spindeln 0 Postad 8 Juni , 2012 Jag har en 50 hk Yamaha 2-takt från -93. Den dör ofta på tomgången. Funderar på att byta motor. Jag har förstått att 4-takt är driftsäkrare. Å andra sidan verkar det som att de ofta är tyngre och har sämre acceleration. Gäller det även om man jämför nya 4-taktare med äldre 2-taktare? Är en ny 50 hk Yamaha 4-takt tyngre än min gamla 2-taktare från -93? Har den sämre acceleration? Något annat man bör tänka på? Tacksam för input. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Juni , 2012 Din gamla motor väger 87 kg, en ny Yamaha F50 väger 110. Förmodligen marginell skillnad i ax. Det billigaste och enklaste är nog o fixa till din gamla motor. Låter som du behöver se över dina förgasare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 8 Juni , 2012 Föredömligt! Jag vill ju inte vara sämre och erbjuder mig att ta hand om snurrorna med 90 hästar. Glöm inte att även lämna med all vidrig 2-taktsolja och därmed kontaminerad bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 8 Juni , 2012 Ja de låter kanon, du lär tjäna bra pengar på det då de är många som vill ha dessa motorer trots att vissa verkar tro att 4-takt bara är guld och gröna skogar. Jag har haft både Yamaha och Suzuki 4-takt men de är ett saftigt pris för något jag använder under semesterveckorna och jag anser inte de är värt det. 2-taktarna har för mycket fördelar och ett pris som jag tycker är rimligt för kul båtkörning under semesterveckorna med fiske, bad och transport. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 8 Juni , 2012 Håller med. Nya 4-taktare är inte värt priset för den korta sommar vi har här. Största delen av året står de oanvända, om man inte är inbiten fiskare förstås som är ute så länge det är isfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 8 Juni , 2012 Att köpa en ny motor oberoende om de e 2-takt eller 4-takt är också en risktagning. Fem första åren går de säkert bra men vem vet hur länge till. Samma sak som med bilar, alla är inte perfekta på allt ens då de är nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamarte 0 Postad 4 Oktober , 2014 (redigerade) Då är motorn bytt! En Yamaha F50 EFI från 2007 i fint skick köptes från Norrbotten som gått Kalixälven (=sötvattenkörd) Jag är mycket nöjd med bytet och båten går mycket fint med nya motorn, 32 GPS knop med en Solas 11 1/8 13" rostfri propeller. Tyst går den också Längtar redan efter nästa sommar så jag får ut och köra mera Det lilla jag kört så märks redan den lägre förbrukningen och då jag kör runt 600 distans per säsong så hoppas jag på några dunkar bensin mindre. Nu ska bara gamla motorn säljas men det får nog bli ett projekt till våren. Redigerad 4 Oktober , 2014 av Yamarte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser