Jippe 0 Postad 20 April , 2012 Hej, Går i tankar på köpa en fyrbladig propp. Kollat lite på propulse men efter läst forumsinlägg så är jag mer inne på en rostfri 4-bladig propp. Känns det inte lite och ha en 19 tum aliminum propp till en 225HK motor? Ska jag gå ner till 18 tum för skaffa en 4-bladig eller ska jag gå upp så jag tar 20 ? Kan detta spela stor roll eller? Känns klent med en 18 på så pass stark motor. Har jag rätt eller blir det galet? Vad gäller? Mvh, Jippe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aqualung1972 0 Postad 21 April , 2012 hej.vad är det för båt och vad varvar den nu med aluproppen? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aqualung1972 0 Postad 21 April , 2012 har du rätt varvtal nu med aluproppen, så ska du ju inte gå på en 20 fyrblad, snarare en 18 då den ju kräver mer, elr kanske samma stigning...finns olika propellrar och utföranden..varvar den för mycket kan du kuppa den, att man s.k knackar tipparna på bladet d.v.s mer grepp, mindre varv.. propeller är en vetenskap,kolla med propeller trim i sthlm, dom är experter.berätta motortyp,hk,och båtfabrikat...så har dom säkert ett jättebra tips till dig... mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 21 April , 2012 Hej Lubbe, Tack för ditt svar! Jag har ju ingen knop mätare så vet ej om jag har rätt varvtal på motorn när jag kör eller hur de é. Har en 2-takt Johnson 225HK från 01:a. Båten är en Bayliner trophy, öppen styrpulpetare på ca: 1500kg. Men ska kolla med trim i sthlm och höra vad dem säger. Hur vet man om man har rätt varvtal igentligen? mvh, Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aqualung1972 0 Postad 21 April , 2012 hej. absolut inget proffs på området, kolla om det går att koppla in en varvräknare på motorn...annars kan jag inte svara på hur du kollar rpm:en på motorn. tumregel e ju dock. -trög ur vattnet, för mycket/stor propeller. -når mycket varv fort innan gasen e i botten, kanske puffar av varvtalsregulatorn(om det finns nån) som sagt, kolla med p-trim så hjälper dom dig.... hoppas jag inte farit med nån osanning o lycka till mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 21 April , 2012 Tack ska du ha lubbe! Har nu kontaktat p-trim! Mvh, Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser