkösund var det fint.

 

Att driva gästhamn på 300 spänn natten med vår korta säsong måste vara en rejäl utmaning. Båtfolk har väl alltför länge vant sig vid att någon annan står för kostnaderna (tex kommuner). Det är väl bara att välja bort gästhamnar om man inte vill göra rätt för sig.

 

Personligen föredrar jag naturhamn, men har tonårsbarn som föredrar gästhamnar (el + wifi + duschar m.m. lockar). Dessutom en liten båt med liten vattentank och liten toatank. Så det brukar bli ungefär varannan.

 

Men det här upprörda snacket om bojkott förstår jag inte. Låt folk göra som de vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Furusunds skvalphål var ingen trevlig övernattning, men mottagningen som sommarjobbarna (antar jag) var toppen, väldigt bra mottagande.

dock öppnade dom sent, då jag hade velat avgå 0400 då det började blåsa upp, och jag var ensam ombord.

ett inkast för betalningsskylten hade varit bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Furusund ligger där det ligger, i en av Sveriges mest trafikerade leder så det blir skvalpigt. Och det var så även innan Promarina tog över. Gäller att hitta plats långt in. Mottagandet brukar vara utmärkt som du säger.

 

För min lilla båt (8,25 m) kostar det 260.- Det är inte mycket om man skall gå runt. För en kommersiellt driven gästhamn är det väldigt lite sett ur ett internationellt perspektiv. Sen kan man vara sur över att man nu får betala för sig själv, men det tycker jag är en annan (ofta kommunalpolitisk) fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På hemväg från sommarens Göta kanalresa funderade vi på att stanna över i Arkösund istället för att sträcka Mem - Stavsnäs. Efter en internetkonsultation framkom det att det var Promarina som driver gästhamnen och vi struntade i den tanken.

 

Detta efter att vi legat i Promarinas hamn i Furusund som är genomkass. För 300 spänn får man tillgång till en herrmugg och en mixad. Båda fullständigt nedsvinade utan några som helst tecken på att de någonsin blivit städade. :o

Det skiljer sig en del i standard mellan Promarinas gästhamnar, och åtminstone förra sommaren var det differentierad taxa. Betalade t.ex. 120 i Oskarshamn, och säkert 300 i Västervik. Jag håller med om att toa/duschar i Furusund lämnar en del övrigt att önska, men i Arkösund var det fint.

 

Att driva gästhamn på 300 spänn natten med vår korta säsong måste vara en rejäl utmaning. Båtfolk har väl alltför länge vant sig vid att någon annan står för kostnaderna (tex kommuner). Det är väl bara att välja bort gästhamnar om man inte vill göra rätt för sig.

 

Personligen föredrar jag naturhamn, men har tonårsbarn som föredrar gästhamnar (el + wifi + duschar m.m. lockar). Dessutom en liten båt med liten vattentank och liten toatank. Så det brukar bli ungefär varannan.

 

Men det här upprörda snacket om bojkott förstår jag inte. Låt folk göra som de vill.

 

 

Nu tillhör jag själv den delen av båtfolket som inte har något emot att betala för mig. Jag tycker att 300:- inklusive el på Bullandö är ett bra pris. Då får man en trygg hamn, väl städade toaletter, mycket fina duschar samt skärgårdens finaste bastu. En kunnig hamnkapten som gärna hjälper till med till- eller lossläggning. Utöver allt detta finns det soppa, livsmedel, gasol, båttillbehör samt även mekanikerhjälp att tillgå. 

 

Att betala samma pengar till Promarina och få ta del av deras två snuskiga toaletter och ostädade duschar med barackkänsla och plastmatta är ett extremt överpris.

 

Jag har även legat i Sopot (Polen) som även den driftas av Promarina. Där fanns det två toaletter som man fick låna på nåder efter att man lånat nyckeln till dem hos hamnkapten...

 

Nej, jag vidhåller att Promarina står för något som vi inte behöver i Sveriges skärgård. Det kortsiktiga detta-gör-vi-för-att-tjäna-pengar-tänkandet som är det som investmentbolag har som enda drivkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Furusund ligger där det ligger, i en av Sveriges mest trafikerade leder så det blir skvalpigt. Och det var så även innan Promarina tog över. Gäller att hitta plats långt in. Mottagandet brukar vara utmärkt som du säger.

 

För min lilla båt (8,25 m) kostar det 260.- Det är inte mycket om man skall gå runt. För en kommersiellt driven gästhamn är det väldigt lite sett ur ett internationellt perspektiv. Sen kan man vara sur över att man nu får betala för sig själv, men det tycker jag är en annan (ofta kommunalpolitisk) fråga.

 

Nej, det är inte "väldigt lite" sett ur ett internationellt perspektiv. Att ligga i Gdansks gästhamn, mitt inne i staden med superfräscha och nybyggda faciliteter kostade typ 70:- natten i fjol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Furusund ligger där det ligger, i en av Sveriges mest trafikerade leder så det blir skvalpigt. Och det var så även innan Promarina tog över. Gäller att hitta plats långt in. Mottagandet brukar vara utmärkt som du säger.

 

För min lilla båt (8,25 m) kostar det 260.- Det är inte mycket om man skall gå runt. För en kommersiellt driven gästhamn är det väldigt lite sett ur ett internationellt perspektiv. Sen kan man vara sur över att man nu får betala för sig själv, men det tycker jag är en annan (ofta kommunalpolitisk) fråga.

 

Nej, det är inte "väldigt lite" sett ur ett internationellt perspektiv. Att ligga i Gdansks gästhamn, mitt inne i staden med superfräscha och nybyggda faciliteter kostade typ 70:- natten i fjol.

 

 

Observera att jag bara kommenterar kommersiellt drivna gästhamnar.

 

Det finns gästhamnar i Norge med superservice som är gratis.

 

Man kan ha olika uppfattning om vem som skall betala våra kostnader. Min utgångspunkt är att jag har inte problem med att göra rätt för mig själv, d.v.s. det gör mig inte upprörd. Är det för dyrt eller för dåligt kan jag avstå tjänsten. Det brukar bli självreglerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

På hemväg från sommarens Göta kanalresa funderade vi på att stanna över i Arkösund istället för att sträcka Mem - Stavsnäs. Efter en internetkonsultation framkom det att det var Promarina som driver gästhamnen och vi struntade i den tanken.

 

Detta efter att vi legat i Promarinas hamn i Furusund som är genomkass. För 300 spänn får man tillgång till en herrmugg och en mixad. Båda fullständigt nedsvinade utan några som helst tecken på att de någonsin blivit städade. :o

Det skiljer sig en del i standard mellan Promarinas gästhamnar, och åtminstone förra sommaren var det differentierad taxa. Betalade t.ex. 120 i Oskarshamn, och säkert 300 i Västervik. Jag håller med om att toa/duschar i Furusund lämnar en del övrigt att önska, men i Arkösund var det fint.

 

Att driva gästhamn på 300 spänn natten med vår korta säsong måste vara en rejäl utmaning. Båtfolk har väl alltför länge vant sig vid att någon annan står för kostnaderna (tex kommuner). Det är väl bara att välja bort gästhamnar om man inte vill göra rätt för sig.

 

Personligen föredrar jag naturhamn, men har tonårsbarn som föredrar gästhamnar (el + wifi + duschar m.m. lockar). Dessutom en liten båt med liten vattentank och liten toatank. Så det brukar bli ungefär varannan.

 

Men det här upprörda snacket om bojkott förstår jag inte. Låt folk göra som de vill.

 

 

Nu tillhör jag själv den delen av båtfolket som inte har något emot att betala för mig. Jag tycker att 300:- inklusive el på Bullandö är ett bra pris. Då får man en trygg hamn, väl städade toaletter, mycket fina duschar samt skärgårdens finaste bastu. En kunnig hamnkapten som gärna hjälper till med till- eller lossläggning. Utöver allt detta finns det soppa, livsmedel, gasol, båttillbehör samt även mekanikerhjälp att tillgå. 

 

Att betala samma pengar till Promarina och få ta del av deras två snuskiga toaletter och ostädade duschar med barackkänsla och plastmatta är ett extremt överpris.

 

Jag har även legat i Sopot (Polen) som även den driftas av Promarina. Där fanns det två toaletter som man fick låna på nåder efter att man lånat nyckeln till dem hos hamnkapten...

 

Nej, jag vidhåller att Promarina står för något som vi inte behöver i Sveriges skärgård. Det kortsiktiga detta-gör-vi-för-att-tjäna-pengar-tänkandet som är det som investmentbolag har som enda drivkraft.

 

Håller som jag skrev tidigare med om att toa/dusch faciliteterna lämnar en del att önska i Furusund. I Arkösund tyckte jag dessa var fina. I Västervik fin-fina. Norrtälje - fint. Mariefred - ganska kasst. Oskarshamn ganska kasst men priset var bara 120.- ink el.

