Ulf.Ason 11 Postad 23 April , 2012 När en aktör tar över många gästhamnar så byts mångfald mot enfald. /u Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 24 April , 2012 http://myrablogg.rodarummet.net/#post33 Mitt senaste blogg inlägg handlar om Lilla Edets gästhamn, och mina funderingar om vad som skulle hända om (och när) ett Skistar tar över den och andra gästhamnar och gör dem förvillande lika varandra i vitt-rött-och-marinblått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 April , 2012 I senaste PB står det. Lägre hamnavgift i Västervik.....320 kr sänkt till 240. Det lönar sig att protestera. http://www.praktisktbatagande.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 26 April , 2012 Måste också säga att Furusund har blivit klart bättre sen Promarina tog över. Så en eloge för det! Med trevlig personal, dock lite unga och oerfarna (första sommarjobb?). Hörde också att dem går under minimilön och ingen OB, dem stackars små liven. Skäms ansvariga! Dock är 280 en saftig summa mot förr, även om jag kalkylmässigt kan förstå det med drift och personalkostnader, samt investeringar. Vad jag är rädd för är att det blir ett monopol, samt trenden att kommunen släpper sina subventionerade hamnar till aktörer som med rätt måste gå med vinst på verksamheten. En tråkig utveckling, men ofrånkomlig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 26 April , 2012 Det är också den utvecklingen som jag är rädd för, att man generellt i alla våra gästhamnar skapar en ny lägstanivå på hamnavgifter. Även de kommunalt ägda gästhamnarna tittar ju på andra och kan andra lägga sig på ett pris på, säg 300 kr, så kan väl också vi -tänker dom. Och då alla gästhamnar ligger på ungefär liknande nivå så har vi båtfarare inga alternativ. Mer än möjligtvis att ligga i naturhamn men det är inte möjligt på alla våra kuststräckor som ju ibland saknar öar och skärgård. Nu är det kanske så, eller har i alla fall varit så, att gästhamnsavgifterna här i Sverige, och Norden, är ganska moderata i jämförelse med de nere på kontinenten och Medelhavet. Även en nivå runt 300:- skulle anses som billigt i Medelhavet. Men än är det inte för sent att påverka. Om vi båtägare protesterar mot Promarinas höga avgifter så drabbar det i första hand Promarinas ekonomi men för oss kan vinsten vara att också andra gästhamnar (kommunala så väl som privata eller båtklubbsägda) känner motståndet och därmed avstår från att följa efter. Jag tycker inte vi ska acceptera Promarinas höga avgifter och motivering att det kostar att driva en gästhamn, vi kan ju inte betala bara för att det är synd om dom. Kan dom inte driva runt hamnarna rent ekonomiskt kanske dom ska lämna den verksamheten. Senast ändrad av Mambo | 26 april 2012 | 10:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lundholm90 1 Postad 26 April , 2012 Nu har jag ingen erfarenhet av deras gästhamnar, men har min HT-båt i deras hamn på Rindö. Dom ger ett seriöst intryck, och de kostar mig 4500 per säsong, vilket jag tycker är värt då slipper jag hålla på med städdagar och nattvakt som man bör i en riktigt båtklubb.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 26 April , 2012 Pengar är en sak men jag tänker det riskerar att leda till en trist likriktning där alla gästhamnar blir den andra lik. Sitter själv och planerar sommarens semester och jag använder www.marinwiki.seoch andra källor för att hitta klubbholmar och fina naturhamnar och bryggor. Och jag tror det kommer att ge oss en bättre mer spännande roligare och billigare båtsemester än om vi bara höll os till Promarinas hamnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frelin 1 Postad 28 April , 2012 För båtar upp till 9 meter.... Dom allra flesta båtar som besöker gästhamnarna är över 9 meter..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janne_b 0 Postad 1 Maj , 2012 Skulle in i Arkösunds hamn och käka på hotellet i somras. Jag hade några extra dagar när sambon redan börjat jobba och eftersom jag inte orkade laga mat så .. ja. När ja kom till gästhamnen som alltid varit gratis vid mina tidigare besök (ej över natt) så var det en liten snorvalp i peak performance uniform som förklarade att det kostade 320kr att lägga till. Jag frågade om han skämtade men tydligen inte. Då ändrade jag strategi och tänkte gå till mataffären och köpa nåt snabblaget istället, det skulle ta 10 minuter förklarade jag. Han kontrade med att det ändå skulle kosta 320kr, han t.o.m verifierade detta med sin chef via en liten walkie talkie, då de inte sålde hamnplats per timme... Behöver jag ens säga att jag drog full mutter till Stegeborg istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 1 Maj , 2012 Tackar för den upplysningen - då vet jag var vi inte ska gå in och tanka i sommar. Som sagt svenskt båtliv behöver inte ett skistar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colorado 0 Postad 2 Maj , 2012 Utö hamn är (har varit) en självklar hamn för mig och min familj i många år, Vi bor i närheten så det är näst intill tradition nu att man stannar till på Utö och går upp på världshuset och en sväng till ICA för att bunkra upp det man missade. Efter som vi bor så nära så brukar vi även ta en dax tur över Mysingen och stanna till och käka lunch på Utö efter sommar/segel gästerna har åkt hem, dvs Sept/Okt. Men det verkar som om det är slut med det för vår del, anledningen är den att det är för dyrt att lägga till i 1.5-2timmar. Det är mer eller mindre helt öde vid bryggan. Vi kommer i en liten 5m styrpulpet. Och vi måste betala en hel dags/natt avgift... Det blir en dyr lunch. Man känner sig inte riktigt välkommen längre. Undrar om det är någon annan som har liknande erfarenheter från andra marinor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Maj , 2012 Restauranger, affärer och småföretagare gillar nog inte detta men det ligger väl i den nya tiden att man ska betala sina kostnader direkt och inte via skatten. En tråkig utveckling som vi har sett på något ställe i Norge på sörlandet och dit går man ju inte så gärna. Hamnarna ändå upptagna till max så man kan ju förstå att taxan höjs. Rikingarna regerar och vi fattiga får jolla iland och köpa vår glass. Eller nån fyndig företagare lägger ut en butikflotte med glasskiosk så har man inget iland att göra. Lägger man båten vid hans bojar kan han köra oss iland för en billigare penning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Maj , 2012 Det är ju som du skriver forgus31 att man försöker ta ut vad man kan. Ren marknadsekonomi där tillgång och efterfrågan bestämmer priset. Ännu dyrare blir det om naturhamnarnas tillträde naggas i kanten av allemansutredningen när den är klar för då tvingas alla in i betalgästhamnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 3 Maj , 2012 De senaste inläggen om dyra avgifter för kortare besök visar på en tråkig utveckling men jag tror samtidigt att det kommer att bli en sorts självsanering. Om det, precis som här antyds, visar sig att besöksfrekvensen minskar kommer de näringsidkare som driver handel på orten säkert att protestera. Samtidigt kommer Promarina, eller andra aktörer som tar för mycket betalt, att få svårt att räkna hem sin ekonomi och dessutom få utstå en hel del kritik från ortens handelsmän. Det är egentligen det som hela den här tråden och diskussionen handlar om. Vi båtbesökare är bara en av brickorna i spelet. Om vi tycker det är för dyrt och utblir är det så många andra som också blir lidande. En levande gästhamnsmiljö upprätthålls inte med för höga priser, då kommer de omkringliggande verksamheterna långsamt att dö ut. Vi båtbesökare är snabba och otrogna och hittar fort nya billigare hamnar som i sin tur kommer att få ett frodande näringsliv. Jag hoppas att både kommunala beslutsfattare och Promarina m.fl följer diskussionen här på MG och andra liknande forum och inser att det inte bara rör sig om gnäll från oss snåla båtägare som inte vill betala för sig. Det handlar om mer omfattande konsekvenser. Det kan, som jag skrev i början, bli en självsanering men det tråkiga är att det kan komma att skördas en del offer på vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 5 Maj , 2012 Att som företag driva en eller ett fåtal gästhamnar ger inga stora vinster med hänsyn till kort säsong,investeringskostnader,personal mm.Vad är Promarinas affärsidé?Som jag ser det är det att succesivt ta över alla attraktiva gästhamnar och sedan få monopol och höja priserna. För en kommun är det en bra affär att till ett rimligt pris-i min värld 150 till 250kr beroende på båtstorlek erbjuda gästhamnar.Vi båtägare spenderar pengar i stadens affärer,restauranger mm och skapar arbetstillfällen och skatteintäkter. Bojkotta Promarinas gästhamnar, jag vill ha mångfald-inte monopol! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 5 Maj , 2012 På optimistens inlägg Här skulle jag tryckt på en gilla knapp om det fanns någon . Senast ändrad av sunerotting | 05 maj 2012 | 10:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Maj , 2012 Vi har seglat en hel del i Danmark och där har man ett annat sätt att hamnanläggningarna. Hamnarna är trevliga ställen för aktiviteter och hyser inte bara seglare utan vanligt folk. Samtidigt får hamnföreningen ekonomiskt tillskott som sänker bryggavgifter för föreningens medlemmar och hutlösa priser behöver inte tas ut för besökande båtar. Där har vi en hel del att ta till oss. I semestertider gapar platserna tomma i våra hamnar och några extrainkomster kommer inte in. I juli är mer än hälften av platserna tomma och med en avgift på hundra kronor i t.ex Björlanda skulle det ge ett tillskott på 100.000 kr per dygn. Oräknat SeaSeas inkomster, vi skulle få en restaurang som skulle kunna ge vinst, sälja diesel så det skvätter om det osv. Bara hamnen skulle få in 3 mille på en månad. Grefab som styr i hamnarna i Gbg har nån vacker bild på en restaurang och att göra trevligt i hamnarna. Hur kan man få underlag för den? Ska gästerna komma i bil endast? Gästande båtar får inte angöra Grefabs hamnar. Vi är slöa så det liknar inget. Eller vad är det för fel på oss. Är vi hjälplöst utan hyggetendenser som danskarna. Svenska fritidshamnars administratörer: Åk till Danmark och kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 5 Maj , 2012 Vad tror Du är anledningen till att kommunerna väljer att inte driva gästhamnsverksamheten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 5 Maj , 2012 Varför drivs inte åldringsvård av oss? Nu många gånger i privat regi. :-(((((((((((((((((((((( Senast ändrad av sunerotting | 05 maj 2012 | 16:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 5 Maj , 2012 Allt skall ju privatiseras numera av olika anledningar, politikerna i en del kommuner inser inte vikten av att marknadsföra kommunen och skapa inkomster. Jag har genom mina seglingar längs med Sveriges ostkust (har tyvärr inte haft möjlighet att utforska västkusten än) fått bra intryck av många kommuner bl a genom deras gästhamnar och hamnvärdar, bl a Byxelkrok på Öland, Oskarshamns gästhamn,Trosa gästhamn mfl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Maj , 2012 Marstrand och Strömstad tar betalt om man på dagtid vill handla i byn. Jag bojkottar sådana hanmar som vill ha betalt à parkeringsautomat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 5 Maj , 2012 Så Du menar att anledningen till att kommunerna väljer att inte driva gästhamnsverksamheten är att allt ska privatiseras numera av olika anledningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 5 Maj , 2012 Vem anser Du ska betala den brygga Du anser att Du ska ligga gratis vid? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thompalompa 0 Postad 6 Maj , 2012 Ja, jag har också lite svårt att förstå det självklara i att man gratis bara skall lägga till vid en godtycklig brygga. På något sätt förväntar man sig att det skall vara tryggt, säkert och snyggt men ändå gratis? Hursomhelst, appropå det här med dagtilläggare som inte betalar för sig (eller förväntar sig att inte behöva betala). Ta ett exempel som Grinda i Stockholms skärgård. Jag vet inte hur många gånger vi har behövt vända när vi kommit efter lunch med avsikten att bo kvar ett par nätter. Detta eftersom hamnen har varit full av dagbåtar. Senare på kvällen har hamnen undantagslöst tömts och platser stor tomma. Fenomenet har iofs på senare tid försvunnit något då hamnkapterna raskt som sjutton tagit betalt för de som vill ligga några timmar (jmf med parkeringsautomater), men vem klandrar dem? Hur ska de få ihop ekonomin annars? (tips; titta på 121.nu hur ekonomin ser ut för de bolag som många av er tror drar in storkovan...) Med det sagt är jag inte förvånad över att marinor/gästhamnar kommer att närma sig systemet som våra landvänner har i campingarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 6 Maj , 2012 Alldeles för många politiker anser att privata aktörer är välgörare och sköter allting billigare och bättre, se hur bl a vård,skola och omsorg fungerar i landet. Mycket märkligt hur privata aktörer kan bedriva t ex vård och omsorg och göra stora vinster-hur kan det bli billigare? Förlåt nu halkade jag in på politik.Jag tror också att en del kommuner av bekvämlighet låter privata sköta gästhamnen, de tycker inte att den är så viktig och prioriterar annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janne_b 0 Postad 6 Maj , 2012 Näringsidkaren som vill tjäna pengar på mitt besök givetvis. I mitt fall (vet att frågan inte var riktad till mig, svarar ändå) affären / restaurangen. Förslagsvis hyr dessa aktörer ett par platser av bryggägaren men jag tror vi just nu befinner oss i ett glapp där man inte insett att man förlorar kunder p.g.a att kommunen inte längre bjuder på bryggplats i anslutning till deras verksamhet. Det är ju givetvis orimligt att jag ska betala 330kr för att handla på Ica men här har marknaden inte hunnit justera sig ännu. Utgiften för att hyra bryggplats / bygga egen brygga hamnar rimligen utspridd på Icakvitton. Inget konstigt med detta. Att betala 330 för en fräsch nattplats med ström, vatten, dusch och tvättmöjlighet ser jag inget problem med. Problemet tycker jag är att samhällsfunktioner blir omöjliga att nå under denna övergång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 7 Maj , 2012 Gällande Sandhamn så kan man göra en lite fuling. Lägg båten längs in utan att förtöja i gästbryggan. Ligger du så så får inte platsen debiterad då den inte tillhör uthyraren. Det är endast bryggorna som sticker ut som är debiteringsbara gästplatser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Maj , 2012 De där får du utvekla , försöker se framför mig var du är i hamnen ...men lyckas inte ! Är vi på första delen närmast affären mm ? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 7 Maj , 2012 Snabbt försökte hitta en karta som jag kunde markera vart jag menar men Google å Eniro va inte direkt den senate verionen. Om du tänker dig dom vanlig gästbryggorna som sticker ut som har massa Y-bommar. Allra längst in vid vid land kan man ligga utan att dom kan kräva betalt. Har själv legat där många gånger. Men du, du får flytta dig när jag kommer Hahahaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Maj , 2012 Du menar dom där promenadbryggorna efter kanten .? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser