Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Terrafobica

Sjösättning

Rekommendera Poster

När är det dags?  Själv lade jag i båten i går fredag.  1 grad varmt och snöblandat regn, men ändå kul att få dra årets första repa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har slipat av botten, tanken var att epoxybehandla i april. Torrt och varmt ska det vara, med har inte varit om man säger... håller mentalt på att ställa in mig på att jag inte hinner klart till klubbens sista sjösättning 5/5, endast två veckor bort. Så, jag satsar på sjösättning i slutet av maj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa år har man ju haft rätt häftigt snöfall i nosen på vägen mot hamnen från varvet. Och is har legat längst in i hamnen på morgonen.

Men lika lycklig är man för det.

I dag bottenmålning och sedan fribordsfix. I veckan ner med täckställningen och upp med sprayhood och om 6 dagar 20 timmar och 31 minuter plumsar vi i laughyes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kvar båten? Jag fick för mig att du sålde och skaffade husbil.

Själv har jag börjat städa i båten efter motorbytet och ombyggnad av durkar och dinetten i däckssalongen.  Började dagen med att göra de sista justeringarna på mallarna till ny matta i däcksalongen

Så fruktansvärt mycket skit det blir. Man försöker ju hålla rent på arbetsstället, men förpiken och mitt uterum i sittbrunnen var fyllt med allehanda, både sånt som bara förvaras i väntan på återmontering och överblivet material och en hel del som skall förpassas till soptippen. Man kan ju inte med att lägga skiten på kajen.  Körde hem ett helt lass i Golfen till garaget. En hel del för vidare befodran till soptippen nästa vecka.

Efter middag börjar jag nog med finstädning så båten blir båt igen och inte en arbetsplats.

Tar upp gör jag när ni andra har kommit i sjön. Det är lugnare vid upptaget då.wink Men det blir inte många dagar på land. Flytta sjövatteintaget till motorn och plasta igen det gamla hålet. Det gamla intaget sitter ivägen för den nya placeringen av både dieseltanken och batteribanken. Tvätta av skrovet utvändigt, vaxa och polera och på med lite bottenfärg. Sen i sjön igen.

Men det blir inte förrän i mitten eller slutet av maj.

I mellantiden tänkte jag våldgästa i Stockholmstrakten. Bl.a. med en absoluta övertygelsen att jag kan förflytta berg. Kanske inte så mycket, men i alla fall att min rörgrav får tillräckligt djup och bredd. Har försett mig med ett antal borr för den elektriska borrhammanen. På järnaffären här hemma i Kungshamn tycker peronalen det är dyrt när de tar 500 kr styck. På Täby Järnaffär tar de 800 kr styck utan att blinka och på Hiltibutiken i Solna är priset nästan 1100 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade också för mig att du bytt till husbil. Har du ångrat dig? Familjens lilla bebis gillar säker sjön bättre än en varm bil.

Kul att du är tillbaka efter en lång forumtorka i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Härligt härligt ! 

Skulle själv vilja lägga i asap och hade redan varit i ... Men har ett litet problem som jag inte egentligen skulle behöva fråga (har ju haft båt i många år) blush Men är det ngn av er som vet vad för temp som behövs för att sikaflexen skall härda. Har kollat på alla möjliga tubvarianter men det framgår inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cia.

Jag gick som oftast in på min blogg via din sida.

Du och Magnus får va rädd om er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

....igår vart det för min maxi(68). fint väder(stockholm) och en provtur runt bryggorna :)

hade en mästerplan i huvudet om att sjösätta innan alla andra på klubben ska i. dom börjar 2maj och då är hela varvsplanen fylld med oroliga gubbar och stressade ny-rikingar..(ja ni vet..)

(dom enda man kan snacka med är gubbarna runt sjöboden, och det är alltid kul)

vad jag inte räknade in i planen var följande:

1. fullt med båtmänniskor som stressande försöker bli klara med sina egna båtar.

2. fyllt med  stressande båtmänniskors bilar på hela varvsplanen inkl sjösättningskajen.

3. kommer man utifrån för att sjösätta, så är man just- utifrån.

men det gick galant som vanligt :)

krankillen lyfte över samtliga bilar och la fjäderlätt ner båten vid kajen. 

...så nu är man i, och påmastning och dyn-iläggning blir i veckan  :)

ha det och lycka till alla sjösättare :)   

mvh jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Cia!

Helt båtfri går ju inte så det blev både husbil och en liten motorbåt som det är tänkt att den så småningom ska få följa med efter bilen. 

I år var det lite omvänt väder mellan månaderna mars och april.  Mars var en väldigt varm månad då det gick att hålla på med båten, min var bottenmålad och klar redan den 21/3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det blev några fina dagar där vi blankade upp skrovsidorna, lagade lite parkeringsrepor lite hjälpligt och duttade på bottenfärg på flagade ställen.

Sjösatte den 11 april men har inte mastat på ännu. Vi körde fram masten som är klar för att lyftas på nu. Kanske idag om det inte blir för eländigt väder. Fördelen med dåligt väder är kort mastningskö. Två mastkranar räcker inte till alla gånger.

Bytt mastkrage som blev en hemlimmad variant. När jag tog isär den gamla så såg man hur den skulle tillverkas så det blev en galonvariant med limfog. Mycket enkelt och precis som den gamla fast tätare hoppas jag. 

Gamla maskinen snurrar forfarande och startade upp med sin vanliga morgonrök, spruttade kylvatten och var vid gott mod redo för sommarens motvindar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår hände det, sjösättning av nya båten! Skitroligt trots skitväder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösatte i fredags kl 10.00 och gick till hemmahamn, sov över tog en längre sväng under lördagen med ytterligare en övernattning, var inget vidare väder fast regnet höll sig borta till igår kväll. Ganska ensamt i skärgården fortfarandelaugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Yamarin, om jag inte ser helt tokigt; otroligt fina båtar och tidigt en kärlek i mitt liv.

Grattis!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar! då är vi två, min tredje Yamarin. Mycket riktigt en Yamarin 76DC med nya V6:an Yamaha 300Hk :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag sjösattes båten. Har inte varit till bryggan själv men förhoppningsvis fungerar värmaren så att det kan bli någon tur med övernattning i helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag preliminärbokat sjösättning. Det blir troligtvis Måndagen den 14 Maj. Fast först skall vi förståss ta upp båten och det är preliminärbokat till Torsdag eftermiddag den 10 Maj. 

Lite  tidigaste laget,wink men jag måste få flyttat bottengenomföringen till kylvattnet till motorn, så att jag kan sätta dieseltanken på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I morgon är det dags!!!

Då glider Yamarinen ner i havet...yes

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag fick jag se båten i vattnet för första gången sedan i slutet av september. Från fullpackad kombi bars grejer ombord. Efter en snabbmats middag provade vi kojerna och somnade förstås nästan direkt. Vaknade till väsandet från värmaren och insåg att det skulle bli kallt att gå till bilen. I morgon ska jag ta med fotogen så att vi kan värma mat och kaffe. Nu är sommaren här 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar båten bli klar med allt vad polering, lite modifieringar etc. Sjösättning ska det bli under helgen för att kunna ha glädjen av långledigheten :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nää.... inte på rampen, utan här är det rätta elementet!

post-10016587-1394237115,8582_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...