 

Ostädade toaletter har jag inte råkat ut för, bara otillräckliga/omoderna.

 

Otrevlig personal eller annat än bra bemötande och hjälp vid angöring har jag inte heller stött på. Men så är jag till naturen ganska positiv när jag tar mig in i hamn.

 

Promarina är inte ett investmentbolag. Att de vill tjäna pengar, som all kommersiell verksamhet, är dock självklar. Det gör de inte idag. Det kan man säkert ha en ohygglig massa åsikter om varför så är fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Promarina är inte ett investmentbolag. Att de vill tjäna pengar, som all kommersiell verksamhet, är dock självklar. Det gör de inte idag. Det kan man säkert ha en ohygglig massa åsikter om varför så är fallet.

 

 

Promarina ägs av Viamare Invest. Som framgår av namnet är det ett investmentbolag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Promarina är inte ett investmentbolag. Att de vill tjäna pengar, som all kommersiell verksamhet, är dock självklar. Det gör de inte idag. Det kan man säkert ha en ohygglig massa åsikter om varför så är fallet.

 

Promarina ägs av Viamare Invest. Som framgår av namnet är det ett investmentbolag.

 

Hoppas då att du inte har VHF-abonnemang hos Stocholm Radio, någonsin behöver använda Sjöassistans och att du aldrig lyssnar på Skärgårdsradion 90,2 eller går någon navigationskurs hos Sjöklar. Dessa är alla systerföretag till Promarina. Inte heller dessa är investmentbolag. Viamare är ett familjeägt bolag där ägandet i ett antal skärgårds- och båtrelaterade företag ligger. Visst är viamare ett investmentbolag, men inte av karaktären kortsiktigt köp och sälj. Entreprenörsverksamhet i skärgårdsmiljö känns snarare som den bärande idén.

 

Jag tycker det är fult att mackarna tjänar pengar när jag tankar diesel. Så kan vi inte ha det i Stockholms skärgård. För att inte tala om alla lanthandlare...och dessa skärgårdskrogar. Usch.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det finns gästhamnar i Norge med superservice som är gratis.

 

 

 

Om du tänker på Farsund så införde man avgift där 2013. har du andra exempel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man.

Min poäng var dock främst att belysa skillnaden mellan subventionerad och kommersiellt driven gästhamn. I slutändan måste någon betala. Vad är mest rättvist - att kommunens invånare bidrar via skatten eller att seglaren står helt för sina kostnader? Finns inget som är helt rätt eller fel här, en kommun kan tjäna på en förlustbringande gästhamn om den är välbesökt och leder till lokal turism och handel, men är det rättvist?

 

Däremot tycker jag det är lite ynkligt att gnälla i högan sky för att man blivit av med en subvention på någon hundralapp och helt plötsligt måste betala 300 spänn för en gästnatt. Jag hävdar fortfarande att det inte är dyrt, och jag tror få gästhamnar kan gå runt på det med vår korta säsong. Tycker man sedan att tjänsten inte är värd priset, ja strunta då i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Promarina är inte ett investmentbolag. Att de vill tjäna pengar, som all kommersiell verksamhet, är dock självklar. Det gör de inte idag. Det kan man säkert ha en ohygglig massa åsikter om varför så är fallet.

Promarina ägs av Viamare Invest. Som framgår av namnet är det ett investmentbolag.

 

Hoppas då att du inte har VHF-abonnemang hos Stocholm Radio, någonsin behöver använda Sjöassistans och att du aldrig lyssnar på Skärgårdsradion 90,2 eller går någon navigationskurs hos Sjöklar. Dessa är alla systerföretag till Promarina. Inte heller dessa är investmentbolag. Viamare är ett familjeägt bolag där ägandet i ett antal skärgårds- och båtrelaterade företag ligger. Visst är viamare ett investmentbolag, men inte av karaktären kortsiktigt köp och sälj. Entreprenörsverksamhet i skärgårdsmiljö känns snarare som den bärande idén.

 

Jag tycker det är fult att mackarna tjänar pengar när jag tankar diesel. Så kan vi inte ha det i Stockholms skärgård. För att inte tala om alla lanthandlare...och dessa skärgårdskrogar. Usch.

 

;)

 

 

Nej, jag har inget abonnemang hos Stockholm radio, sponsrar inte Sjöassistans och lyssnar inte på skärgårdsradion. Detta av den enkla anledningen att jag misstror Viamare och inte vill att de tar del av mitt klena kapital. Starka företag gynnar inte konsumenter utan sina aktieägare, vill vi ha en levande och dynamisk skärgård gäller det alltså att gynna de små näringsidkarna och inte trycka ned pengar i halsen på de stora.

 

Det värsta med Viamares uppköpshets är att de köpte Sjösportskolan som jag dittills hade ett mycket gott öga till och som jag gått ett flertal kurser hos samt även cruisat i Västindien med.

 

Men tyck om Viamare allt vad du vill, för min del är det rätt egalt.

 

Tramset om skärgårdshandlare och -krögare är nästan för dumt för att kommentera, men kör i vind.

Skärgårdshandlare och -krögare får (allt för) mycket av mina pengar varje år. För att de finns på plats där jag behöver dem. Hade det varit Viamare SkärgårdsKrog på Möja, Bullandö, Öja, Trosa etc hade det inte varit lika roligt att lägga 3000 på en middag för två där. Nu köper jag med glädje nya skot hos Bullandö handel för några hundra mer än vad Benns tar. Just för att jag vill att de skall finnas på plats och sälja nya skot till mig den dagen det är panik för att de gamla gått av.

 

Mångfald slår enfald - vilken dag i veckan som helst.

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Promarina är inte ett investmentbolag. Att de vill tjäna pengar, som all kommersiell verksamhet, är dock självklar. Det gör de inte idag. Det kan man säkert ha en ohygglig massa åsikter om varför så är fallet.

Promarina ägs av Viamare Invest. Som framgår av namnet är det ett investmentbolag.

Hoppas då att du inte har VHF-abonnemang hos Stocholm Radio, någonsin behöver använda Sjöassistans och att du aldrig lyssnar på Skärgårdsradion 90,2 eller går någon navigationskurs hos Sjöklar. Dessa är alla systerföretag till Promarina. Inte heller dessa är investmentbolag. Viamare är ett familjeägt bolag där ägandet i ett antal skärgårds- och båtrelaterade företag ligger. Visst är viamare ett investmentbolag, men inte av karaktären kortsiktigt köp och sälj. Entreprenörsverksamhet i skärgårdsmiljö känns snarare som den bärande idén.

 

Jag tycker det är fult att mackarna tjänar pengar när jag tankar diesel. Så kan vi inte ha det i Stockholms skärgård. För att inte tala om alla lanthandlare...och dessa skärgårdskrogar. Usch.

 

;)

Nej, jag har inget abonnemang hos Stockholm radio, sponsrar inte Sjöassistans och lyssnar inte på skärgårdsradion. Detta av den enkla anledningen att jag misstror Viamare och inte vill att de tar del av mitt klena kapital. Starka företag gynnar inte konsumenter utan sina aktieägare, vill vi ha en levande och dynamisk skärgård gäller det alltså att gynna de små näringsidkarna och inte trycka ned pengar i halsen på de stora.

 

Det värsta med Viamares uppköpshets är att de köpte Sjösportskolan som jag dittills hade ett mycket gott öga till och som jag gått ett flertal kurser hos samt även cruisat i Västindien med.

 

Men tyck om Viamare allt vad du vill, för min del är det rätt egalt.

 

Tramset om skärgårdshandlare och -krögare är nästan för dumt för att kommentera, men kör i vind.

Skärgårdshandlare och -krögare får (allt för) mycket av mina pengar varje år. För att de finns på plats där jag behöver dem. Hade det varit Viamare SkärgårdsKrog på Möja, Bullandö, Öja, Trosa etc hade det inte varit lika roligt att lägga 3000 på en middag för två där. Nu köper jag med glädje nya skot hos Bullandö handel för några hundra mer än vad Benns tar. Just för att jag vill att de skall finnas på plats och sälja nya skot till mig den dagen det är panik för att de gamla gått av.

 

Mångfald slår enfald - vilken dag i veckan som helst.

 

 

OK, det där var ju något av ett ideologiskt statement Spancox. Vi pratar om helt olika saker förstår jag nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Furusund ligger där det ligger, i en av Sveriges mest trafikerade leder så det blir skvalpigt. Och det var så även innan Promarina tog över. Gäller att hitta plats långt in. Mottagandet brukar vara utmärkt som du säger.

 

För min lilla båt (8,25 m) kostar det 260.- Det är inte mycket om man skall gå runt. För en kommersiellt driven gästhamn är det väldigt lite sett ur ett internationellt perspektiv. Sen kan man vara sur över att man nu får betala för sig själv, men det tycker jag är en annan (ofta kommunalpolitisk) fråga.

Jag kan inte minnas om jag legat så många dyrare hamnar internationellt. Port Arsenal mitt inne i Paris har varit bland de dyraste, men de tar bara $28 för din båt. En vanlig tariff kan nog ha legat runt $1.5 per meter båt. Jag antar att du seglat i andra länder.

 

//u

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Furusund ligger där det ligger, i en av Sveriges mest trafikerade leder så det blir skvalpigt. Och det var så även innan Promarina tog över. Gäller att hitta plats långt in. Mottagandet brukar vara utmärkt som du säger.

 

För min lilla båt (8,25 m) kostar det 260.- Det är inte mycket om man skall gå runt. För en kommersiellt driven gästhamn är det väldigt lite sett ur ett internationellt perspektiv. Sen kan man vara sur över att man nu får betala för sig själv, men det tycker jag är en annan (ofta kommunalpolitisk) fråga.

Jag kan inte minnas om jag legat så många dyrare hamnar internationellt. Port Arsenal mitt inne i Paris har varit bland de dyraste, men de tar bara $28 för din båt. En vanlig tariff kan nog ha legat runt $1.5 per meter båt. Jag antar att du seglat i andra länder.

 

//u

Jo jag har legat i diverse marinor i både medelhavet och västindien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Promarina är inte ett investmentbolag. Att de vill tjäna pengar, som all kommersiell verksamhet, är dock självklar. Det gör de inte idag. Det kan man säkert ha en ohygglig massa åsikter om varför så är fallet.

Promarina ägs av Viamare Invest. Som framgår av namnet är det ett investmentbolag.

Hoppas då att du inte har VHF-abonnemang hos Stocholm Radio, någonsin behöver använda Sjöassistans och att du aldrig lyssnar på Skärgårdsradion 90,2 eller går någon navigationskurs hos Sjöklar. Dessa är alla systerföretag till Promarina. Inte heller dessa är investmentbolag. Viamare är ett familjeägt bolag där ägandet i ett antal skärgårds- och båtrelaterade företag ligger. Visst är viamare ett investmentbolag, men inte av karaktären kortsiktigt köp och sälj. Entreprenörsverksamhet i skärgårdsmiljö känns snarare som den bärande idén.

 

Jag tycker det är fult att mackarna tjänar pengar när jag tankar diesel. Så kan vi inte ha det i Stockholms skärgård. För att inte tala om alla lanthandlare...och dessa skärgårdskrogar. Usch.

 

;)

Nej, jag har inget abonnemang hos Stockholm radio, sponsrar inte Sjöassistans och lyssnar inte på skärgårdsradion. Detta av den enkla anledningen att jag misstror Viamare och inte vill att de tar del av mitt klena kapital. Starka företag gynnar inte konsumenter utan sina aktieägare, vill vi ha en levande och dynamisk skärgård gäller det alltså att gynna de små näringsidkarna och inte trycka ned pengar i halsen på de stora.

 

Det värsta med Viamares uppköpshets är att de köpte Sjösportskolan som jag dittills hade ett mycket gott öga till och som jag gått ett flertal kurser hos samt även cruisat i Västindien med.

 

Men tyck om Viamare allt vad du vill, för min del är det rätt egalt.

 

Tramset om skärgårdshandlare och -krögare är nästan för dumt för att kommentera, men kör i vind.

Skärgårdshandlare och -krögare får (allt för) mycket av mina pengar varje år. För att de finns på plats där jag behöver dem. Hade det varit Viamare SkärgårdsKrog på Möja, Bullandö, Öja, Trosa etc hade det inte varit lika roligt att lägga 3000 på en middag för två där. Nu köper jag med glädje nya skot hos Bullandö handel för några hundra mer än vad Benns tar. Just för att jag vill att de skall finnas på plats och sälja nya skot till mig den dagen det är panik för att de gamla gått av.

 

Mångfald slår enfald - vilken dag i veckan som helst.

 

 

Det spelar då ingen roll om Promarina gör ett bra eller dåligt jobb. De är dödsdömda från början utan vettig orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Furusund ligger där det ligger, i en av Sveriges mest trafikerade leder så det blir skvalpigt. Och det var så även innan Promarina tog över. Gäller att hitta plats långt in. Mottagandet brukar vara utmärkt som du säger.

 

För min lilla båt (8,25 m) kostar det 260.- Det är inte mycket om man skall gå runt. För en kommersiellt driven gästhamn är det väldigt lite sett ur ett internationellt perspektiv. Sen kan man vara sur över att man nu får betala för sig själv, men det tycker jag är en annan (ofta kommunalpolitisk) fråga.

Jag kan inte minnas om jag legat så många dyrare hamnar internationellt. Port Arsenal mitt inne i Paris har varit bland de dyraste, men de tar bara $28 för din båt. En vanlig tariff kan nog ha legat runt $1.5 per meter båt. Jag antar att du seglat i andra länder.

 

//u

Jo jag har legat i diverse marinor i både medelhavet och västindien.

 

 

Lite nyfiken blir jag allt. Tycker du att Promarinas sunkiga anläggningar är jämförbara med tex English Harbour eller Falmouth Harbour på Antigua? Annars haltar din prisjämförelse rätt betänkligt... :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Furusund ligger där det ligger, i en av Sveriges mest trafikerade leder så det blir skvalpigt. Och det var så även innan Promarina tog över. Gäller att hitta plats långt in. Mottagandet brukar vara utmärkt som du säger.

 

För min lilla båt (8,25 m) kostar det 260.- Det är inte mycket om man skall gå runt. För en kommersiellt driven gästhamn är det väldigt lite sett ur ett internationellt perspektiv. Sen kan man vara sur över att man nu får betala för sig själv, men det tycker jag är en annan (ofta kommunalpolitisk) fråga.

Jag kan inte minnas om jag legat så många dyrare hamnar internationellt. Port Arsenal mitt inne i Paris har varit bland de dyraste, men de tar bara $28 för din båt. En vanlig tariff kan nog ha legat runt $1.5 per meter båt. Jag antar att du seglat i andra länder.

 

//u

Jo jag har legat i diverse marinor i både medelhavet och västindien.

Lite nyfiken blir jag allt. Tycker du att Promarinas sunkiga anläggningar är jämförbara med tex English Harbour eller Falmouth Harbour på Antigua? Annars haltar din prisjämförelse rätt betänkligt... :-)

 

Visst, fast jag jämför med Harbour Village på Bonaire istället. Alltså...det går att hitta både dyrare och billigare alternativ.

 

Hur många av Promarinas gästhamnar har du legat i de senaste säg två säsongerna Spancox?

 

De är inte särskilt sunkiga jämfört med andra svenska gästhamnar. Jag hävdar fortfarande att ca 300 per natt är tufft att gå runt på i Sverige med vår korta säsong utan subventioner. Jag har inget som helst förhållande eller tycke till Promarina eller Viamare. Av skäl som jag förklarat tidigare ligger jag hyfsat ofta i Gästhamn. Brukar bli ca 25 nätter per år.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låg i Furusund vid två tillfällen i fjol. I år har jag lärt mig läxan och därmed undvikit Promarinas hamnar.

Jag skulle hålla Furusund som den gästhamn som sunkigast-per-krona av alla vi legat i. Möjligen i konkurrens med Vasahamnen där toaletterna inte heller ser ut att vara städad på hitsidan millenieskiftet.

 

Få se nu om jag minns alla årets gästhamnar:

 

Bullandö

Mem

Söderköping

Berg

Borenshult

Forsvik

Norrkvarn

Sjötorp

Vänersborg

Lilla bommen (Göteborg)

Vallda-Sandö

Skagen

Långedrag

Lilla Edet

Borensberg

Norsholm

Möja

Vaxholm

Öja

Trosa

Nynäshamn

Karlslund

Dalarö

 

Tydligen 23 stycken olika hamnar har det blivit hittills på säsongen. Av alla dessa är det få som har äldre eller sämre faciliteter än Furusund och de som har det kostar ungefär hälften så mycket. Jag vidhåller att Promarina är på tok för dyra i förhållande till vad de levererar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att faciliteterna i Furusund är i underkant (sagt det tidigare) men så ser det inte ut på andra håll i deras gästhamnar (också nämt tidigare - det skiljer rätt mycket mellan hamnarna)

 

Diskussionen är meningslös, och jag har i högsta grad bidragit till detta själv. Ber om ursäkt.

 

Men jag tror det är svårt att driva en gästhamn med schysst standard på ca 300 med vår korta säsong. De flesta kommunala gästhamnar är eller har varit subventionerade. Några drivs mer eller mindre ideellt av klubbar. Tror att vi mer och mer får vänja oss vid att inte ligga i gästhamn på andras bekostnad i framtiden. Då kommer nog inte 300 att framst som så kränkande dyrt, oavsett vem som driver den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man kan konstatera hittills är att många reagerat negativt på prishöjningen, särskilt när servicen är oförändrad eller kanske tom. sämre än tidigare.

 

Några har reagerat negativt på att ett större bolag äger många gästhamnar och tycker att mångfald är bättre än enfald.

 

Servicenivån diskuteras också, vissa vill ha (eller tror att andra vill ha) mer och bättre service och är beredda att betala för det medan andra tycker det är ok som det alltid har varit.

 

Vissa vill driva någon sorts bojkott mot Promarina, ibland av ideologiska orsaker och ibland för att visa att priset är fel.

 

Även framtida utveckling diskuteras, blir det så att alla, även de kommunala eller ej Promarinaägda hamnarna, kommer tvingas höja priserna för att gå runt?

 

Det var inte en fullständig sammanfattning, men ett försök i alla fall.

 

Så här tänker jag.

 

Alla bör kunna välja de gästhamnar de gillar att ligga i med avseende på pris och service. Då krävs ju en viss mångfald så vi får hoppas att Promarina inte lyckas ta över alla gästhamnar.

 

Jag tror inte man blir så fet på 300:- kr/dygn, säsongen i Sverige är kort, men...

Det verkar ju som andra kommersiella aktörer kan klara sig med lägre avgifter. Promarina sticker faktiskt ut. Det är dessutom svårt att hitta priser på deras webbsidor.

 

Rent taktiskt tycker jag man borde göra någon form av förändring som många uppskattar samtidigt som priset höjs. Det kanske inte behöver vara så dyrt.

Vilken förändring skulle du tycka det är värd att betala för?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl en bra sammanfattning Mackey.

 

Undrar dock över en sak – känner du (eller någon annan) till andra helt kommersiella gästhamnar i Sverige, och vad är då pris/servicenivå på dessa? Kommer inte själv på någon. Sticker verkligen Promarina ut i det avseendet? Åtminstone förra sommaren kostade Promarina Oskarshamn 120.- per natt för min båt, de flesta andra 260.- (Västervik 280.-). I kommunala gästhamnar med jämförbar standard brukar priset ligga på 180-200, men då händer det rätt ofta att el kostar extra. Så jag har inte upplevt prisskillnaden som våldsamt stor.

 

En sak som alltid varit "bättre" i Promarinahamnarna är personaltäthet och öppettider på hamnkontoret. För många av oss (ink mig själv) har detta kanske inte särskilt stort värde även om jag tycker det är trevligt (och i vissa fall bra) att få lämplig plats anvisad. Hade tex en intressant upplevelse i Simrishamns gästhamn (200.- + rörligt tillägg för el + 50 i pant för toakort) häromveckan där det verkligen hade varit bra med hamnpersonal på plats (och inte bara några timmar morgon och eftermiddag).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bullandö marina tar 210:- kr för båtar upp till 3 m bredd, 230:- kr upp till 3,5 m och 250:- upp til 4 m bredd exkl. el.

Utö tar 225:- kr exkl. el.

Promarina verkar ha standardpris i sina hamnar i år från 260:- kr, men det kanske finns undantag. Det framgår inte från vilken storlek på båt det ev. blir dyrare.

 

Om promarina drar av ca. 50:- kr från sitt pris för el så är ju priset rätt lika (beroene på vad priset blir för större båtar), men det tror jag ingen lyckas få dem att göra.

 

TILLÄGG: Många av Promarinas gästhamnar tycker jag ät sämte än både Bullandö och Utö.

 

Jag ville egentligen inte fortsätta prisjämförelsen. Jag tror många kan enas om att Promarina inte är billigast och inte heller alltid bäst

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bullandö har jag inte legat i men Utö flera gånger. På Utö har man inte vatten vid gästplatserna och inte heller elstolpar till alla om jag minns rätt. Dessutom kostar elen extra, om man inte ändrat (var där senast förrförra sommaren). Mycket ankartrassel och absolut ingen hjälp från hamnkapten att komma in när det är tjockt. Jag gillar verkligen Utö, men rent objektivt är servicenivån lägre än Promarina.

 

Det hela spelar mig ingen roll annat än att jag försöker förstå denna djupa aversion. Ofta är det samma hamn, men kanske 60 kr dyrare (subventionen borta).

 

Jag tänker att när en kommun t.ex. vill göra sig av med en gästhamn, så är det väl i grunden positivt om en entreprenör tar vid. Annars är det risk att tjänsten försvinner. Sen är det klart att entreprenören måste göra bra jobb till ok pris osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju fritt att välja den gästhamn eller naturhamn som man tycker är bra, och låta bli de andra.

