Figo 31 Postad 21 April , 2012 hej! har precis köpt min första DC med en VP 5,7. har en troligtvis väldigt korkad fråga men visar min kunskap ändå När jag nu ska tömma motorn på glykol, hur gör jag detta enklast? Om man öppnar dräneringsskruvar samt slangar och tömmer blocket, limpor och knän så hamnar väl allt detta i motorrummet? //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 21 April , 2012 Varför tömma motorn på glykol? För att glykolen inte ska hamna i plurret när Du vevar igång motorn efter sjösättningen? Tjaa, Du får väl sätta något kärl under dränpluggarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 21 April , 2012 Antingen gör du som du skrev och sen tömmer ut det via dyvikan i en balja. Eller så startar du med en balja under drevet och samlar upp det. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 21 April , 2012 Grovdammsugare fungerar också utmärkt...eller om man har en oljesugspump av typen som man pumpar upp ett undertryck i så är det väldigt smidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 22 April , 2012 Tack för tipsen..... låter enklast att bara lägga i och starta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 22 April , 2012 Tänk på att glykol är mycket giftigt.. Det är inte bra att tömma ut skitet i sjön/havet.. Att lossa pluggarna å släppa ut det via dyvikan tar säkert 10 minuter extra.. Ganska välinvesterade 10 minuter om man tänker på vår miljö.... Bara en tanke.. Skulle man prata med kommunens miljöansvarige så är det säkert förbjudet att släppa ut det i vattnet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 22 April , 2012 Ja, etylenglykol är ganska giftigt för landlevande däggdjur, men däremot inte för vattenlevande organismer. Det bedöms inte som miljöfarligt, bioackumuleras inte och är biologiskt nedbrytbart. Se t.ex. http://www.fishersci.se/msds/04635872.pdf Finns alltså ingen anledning att inte släppa ut den i vattnet när du lagt båten i sjön. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 279 Postad 22 April , 2012 Kollade upp just detta med en miljövetare för att jag var nyfiken. Tydligen kan naturen hantera ren glykol rätt bra, det blir mest syrebrist när den bryts ned. Man använder ren glykol som avisningsmedel på flygplan i stora mängder, dock tas denna till stora delar upp av flygplatsens dagavvattensystem. Däremot innehåller den glykol som används i motorer en hel del tillsatser som är MYCKET olämpliga att släppa ut då flera av dem är mycket giftiga och inte på enkelt sätt kan brytas ned i naturen och därför anrikas. Oavsett om naturvetaren i detta fall hade rätt eller inte så tycker jag att det är ett ringa besvär att ta med glykolen och lämnar in den på miljöstation. Den är ju trots allt giftig. Senast ändrad av IvarN | 22 april 2012 | 19:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 22 April , 2012 OK, tänkte enbart på glykol och dess miljövänlighet. Skall undersöka det därmed tillsatserna och återkomma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 April , 2012 Så här står det på Biltemas säkerhetsdatablad Ämne 1 1,2-etandiol 203-473-3 107-21-1 90 - 100% Xn,R22 Ämne 2 Bitrex 223-095-2 3734-33-6 < 0,1 % Xi,N,R52/53 - R20/22 http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/361789 Glykol 2008-02-12 SV.pdf Altså förutom 1,2-etandiol så är det mindre än 0,1 % Bitrex i blandningen. Bitrex är vad jag fått fram ett kräkmedel 1,2-etandiol är den för människor giftiga varianten, denna skulle av vad som skrivits tidigare inte vara så giftig att släppa ut i vattnet. Så vad för mera tillsatser skulle det finnas om de inte finns med på säkerhetsdatabladet? Rätta mig gärna om jag uppfattade det fel. Jag tror många kör med just Biltemas glykol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 23 April , 2012 Jag gillar när folk har tid och engagemang! Jag håller endå vid min tanke att man skall ta hand om det på ett bättre sätt än att släppa ut det i naturen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 April , 2012 Givetvis ska man ta hand om glykolen. Orsak 1 är alltid värna om miljön Orsak 2 (samma som 1) Orsak 3 Glykol är dyr och kan återanvändas några år för vinterförberedelserna När man anser den förbrukad ska den lämnas in på återvinningen precis som man gör mad gammal motor och drevolja. Men om det står lite rester kvar någonstans och kan bli någon dl. så är det viktigt om detta inte är så skadlgt som det tidigare påståtts och man då borde spolat ur med färskvatten före sjösättning samt tagit hand om spolvattnet. Ingen miljöpredikant men bryr mig om miljön som säkert de flesta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 23 April , 2012 Har gått igenom säkerhetsdatablad för några kylarglykolprodukter. Har hittills bara hittat biologiskt nedbrytbara och lågtoxiska tillsatser i låg koncentration. Det verkar, som jag tidigare misstänkt, vara så att tillverkarna väljer den typen av tillsatser för att få sin produkt godkänd av miljö och säkerhetsskäl. Det verkar alltså inte finnas några rationella skäl att inte släppa ut sin glykol i vattnet efter sjösättning. Själv undviker jag det av mer estetiska skäl. Det känns inte bra, men vad jag känner är inget jag kan göra till en regel för andras beteende. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 April , 2012 Det är lustigt det där med hur saker och ting känns. Jag skulle personligen inte ens hälla ut en flaska normal såpa i havet om jag av någon anledning inte ville ha den kvar. Däremot skulle jag mycket väl kunna hälla ut den i vasken hemma. I havet slänger jag bara matrester som jag vet att fiskar och andra organismer kan äta medan hemma slänger jag dem inte, utan lägger dem i påsen för biologiskt avfall för återvinning. Sen kör jag omkring i Skärgården med en gammal amerikansk V6:a utan någon avgasrening och har egentligen inte så jättedåligt samvete för det. Lustigt var ordet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 23 April , 2012 Jag personligen försöker tillämpa någon slags försiktighetsprincip - inte släppa ut något som jag inte vet är ofarligt. Sen kan man diskutera det där med ofarlighet, jag menar, ofarligt såvitt vi vet idag kan vara farligt när forskningen har hunnit lite längre om några år. Jag har ett svagt minne av någon som drack hormoslyr på tidigt 70-tal för att bevisa hur ofarligt det var... Några år senare förbjöds medlet bl a för att det visade sig innehålla små mängder dioxin. Behöver jag tillägga att jag samlar upp glykolet i samband med att jag provstartar på landbacken före sjösättningen ? Jag ställer en balja modell större under drevet. Vad gäller lustigheter tycker jag att det känns lite lustigt att se Flintstone så aktiv på ett forum som han, enligt egen utsago för några dagar sedan, är på väg bort ifrån :-) Senast ändrad av silviasurfarn | 23 april 2012 | 19:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 24 April , 2012 Oj fanns det så många miljöaktivister här, det viste jag inte. dom har ju till och med lagt upp fakta blad där det inte är skadligt i havet så det finns igentligen inte så mkt att diskutera. lägg den i havet och starta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 24 April , 2012 Om det bara orsakar syrebrist så är det väl ingen fara eller? Är det inte just syrebrist som östersjön har problem med?? Många bäckar små... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 25 April , 2012 Det får nog vara några triljoner bäckar för att det ska märkas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuten 18 Postad 12 April , 2020 Gäller detta för Biltemas glykol i dagens läge? Har svårigheter att hinna med att få ur glykolen innan sjösättning pga speciella omständigheter. Hade sparat mig mycket om jag slapp ordna med detta. MEN jag vill givetvis inte påverka miljön. Men här verkar det ju som att det i princip är ofarligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser