Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Yamarte

Byta från 2-takt till 4-takt?

Rekommendera Poster

Gäst blondbella

Nja är det verkligen så.. inte min erfarenhet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror du?

Inte beror det på 2 eller 4 takt anser jag.

Äldre motorer har krångligare chokesystem vanligen. Även min nyare Tohatsu 30a har chokespjäll istället för primer som brukar vara enklarer att sköta, Men gör man som står i instruktionsboken startar Tohatsun snällt.

Många  gamla bilar hade manuell choke och den krävde att man ställde in den rätt för att bilen skulle starta i alla lägen .

Sen så gäller det att tändstiften har rätt elektrodavstånd och inte är igengeggade med skit .

Men det faller under service anser jag.

Riktigt gamla snurror kan ha problem med fukt som ger överslag , Men återigen är det  underhåll.

Även gama bilar hade sådana problem.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns givetvis en och annan med gammal volvo penta innombordare men oftast sura 2 taktare där de som går igång gör det med stort rökmoln.

Nya moderna 2 taktare med insprutning startar oftast fint men gamla 2 taktare är även i relativt nytt skick problematiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst har vissa problem med att starta sina motorer, men hur många har läst instruktionsboken kan man undra? Gamla 2 taktare precis som gamla bilar kräver ofta mer trixande med choke för att komma igång. Min bil ska man bara vrida på startnyckeln och inte röra gasen så startar den. Ingen choke eller bensinblåsa att klämma på innan.

För de med problem med motorer kan det vara problem med gamla 2 taktare. Men precis som de som inte kan läsa sjökort i skärgården eller GPS så löser det sig snart när de avstår båtlivet.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min åsikt ser du högre upp. Och åter igen NEJ till tvåtakt.

 

//BB



Senast ändrad av BoatBruce | 21 april 2012 | 08:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår de som har en gammal 2 taktare av äldre konstruktion att ni försvarar er ägodel. Men inse att den gamla konstruktionen medför att en hel del oförbrännt bränsle följer med avgaserna ut. 

Dessutom surar de igen på lägre varvtal, är oftast behäftade med hög ljudnivå. Låter häftigt och man kan tro att de har enormt drag. 

Nyare konstruktion av 2 taktare med insprutning mm gör att de drar mindre soppa men det är ändå så att de har ett smörjsystem som medför att de kräver olja som skall blandas i bränslesystmet. 

Men nu är det väll så att TS har en 2 taktare av äldre typen, alltså en sådan som skickar ned ca 40% av soppan oförbränd ned i sjön och har funderingar på att köpa en modern 4 taktare som medför tystare gång och lägre bränsleförbrukning. Ni vet, en sådan där som startar varje gång och gör det utan ett rökmoln över bryggan.

Om 2 taktare hade varit så bra som ni beskriver så hade nog bilindustrin valt sådanna också. De fanns i bilar för 40 år sedan men inte nu. 

Just lägre bränsleförbrukning är viktigt för miljön och kanske mest för pålänboken då soppan snart når 20 kr/litern på sjömacken.

Måste vara svårt att vara miljövänlig och samtidigt ha en gammal 2-taktareblush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en ny båt 08 med en E-tec 90hp, Nyare motorer går igång vad det än står på kåpan annars så är något fel. Service kostnaderna blir kanske något lägre totalt på en E-tec men stiften är snordyra och E-tec motorer gillar dem och kom ihåg att vrida dem rätt om du byter dem själv.

Har nu en suzuki 90hp i stället och vist det kanske blir lite dyrare service kostnader men det är inget som jag yvas över. Oljan som jag häller i motorn är lika dyr men den blir kvar i min 4T och jag behöver inte fylla på olje tanken. Kamremmen behöver jag inte fundera över för Suzuki har en kamkedja och jag kommer att köra vidare på samma kedja om tio år.

Det som skiljer är att E-tec har en högre ljudnivå på låga varv men går tystare på march fart. Sukan hör du inte på tomgång och låga varv men den har högre ljudnivå på march och max fart. servicen kommer jag att göra själv även på Sukan för det är inget som du inte kan göra själv på den heller. Bränsle mässigt så drar de lika mycket eller lite. E-tec ligger på 0,6 L i timmen på tomgång Sukan någonstans mellen 0,6 - 0,7 L i timmen.

E-tecen var något rappare i axet och upp ur vattnet men det är inte mycket som skiljer mot Sukan. samt att Sukan ger ca 6 knop till på max fart.

Aldrig mer 2T

//P

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra att någon med erfarenhet av 2T och 4T skriver! Förr eller senare åker man på att byta ut sina gamla 2T när de lägger av.

Är det specialstift till E-tec eller finns Biltema ekvivalent till en bråkdel av priset. Vad har de för beteckning originalarna?

Men vad menar du med 0,6l/tim på tomgång? Bränsleförbrukningen på tomgång är relativt ointressant och i varje fall gammal 2T kör man ogärna på tomgång för då ryker de bara och stiften geggar igen samt ett oroligt hackande ljud stör så bättre att stänga av. Även trolla i lågfart med stor 2T ingen njutning. Marchfart och full fart med 2T OK för mig.

Har du nån uppfattning hur mycket E-tec en och Suzukin drar vid marchfart? Just att de båda är miljövänligare brukar betyda att de förbränner bränslet bättre.

När det gäller ljudnivå så minns jag en test på 70 talet där Suzuki visserligen var stark, men bullrade 101 dB. Jag köpte den tystaste som bullrade 89dB . Även 89dB är ett obekvämt oljud.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nästan säker att det var QC10WEP Campion iridium stift tror inte att de finns likvärdiga på Biltema. Men det är mycket viktigt att vrida gapet rätt på stiften för annars går inte E-tecen bra.

Hur mycket den drar på trolling blir viktigt den dag du börjar trolla och det fungerar inte med E-tec! tro mig jag har testat. Sukan har ett system som kallas ledburning och det är väl en form av lamdasonder som optimerar så att du får ut max ur varenda droppe bensin och E-tecen var snål på soppa men det är min nya Suka med.

Vill TS ha ett tips så är mitt en Suzuki 50hp den har kamkedja och mig veterligen så finns ingen missnöjd suzuki ägare. Men Yamaha och Honda är troligen mycket bra motorer det med. Hondan är för dyr i mitt tycke och man bör undvika köp av den orsaken så att de blir tvungna att sänka priset. Då kommer de andra inte att höja sitt pris.

4T for ever

//P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu faller du på eget grepp

Man kör faktiskt en hel  del på tomgång/lågvarv då man ligger i 5 knopsområden, då man lämnar bryggorådet och vid tilläggning.

Att ha en motor som bara går bra vid marchfart eller fullgas och som ryker, stiften geggar igen (dina ord) och  ... ett otroligt hackande ljud stör så bättre att stänga av. kan väll knappast vara en fördel.

En 4 taktare går bra vid alla varvtal och där bränsleförbrukningen är rimlig.

Varför envisas med gammal skitkonstruktion som borde förpassats till återvinningen för många år sedan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgång kör jag så lite som möjligt . Varför skulle jag göra det? Det är ju framåt (eller bakåt) man vill.

På lågt varv strax över hackgränsen kör jag ca 50 meter ut från hamnen. Sen blir det oftast turer mellan 6 och 60 dm. Det motsvarar ca 11000-110000 meter . Och då kör jag med marchfart vanligen så motorerna får jobba optimalt. OBS jag trollar inte för inte intresserad av det. Det är f.ö. gamla 2 taktare (åtminstone Johnson) dåliga på. Tohatsun bättre på att gå rent vid låga varvtal.

Något problem med tändstift som geggar igen har jag inte. Men på Johnson har jag satt dit ett snäpp varmare stift pga lätt båt och last vanligen.

De motorer jag  har är väl rimligt att köra slut på? Sen blir det blir e-tec eller 4 taktare. Gamle archimedes 20an fick gå tills vevaxeln gick av. Ett bra slut för lätta att ta beslut om ny motor då.

Men klart problem med större vikt på nyare motorer än nuvarande om man inte vill gå ner i storlek. Och lätta 4 taktare får kompensera det med högre varvtal som låter mer. Faktum är att min gamle Johnson har ett behagligt ljud. (Vilket man inte kan säga om Tohatsun)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Tyvärr har tvåtaktaren i nuläget ett oförtjänt dåligt ryckte. Hela problematiken med 2-taktar har och är att kontrollera insprutningen och förbränningen av bränslet. Detta klarade man inte av på förgasar tiden Men utvecklingen har gått frammåt och de moderna tvåtaktarna (villket jag med en dåres envishet) hävdar är överlägsna 4 taktarna.

En väl styrd 2-taktare är i princip dubbelt så effektiv som en fyrtaktare. Dvs du får i princip ut samma effekt i en 2-taktare med halva cylindervolymen. Dessutom geggar inte en modern 2-taktare igen oljeförbrukningen är mkt liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitdyra specialstift diskvalifierar E-tec för mig.

Såg att 25 Hkr Suzuki väger 73 g och 25 HKr Yamaha 78. Inte roligt när mina 20 resp 25Hr 2 taktare väger 54 kg. Och jag är inte så lätt heller (100 )  och  sammanlagt vill man hålla nere vikten vid akterspegeln.

Det blir nog att kämpa på med tvåtaktarna så länge inget bättre alternativ finns och jag inte tvingas byta.   Men tiden går och när det blir aktuellt kanske man ska snegla på en Suzuki.  Att köpa beg 2 taktare gör jag inte för vanligen betingar begagnade utomboirdare i mitt tycke alldeles för höga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Men hur ofta tror du att du får byta? Bytade 1 gång på 10 år på min ficht och enl. min mek så var dom ok men jag bytade ändå bara för att det kändes bra. (Obs detta var efter 8 år) Samma sak med min bil som har specialstift som i orginal  är svindyra men enl. service boken så skall de bytas efter 12 000 mil och märk väl om det behövs



Senast ändrad av blondbella | 21 april 2012 | 18:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite om tändstift och QC10WEP som någon skrev E-tec har. De verkar inte finnas i cross referensregister. Inte bra med bara en dyr leverantör som givetvis utnyttjas då till E-tec ägarnas nackdel.  

Min 945 Volvo går lika bra på de billigaste Biltemastiften som original från Volvo. Behövs inte bytas särskillt ofta heller.

Likaså 2 taktsstiften från Biltema sitter länge på innan de byts.

Viktigt däremot att man håller reda på rätt värmetal och elektrodavstånd så funkar det också bra. .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att 25 Hkr Suzuki väger 73 kg och 25 HKr Yamaha 78.

2 takts 50 hästars Tohatsu med PT&T från 2006 väger ca 87 kg.



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 22 april 2012 | 10:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske värt att tänka på om det verkligen e värt att byta sin fungerande tvåtaktare till fyrtakt för miljövänlighetens skull. Den nya fina miljövänliga fyrtaktaren har kanske transporterats från en fabrik på andra sidan jorden. Till fabriken har de  transporterats material och delar från andra fabriker i andra länder. Vidare e de säkert många av dessa fabriker som inte vet vad miljövänlighet ens betyder, dumpar avfallet ut i naturen bara. och så vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utgår från att du även åker en gammal SAAB 92 då nyare bilar genom sin tillverkning slösat på energin.yes Kllades även djungeltrumma för sitt ljud. De med erfarenhet av dessa vet att många trodde det var hål i tanken på grund av mycket hög bränsleförbrukning.

 

Ofattbart att någon kan försvara användandet av gamla skitmotorer som släpper ut upp mot 40% av bränslet rakt ut i vattnet. 

 

Angående andra länder dumpar avfallet så vore det intressant om du har någon egen fakta bakom uttalandet eller endast hörsägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först en mycket bra generellt tips:

If it works, don't fix it.

 

Sedan kan jag nämna att jag kör omkring med en Crescent Bamse 542 med en fräsch Yamaha 60hk 2-takt, 91:a. Mycket trevlig maskin som visserligen är lite törstig men väldigt pålitlig. För ett par veckor sedan var jag i Norge och fiskade och hade där förmånen att hyra en 19 fots styrpulpetbåt med en Evinrude 50 ETEC. Det var en mycket trevlig bekantskap! Under den veckan körde vi väldigt väldigt många timmar. Både snabbt och i trollingfart. Inte vid något tillfälle kände jag någon tvåtaktslukt. Motorn var enormt tyst jämfört med min som inte heller är speciellt högljud. Jag har kört mycket med motsvarande 4-taktare och jag kan inte påstå att jag hörde någon större skillnad.

Om jag i snar framtid blir tvungen att byta enbart motor till en nyare så blir det mest troligt en modern tvåtaktare. Förhoppningsvis kommer dock min Yamaha hålla i många år än eftersom den är fortfarande i så gott som nyskick! Det är en fröjd varje gång att se en så gammal motor i sånt skick.

 

Mitt råd till trådstartaren är alltså - låt det vara! Vill du ha starkare ekipage, byt i såfall hela båtpaketet! Enklare och med lite tur ett billigare alternativ.



Senast ändrad av Sakkunnig | 12 maj 2012 | 09:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ingenting om tillverkarna, hur de gör å inte e de min sak heller. bara något att tänka på.

Någon som tex kör högst 10tim/år så är de knappast viktigt att byta motor. Skulle själv gärna byta till ny. Jag tror för övrigt mycket på de nya tvåtaktarna med insprutning.

Ang. min bil så har jag en bensin picup från -89 å den går inte snålt... men de hör inte hit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Om det fungerar så gör inget åt det

Dummaste jag hört på länge

 

Kärnkraftsverk fungerar, byt inte ut dem mot vindkraft

Kolkraftverk fungerar, byt inte ut dem mot förnyelsebar energi.

En gammal tvåtaktare som fungerar, byt inte ut den utan fortsätt medvetet häll bensin rakt i vattnet

http://www.batmiljo.se/?id=7097

Givetvis ska vi alla medverka till en förbättrad miljö och inte låsa fast oss i egna värderingar. Motsvarande skulle man med kommande lagen om toalettavfall kunna argumentera att jag skiter så lite så jag kan fortsätta släppa ut det i vattnet ändå.

Gamla tvåtakts utombordare hör hemma på museum eller på återvinningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oavsett i vilken motor iridiumstiften sitter så är ju hela den finessen att dom har myyycket längre livslängd än vanliga stift så totalkostnaden blir ju lägre.

I vilket fall, oavsett vilken motor du har, jag brukar köpa stift på ebay, mycket enklare än att köra runt till butiker som aldrig har allt hemma något som utombordare alltid drabbas av, vet inte hur många gånger jag letat skumma evinrudestift eller yamastift...

Men på Ebay, några klick så är det klart. QC10WEP verkar man få för $15 styck ink allt, mina volvo penta stift som går på drygt 50 lappen styck här går på 23 kr st ink allt från england. 500 eller 190 kr, bara välja! Även om det bara är var 100 timme så är det både enklare och billigare.

Efter att ha läst här länge så verkar det vara så att två resp fyrtaktare, gamla resp nya motorer har sina olika sweetspots där dom fyller sin lucka. Det är alltså inte så att ett val alltid är det bästa valet. Inte oväntat. Tricket är väl att tänka själv och bestämma sig vad som passar behovet bäst och INTE anta att typ fyrtaktare är ALLTID bäst på ALLT. Då är man lite grund i mössan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 taktare fungerar riktigt bra om de får gå med belastning som de gör när man kör med marsch eller maxfart.

Tomgång och trollig med stora motorer är inte bra, men det upptäcker ägarna snart att det inte vill sitta i oljerök så det sanerar sig själv pga att det är obekvämt. Det finns de som har en liten 2 taktare som då får jobba i trollingfart och då är den effektivare och ryker mindre.

