Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Anderssonjorgen

Montera ekolodsgivare på inombordare, hjälp....

Rekommendera Poster

I helgen eller nästa helg tänkte jag montera ekolodsgivaren som följde med plottern som följde med när jag köpte båten.  Det är en Garmin 421s.

Vad måste jag tänka på när jag borrar hål i båten? Tacksam för alla svar!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk även på att givarkabeln inte får kapas och skarvas!.

Skulle första placeringen med sikaflex gå mindre bra så kan du lossa och flytta den till ett annat ställe, eller är du osäker så kan du prova med en liten plastpåse full med vatten som du håller mellan givaren och skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all hjälp!

Vad ska man använda för vätska i röret för att få det att fungera. Har hört om allt från  ricinolja, vatten, glykolblandning, olja... Vad funkar bäst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte varför man ska slabba med en massa vätskor när det funkar så elegant med en klick sikaflex, som man trycker ner givaren i. Klart på 12 sek!

Senast ändrad av Paliswe | 21 april 2012 | 17:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken vätska som helst duger.

Jag använder vatten, billigt finns alltid nära båten. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst funkar Sika eller dyligt.

Viktigt att det inte finns någon luft i kitthögen.

Sikametoden funkar dåligt om inte botten är plan.

Givaren bör monteras så horisontelt som möjligt.

Givaren kan vara svår att demontera efter några år i Sikans grepp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte haft några problem med att botten lutar, den fungerade utmärkt med en garmin-givare på en yta som hade 25 gr lutning ungefär. Givaren placerades så den är riktat hroisontalt. Givetvis är det bättre ju mer horisontell botten är. Man fårleta upp en bra plats. På min segelbåt är den placerad midskepps i fören, en bra bit för om kölen. På en motorbåt (Folkparca) är den placerad ganska långt förut ca 15 cm från midskepps där lutningen är som minst.

Senast ändrad av Paliswe | 21 april 2012 | 21:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givaren kan vara svår att demontera efter några år i Sikans grepp. 

Min satt i tio år och med hjälp av en stor skruvmejsel bände jag bort den utan problem! yes Givaren släppte från klicken och klicken fick sitta kvar i båten när den såldes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För många år sedan använde jag rörmetoden. Fyllde då med recinolja (ta inte vatten det fryser och frostspränger.) Detta fungerade utmärkt i många år tills jag köpte ett annat lod.

Lodet till den nya givaren limade jag direkt mot skrovet med araldit, men jag skulle limma med sikaflex om jag gorde det idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en akterspegelgivare jag limmade fast invändigt, den fungerar fortfarande hur bra som helst. Fabrikatet i detta fallet Huminbird.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade de bilder jag har, ingen bra bild tyvärr.

Tex denna då utrymmet är fullt med borrspån från det då jag monterade ny toalett, kanske inte så mycket att se.

post-10019272-1394237678,0289_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller denna bild, där man ser att den sitter limmad med epoxy, men inte så mycket mer.

Man kan som jag gjorde slipa ur lite topcote och sedan limma upp en klack så att givaren riktas rakt. Bygger då gjutformar med tejp och sätter tejp på givaren och sätter den sedan i fixerat läge. Eftersom den då sitter löst kan man ta loss den och sedan dra bort tejpen (transparent blank tejp släpper bäst) och kolla att det inte finns luftblåsor och även prova att det fungerar innan man limmar fast den för gott.

Så gjorde jag då, men många säger det går precis lika bra att limma fast den med SIKA, det är då betydligt enklare och är även lättare att ta bort.

post-10019272-1394237678,0871_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...