Lite tråkigt att vissa på forumet inte kan förstå att den som satsar på bryggor för flera miljoner, anställer personal som hjälper oss, önskar få betalt för det.

Vore kul att höra om de själva jobbar gratis.

Som sagt,  använd inte gästhamnar ni inte anser bra, men försök åtminstone förstå att de som har dessa behöver ta betalt för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bullandö har jag inte legat i men Utö flera gånger. På Utö har man inte vatten vid gästplatserna och inte heller elstolpar till alla om jag minns rätt. Dessutom kostar elen extra, om man inte ändrat (var där senast förrförra sommaren). Mycket ankartrassel och absolut ingen hjälp från hamnkapten att komma in när det är tjockt. Jag gillar verkligen Utö, men rent objektivt är servicenivån lägre än Promarina.

 

Det hela spelar mig ingen roll annat än att jag försöker förstå denna djupa aversion. Ofta är det samma hamn, men kanske 60 kr dyrare (subventionen borta).

 

Jag tänker att när en kommun t.ex. vill göra sig av med en gästhamn, så är det väl i grunden positivt om en entreprenör tar vid. Annars är det risk att tjänsten försvinner. Sen är det klart att entreprenören måste göra bra jobb till ok pris osv...

Jag vill egentligen inte argumentera, men..

Jo, det finns vatten vid platerna på Utö.

Jo, det finns elstolpar.

Ja, elen kostar extra vilket är bra. Alla använder som bekant inte landström.

Ja, det är mycket ankartrassel eftersom man använder ankare. Bojar skulle lösa det problemet.

Nej, man får inte mycket hjälp att lägga till.

 

Jag uppskattar servicen på Utö eftersom jag inte tycker jag har behov av någon som visar var jag ska lägga till. På Utö är duscharna välstädade, toaletterna är välstädade och personalen är trevlig och hjälpsam (även om de inte hjälper till att lägga i ditt ankare...).

 

Jag har ingen aversion mot Promarina, men att de - som du skriver är 60:- kr dyrare - är väl orsak nog att fundera på vad man får för pengarna. 25 % dyrare för inget!!??

Det kan vara subventionen, men det kan också vara vinsten.

 

Det duger inte att ta över en halvsunkig hamn och höja avgiften utan att förbättra något.

 

Åter till min fråga, vad vill vi ha?

Vad är värt att betala extra för?

 

Mackey

 

TILLÄGG: OXELÖSUND Promarina tar från 260:- kr och marinan i fiskhamnen på Femöre tar 150:- kr (båtar under 12 m) + el 50:- kr. Summa 200:- kr om man vill ha el, vilket inte alla vill.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Det fanns varken vatten eller el på St Persholmssidan sist jag var där, jättebra om det är åtgärdat nu Mackey. Vatten var du tvungen att bunkra på särskild plats även vid finbryggan. El räckte inte till alla, men bra om det nu är fixat.

 

I vilka fall har Promarina tagit över en halvsunkig hamn och inte gjort något förutom att höja priset?

 

Jag behöver inte heller hjälp att lägga till, men när det blir trångt är det bra att någon tar ansvar för att fylla hamnen på optimalt sätt (istället för sedvanlig seglaregotripp - jag kom in, skit i resten). I detta avseende tycker jag Promarinas folk jobbat rätt, men för att balansera så vill jag gärna lyfta hamnkaptenerna i Byxelkrok och Vadstena som exeptionella i att få till det. Händer inte på Utö. Bara som exempel.

 

Toaletterna är normalt lika välstädade på de flesta håll. Kommer du fem minuter innan städning ser det ibland illa ut, men det beror ofta mer på gästerna än på vem som driver hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byxelkrok är ju - som du vet - ingen Promarin-hamn?

Byxelkrok är en fantastisk gästhamn med engagerad hamnkapten som ser till att alla får plats. så har det alltid varit!

 

Oxeläsiund (rättning )och Oskarshamn är de Promarinahamnar jag upplevt i sommar 2014. Riktigt dåligt i alla led från Y-bommar till toatöming.

 

Jag vill som sagrt undvika att debattera vissa gästhamnar, men vad är det vi vill ha i gästhamnarna som vi vill betala för?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, vad vill vi ha ut av en gästhamn?

Det jag vill ha är:

  • Rena toor.
  • Rena duschar
  • Gärna bastu, ren.
  • Möjliget til landström, men behöver normalt inte detta. Om jag behöver landsröm vill jag betala extra för det.
  • Sugtömning av toatank.

Det räcker för oss. Välja plats och lägga i ankaret kan vi göra själva.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...