Ett problem som SAAB tvåtaktarna hade var just att bilen har väldigt varierande belastniingsfall. Frihjulet t.ex kom till för att SAAB 2 taktarna skar då man motorbromsade för mycket. Och på tomgång lät dom illa och luktade oljerök. Ingen saknar 2 taktsaabarna. Jag har även testat DKW och IFA WARTBURG och de lika illa.

Men motorbroms är inget man gör med båt och tomgång kan man undvika längre tid. .

En fördel med 2 taktare är också vikten. Eftersom utombordare sitter längst bak blir småbåtar ofta baktunga med både motor, batteri, tank och förare bak. Att då hänga på en tyngre 4 taktare gör det ännu sämre. Vill man ha samma effekt från en fyrtaktare som en 2 taktare får man antigen gå upp i varvtal vilket låter illa eller ta en motor med större cylindervolym vilket blir tyngre.

Min Tohatsu 30Hkr väger 54 kg. Mycket effekt för den vikten. Mycket oväsen med ska erkännas.  Tank, batteri och jag väsentligt mer. Inte vill jag har ännu mer tyngd bak och sätta på en 4 taktare. Att gå ner i HKr storlek känns heller inte bra.  

Så tänk er för ni som har fungerande lättservade, hållbara 2 taktare innan ni köper en dyr stöldbegärlig 4 taktare. Så småningom tvingas vi byta motor . Etec och TLDI finns som 2 taktalternativ, men de är rätt tunga pga mer prylar under skalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra 2-taktare är en återvunnen 2-taktare. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant, jag ändrar mig. Har ni gamla, nästan oanvända 90-talare typ 50, 75, 90 hk så gör er av med dom omgående! Ställ dom på min uppfart så ska jag se till att dom tas om hand på ett bra sätt. Glöm inte reglage och ev elhärva, dom måste också tas om hand.

Det är det bästa för Sverige!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du bryr dig om miljön.

 

Som du tidigare skrev så kan även 4-taktare vara ett problem. Alltså har man en riktigt dålig 4-taktare bör man nog fundera på att åtgärda eller byta. Även de grisar ned i miljön.

Men sitter man med en 2-taktare liknande denna (se bild) från 70-talet så har man nog något som snarare hör hemma på återviniingen än på akterspegeln.

Vill man ha en 2-taktare så är ett sådant här alternativ betydligt bättre för miljön

http://www.blocket.se/kalix/Evinrude_25HK_E_TEC__12_39564337.htm?ca=13&w=3



Senast ändrad av crabfish | 13 maj 2012 | 07:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

70 talare är inget större problem för miljön för de flesta är skrotade redan och de få som finns kvar gör det för att de inte används särskillt mycket . Ungefär som veteranbilar.

Men om ni som är så väldigt oroade för miljön och koldioxid borde cykla, segla och idka omotoriserat självhushållsjordbruk på landet. Och ni flyger väl absolut inte för där släpps det ut kopiösa mängder avgaser? Lever ni som ni lär?

Gamla 2 taktare som används då och då på sjön är inget problem. Och ni som anser det kan ju lämna det på uppfarten till välvillig MGmedlem som tar han om dom och distribuerar dom till de som önskar ha en via blocket.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa snål motor för att ha pengar till annat ger bara högre bränslepriser om jag har räknat rätt, alltså mindre produkt för högre pris. Skatteinkomsten tillåts knappast sjunka oberoende hur lite bensin som används. Hur går de sen när alla använder bara roddbåtar å cykel??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också gärna vilja ha en 4-taktare eller ännu hellre en direktinsprutad 2-takt, men de är alldeles för dyra. Priserna för slutkonsumenten är ju helt sjuka, förmodligen för att det är för många mellanhänder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bensinpriset fortsätter upp kanske de e dubbelt inom några år. Sen blir både nya o gamla motorer mer sparsamt använda eller kvarlämnade i vinterförvaringen över sommaren. Jag menade alltså att de knappast går att räkna på hur lång tid fyrtaktarens lägre bränslekostnader betalar inköpspriset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...