Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
optimisten

Boka plats i gästhamnar?

Rekommendera Poster

Jag är inte någon flitig besökare av gästhamnar, men ibland är det svårt att undvika dem på semestern.Har noterat att man kan ringa eller via nätet förboka plats i en del gästhamnar.Hur funkar det?är det okej? I min värld är det först till kvarn som gäller, skulle inte uppskatta om sista platsen i gästhamnen när jag kommer är förbokad.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger själv inte så ofta i gästhamn, tycker mest dom känns ogästvänliga... speciellt när man kommer in och ser förbokade platser där man själv kunnat ligga långsides. Men tydligen är bokade platser något som uppskattas och nyttjas av allt fler.

Tycker nog att det börjar likna lite husvagnssemester, Idag måste vi gå till Smögen.. Pappa har bokat plats...

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här har du den berömda sidan http://dockspot.com/

Vet inte riktigt vad jagg ska tycka om den - alla har ju inte internet ombord. Ska de bli någon sorts flygande holländare som aldrig får plats?

Sedan försvinner spontaniteten. Vi har ju alltid kunnat ringa gästhamnar och bett dom hålla en plats om det krisat sig förut. Det här är helt enkelt ett nytt sätt att försörja sig via olika datorapplikationer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boka plats i förväg.....va är det för skit.

i min värd kan man inte heller åka före och hålla en plats...!

Först till kvarn gäller, sen skall det vara OK att lägga sig utanför, vi hjälps åt på sjön..!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart ska man kunna boka plats i en gästhamn.

börjar likna lite husvagnssemester Javisst, på gott och ont. Alternativet till att boka plats är att lägga sig utanför och vänta. Valmöjligheten finns ju. Men den tid Du snurrar runt på redden hade Du kunnat lägga på en god middag, köpt eller lagad.

Sedan försvinner spontaniteten Varför då? Finns det plats så finns det plats, precis som förut. Vad är skillnaden mellan att ringa och boka och att boka via internet...? Prata i Iphonen eller peta på densammas skärm...?

Vi båtägare har ju en mycket stor fördel jämfört med oss husvagnsägare (är nämligen både och...) smultronstället Naturhamnen. Om vi inte vill boka plats i gästhamnen och inte heller vänta på plats i den så finns ju ofta naturhamnen inom armbågs lucka.

Vi båtägare har en enorm frihet och valfrihet. Låt oss vårda den och bli vårdade av den!

Trevlig båtsommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det finns några bokningsbara platser är väl okej men som i tex Smögen så är det väldigt många. Där kan du ligga på en plats för att bli bortkörd dagen efter för nån annan har bokat just den plasten med det numret. Dom är stenhårda med sin numrerade platser. För två somrar sen fick kompisen flytta sig två platser bort. Det var tydligen omöjligt att han som bokat kunde lägga sig där istället så kompisen slapp flytta sig. Dåligt att dom inte kan flexa lite när det finns möjlighet

Använder själv bokningen i Smögen numera men det är lite framtvingat. Har jag inte bokat och ligger på numrerad plats så tar jag några öl på morgonen och sen får dom lösa det bäst fn dom vill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man bokat plats för flera dagar/nätter ska man givetvis få ligga kvar på den plats dit man först blivit anvisad. Allt annat är dårskap.

I fjol bokade jag via nätet i Sandhamn för våra båtar, en dag i förväg, och det enda de var intresserade av var båtstorlek. När vi sedan närmade oss ringde jag på nytt och anmälde att vi var på gång om c:a en timme. När vi gled in i den röra av båtar som cirklade runt och väntade på plats kom tenderbåten och pekade med hela handen vart vi skulle ta vägen och där låg vi kvar tills tre dagar senare när vi åkte. Fungerade hur bra som helst.

Oftast ligger vi dock i naturhamn i lugn och ro...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag skrev att lägga sig utanför, menade jag att man får förtöja den egna båten mot någon av de andra båtarna som redan ligger mot kaj innanför. (dvs man får gå på dessa för att komma i land)

Men visst är det hårt belastade hamnar och en tydlig hamnvärd som håller ordning och det finns numrerade platser ....då tycker även jag att det är rätt att kunna boka i förväg som beskrivs i inläggen ovanför.  ..Troligen enda förutsättning för att det skall fungera helt enkelt, i alla fall om det är extremt mycket båtar som vill dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle köra hem en ny (beg Båt) i somras ca 500nm. Tiden var begränsad och vi var ovana båten.

Är dessutom inte van att behöva bungla mej in i gästhamnar.

Erfarenheterna var följande : Vi använde oss av dockspot vid ett tillfälle (Wasahamnen) för att vara säker på att ha en plats , vi körde i 8-14 timmars pass och då är man inte så sugen på att virra runt och försöka hitta plats för natten.

Funkade klockrent.

En bra hamnkapten kan göra mirakel även när det är fullt i hamnen ( stort tack till tjänstgörande HK i Byxelkrok  11-07-24) både med att knö in båtar och hålla humöret uppe, vi låg tredje båt utvändigt men alla glada..

Enda nackdelen som jag ser det med dockspot är att hamnkapten kan bli lite bekväm, (hade bokat plats för 3.5 m bred båt och fans plats för en kanot, fick svaret tryck in dej,jamen kom ut ur kuren då och medela båtgrannarna för fanken) , var som sagt inte van båten.

Tycker dock att man ska ha max 10% av platserna bokningsbara för att som sagt: vid vanligt semesterbåtliv vet man aldrig var man hamnar, väder och humör avgör.

Kan tillägga att i normala fall ligger vi i gästhamn max 3 dygn per säsong i övrigt naturhamn.

Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jadu.Den gubben i Byxelkrok  var suverän. Träffade honom på mässan i Älvsjö och tackade så mycket för hjälpen samt showen han bjöd på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minst sagt ,åtta på kvällen fyra båtar på väg in samtidigt i en knökfull hamn.

Han stod längst ut på piren och viftade, du dit och du dit osv..sedan sprang han över båtarna och hojtade fendra ut kommer en båt 15 sek efter vi lagt till var han borta och på väg till nästa båt.

Vi sade att vi skulle åka tidigt , bra sade han då lägger jag ingen utanpå er.

Fenomenal kille.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte alls varför det inte skulle vara ok att kunna förboka plats i gästhamnar. Det är ju att jämställa med boka hotell, vandrarhem, camping osv enligt mig. Speciellt om man ska åka en längre sträcka. kanske har ungar med ombord, kanske har  bestämt möte med vänner mm. Då skulle jag vara klart tveksam att chansa på plats under högsäsong i en populär gästhamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förbokat eller inte är inget problem för oss, vi använder inte gästhamnar.

Nu i sommar ska vi till Åland och kanske även till Åbolands skärgård och där blir det säkert en del gästhamnsliggande, hoppas det går bra utan att boka eftersom man aldrig vet var man hamnar. Semestern vill vi inte planera, vi vill ta dagen som den kommer.

MarinWiki kan säkert rädda oss...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar inte förbokat.

Är det något som ger besk stämning i en svensk sommar hamn så är det väl när 

hamn kapten kör i väg folk när det finns plats med ursäkten att den är förbokad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar du inte boka flyg, tåg, hotell osv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tåg och hotell bokar jag aldrig men sen använder jag mig väldigt sällan av det, flyg måste man vel mer eller mindre förboka.(pga terrorhot fast det kanske beror vart man ska).

Och jag tycker inte det är samma sak.

Men men skulle jag ut och åka tåg med segelbåten skulle jag nog vilja ha FÖRBOKAT  första klasswink eller kanske egen vagn.

Senast ändrad av happysix | 03 maj 2012 | 17:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...