smoegen 89 Postad 20 April , 2012 Inbiten seglare som funderar på att köpa motorbåt, men min sambo tycker det ser otäckt ut när dom stegrar sig när man gasar på... finns det någon som inte stegrar sig så mycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 20 April , 2012 Det är ju vädigt beroende på vad ni har för funderingar på båttyp och storlek. En mindre och djupt v-bottnad båt kan nog stegra sig en del. En snipa stegrar ju sig inte så mycket. En större planade båt stegrar sig ej heller nämvärt vid stort gaspådrag. Mvh pejon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 717 Postad 21 April , 2012 Om sambon är van med att segelbåten tidvis lutar så är väl en tillfällig stegring samma sak, bara åt annat håll liksom :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 April , 2012 Stefan, Stefan, Stefan.......................... Du vet vad jag alltid försökt lära dig ända sen du var en liten rar scout. Om du nån gång hade kunnat lyssna på en klok mans ord. Du skulle naturligtvis aktat dig för .... ja du vet vad jag menar, och köpt dig e pene snipa direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Driven 0 Postad 23 April , 2012 Hej där seglare Jag har en Nimbus 28 DC, den rör sig inte alls mycket i höjdled när den går upp i plan, det gäller säkert många båtar i den storleken, men som sagt den är bra och dessutom till salu :-) Sedan kan jag tänka mig att trots att segelbåten lutar så blir den ändå stabilare än min motorbåt i lite sjö... så sambon kanske tycker segling är bättre trots allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jingo 6 Postad 24 April , 2012 Hej! Tänk halvplanande båtar eller om dom är mindre, klinkbyggda båtar. Ingen planingströskel men det gungar å andra sidan lite mer. /Jingo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FT29T 0 Postad 25 April , 2012 Hej, Ser inget större problem med stegringen om man jobbar på rätt sätt med powertrim och ev trimplan. Alternativet är väl då en snipa...som rullar åt alla håll. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser