Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Yamarte

Byta från 2-takt till 4-takt?

Rekommendera Poster

Hej på er!


Jag har en Yamarin 4510 med en Yamaha 40hk VETO (2-takt).

Motorn är inte så törstig, men därmed inte ärskillt snål, och då jag också skulle vilja ha lite mer effekt så finns tanken att byta motor...
Det går ju att byta förgasarna m.m på den nuvarande motorn, men det känns som att det kommer  att kosta mer än det smakar innan det är färdigt....

Tanken är ju då att hitta en begagnad 4-taktare i bra skick, lämpligen en 50-hästare då det ju är en vanlig effekt. Båten är också godkänd för max 50 hk.
60hk hade ju varit det ultimata, men då misstänker jag att det kan bli försäkringsproblem!

Jag såg en båt som min med en Evinrude E-tec 90, men det är ju snudd på vansinne.

De motorer som lockar mest är Yamaha F50 och Suzuki DF50, men även Honda BF50.

Hur fungerar det med bulthålen i akterspegeln, måsta man ta upp nya eller finns det nåt standardmönster?

Sen kan man ju naturligtvis fundera om det är lönt, det jag vill uppnå är lägre förbrukning och lägre ljudnivå, men naturligvis också en tjänst för miljön.

Förhoppningsvis så ökar båtens värde med en bättre maskin, men det är inget jag räknar med.

Man får ju räkna med minst 30 000:- för en begagnad motor, och min 2-taktare kanske är värd uppåt 15 000:- då  den är i fint skick. Pengar emellan som man med tur kanske har igen en liten del av om båten ska säljas.

Sen är det ju det mekaniska, en 2-taktare är relativt okomplicerad och går att serva själv.
En 4-taktare har ju betydligt mer delar som ska ses över och som kan gå sönder. Kamrem inte minst, så servicekostnaderna kommer ju att öka.


Vad tror ni om allt detta, är det nåt att tänka på, eller är det idioti alltihop?

Vad kan man hoppas på för prestanda med 50, 60 eller t.o.m 70 hk?

Tack på förhand!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte din 40 HKr Yamaha är alldeles för svag så behåll den för bra kvalite.

Dyrt att byta till 4 taktare och de är mer attraktiva att stjäla.

2 taktare är sämst miljömässigt på låga varv och tomgång. Har din separat oljetank så bättre än de med oljeinblandning som mina. Men jag kör inte sakta typ trolling så inget problem.

Oljan förbränns bättre och du kör fortare och de som kommer ut är försumbart för miljön.

Tänk på alla som åker flygplan långa vägar och konsumerar enorma mängder flygbensin jämfört med ditt puttrande korta sträckor då och då. För du tänker väl inte köra båten till Thailand eller till medelhavet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror INTE det finns någon ekonomisk vinst på att byta motorn, det du spar på bensinen kommer du att ge ut för mellanskillnad samt  service.

Jag vet inte heller hur många knop du vinner med 10 hästar, när jag bytte från 30 till 40 hk på min RYDS 480S så vann jag 2-3 knop (däremot bättre drag med många passagerare och wakeboard). Kolla Yamahas körfakta, kanske din båt finns med,  så att du kan se vad du vinner med en ny motor.

Tjänst för miljö (?) blir det bara som du skrotar din nuvarande motor, annars blir det någon annan som kör den.  Miljösnacket är annars bara ett av många sätten för makthavarna att beskatta oss ännu hårdare.

Vet inte hur gammal motor du har, men för 30K får du nog räkna med köpa en ganska gammal 50 hästare, såg på Blocket en 00 för 42K.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får en motor som startar utan ett rökmoln. Som går köra på låga varv. Som inte släpper ut 40% av bränslet oförbränt i vattnet. Som inte behöver olja som skall blandas i motor eller fyllas i separat tank. Som går mycket tystare.

Hittar du köpare till 2-taktaren så sälj så fort som möjligt innan ev. köpare inser vilken skit de är.

Passa på nu för snart är sommaren här. Ett klokt beslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS att både Evinrude E-tec och Tohatsu TLDI är nya tvåtaktare med miljöstuk på.

E-tecen är ju dessutom lätt att konservera för vintern och slipper skitdyra servicekostnader som 4 taktarna gör.

Blanda inte ihop 70 tals och äldre 2 taktare med modernare när det gäller bränsleförbrukning.

Var rädd om din Yamaha 2 taktare!  Tyvärr säljd dom inte längre nya.

Men kör du mycket trolling kan det vara ide att byta till nyare motor.

Senaste stöldvågen för några år sen då stals 4st 4 taktare från våran brygga. 30-50Hkr.

Min tvåaktare m.fl ratade dom. Flera av de bestulna bytte till 2 taktare för att få ha dom kvar. Det har dom än.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med min 2-taktare har jag också bogserat flera båtar vars fina 4-taktsmotorer har blivit stulna. Inte så ovanligt lördagsmorgnarna i September.

Men det beror lite var och när du använder båten, ligger den i sjön på en bevakad marina mellan midsommar och skolstarten så får du säkert bibehålla den, ligger du i sjön vid en sommarstugebrygga mellan islossning och isläggning så är läget annorlunda.

Men egentligen så skall vi inte återstarta 2-takt vs. fyrtakt debatt, det finns många trådar om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fundera på.

Varför vill tjuvarna bara stjäla 4 taktare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 4 taktare är vanligen mycket dyrare och oftast nyare än 2 taktarna och då betingar ett högre värde på svarta marknaden.

Förr stals 2 taktarna pga inget annat fanns. En och annan 2 taktare ryker  nu med beroende på tillfället och utvalet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle aldrig byta en fräsch 2-taktare mot 4-taktare som enda skäl, måste man köpa nytt så kanske. I detta fallet får du nog bara en tyngre och dyrare motor och troligtvis inte ens mer acc upp ur hålet. Det enda som kan motivera nåt sånt här är om du kör nåt jävulskt mycket.

Det verkar finnas nån fixering för vissa grejer, det här med att man måste ha en fyrtaktare är en sån, att byta fräscha insprutar-v8or mot tunga dieslar och 140 000 kr emellan för att dom drar mindre bränsle är en annan så mysko grej. Mode och oförmåga att tänka själv verkar ligga bakom.

Att byta en slutkörd skrotad motor mot nyaste är mer rätt, men även då finns många situationer där 2-taktare, bensininombordare mm är det smartare valet. Tänk på din helhet och totalekonomi (inköpskostnader, körcykel, inbytespriser, försäkringskostnader, bränsle/oljeförbrukning, servicekostnader/tänk kamrem, och tider på varvet. Tror skillnad i bränsleförbrukning äts upp snabbt av allt detta)

Och varför 4-taktare stjäls oftare: DOM ÄR DYRARE och på modet. Det betyder inte automatiskt att dom är BÄTTRE för dig, som någon ovan antyder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åker en Yamarin 490 med 50hk 4t. Känns bra för miljön att köra 4-takt men man måste komma ihåg följande:

En 4-taktare är nästan alltid tyngre än motsvarande 2-takt. För min båt är min motor i tyngsta laget om man sitter 2 på aktersoffan. Det kommer in vatten i självlänsarna.

En 4-taktare har nästan alltid sämre acceleration jämfört med en 2-taktare. Jag har svårt att få upp mindre vana och tyngre åkare på vattenskidor pga sämre acc. Med mina söner går det prima men de är ju vana...

En 4-taktare är dyrare att serva. Fler grejer som kan gå sönder helt enkelt.

Min båt toppar 29-30 knop med medvind, hemlängtan, nedförsbacke (jag menar medvind wink) osv.

Tipset ovan att kolla med Yamahas körfakta är klockrent. Har bestämt för mig att de har (någon gång) testat 4510 med 50hk 4t.

Hålen brukar vara standard i båten. På motorn brukar det finnas flera hål som man kan sätta den i. Finns mycket beskrivet om detta i andra trådar.

Så mitt tips är att bara titta efter 4-taktare om du kör mycket, tycker nuvarande motor låter mycket, är alldeles för liten eller ryker för mycket för att det ska vara trevligt.

Eller, som någon skrev ovan, nuvarande motor är helt slut så du måste byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar!

Ska försöka samanfatta lite, och det är så sant att om jag säljer motorn så kommer ju någon annan att köra den, kanske mer än jag gör, men troligen mindre :P Så det kan skona miljön, kanske inte.

Min motor har Autolube och det har funkat klockrent! Jag håller inte på med trollning men jag gillar att puttra ca 6 knop emellanåt, och det är ju inte förgasar-tvåtaktarens paradgren, även om min klarar långa perioder utan att protestera. Däremot så är ju bränsleförbrukningen skyhög då jämfört med en 4-taktare / E-tec eller TLDI.

Jag har läst väldigt mycket om Evinrude E-tec och det verkar synnerligen intressant, men tyvärr för dyrt då det knappt finns någon begagnad till salu. Däremot så är nypriset på en 50 hk E-tec mycket bra jämfört med tex en ny Suzuki eller Honda. Men då kostar det mer än det smakar.

Jag ska ringa till mitt försäkringsbolag och kolla hur priset påverkas av ev. motorbyte, troligen ökar premien. Jag har båten vid egen brygga så stöldrisken ökar, men inget jag skulle oroa mig över.

Att fyrtaktare är tyngre och kanske lite slöare i acc är ju absolut något att komma ihåg, min 40:a väger 87kg och runt 20 kg till längst bak är ju inte till fördel... Intressant här är ju att Yamaha F50 väger 109 kg som är 4-cylindrig fyrtaktare, och E-tec 50 som är 2-cylindrig tvåtaktare, också väger 109 kg!!! Jag fattar inte hur den kan vara så tung...

 

Det jag vill uppnå med ett ev. byte är lägre förbrukning och lägre ljudnivå, och 10 hk extra som bonus.

Jag är inte ute efter någon ekonomisk vinning, det kommer att ta flera år innan kalkylen är på noll igen, om den blir det vill säga.
De fördelar som en 4-taktare ger är för mig också värt en slant, men självklart inte hur mycket som helst.

Jag va inte ute efter en 2 vs. 4-takts debatt, utan mer allmänna tankar om byta motor eller inte.

 

Törs man då köpa en begagnad 4-takatre med 10 år eller mer på nacken? Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du inte ute efter någon ekonomisk vinning utan bara vill ha en fyrtaktare som motsvarar dina krav så köp en ny som du gillar . Men att sälja en fin gammal 2taktare av god kvalite och skaffa en 10 år gammal 4 taktare är stor risk att du byter ner dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dina kläder hade jag satsat på en Honda BF50 från 2008 och framåt, tom. 2007 hade dom förgasare.

Och det grundar jag på, låg vikt, låg bränsleförbrukning, driftsäker.

Har haft 3st BF50 och var extremt nöjd med alla.

Har nu en Yamaha F200 på akterspegeln och skulle aldrig ens fundera på en 2-takt,

I princip alla fyrtaktare är bilmotorer konverterade till marin. Det säger ju lite om driftsäkerheten.

En bilmotor får ju några timmar på sig innan den börjar krångla eller man får skrota den.

Honda BF 225 är Honda Legend motorn

Honda BF150 är Honda Accord motorn

Honda BF90 är Honda Jazz motorn

Honda BF50 är någon småbilsmotor från Japan som inte säljs i Sverige.

Yamaha F350 V8 sitter i Volvo XC90, lite intressant, men så är det faktiskt.

Övriga modeller har jag inte koll på.

 

Tänk innan du handlar!

 

Lycka till!

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E-tec verkar en intressant teknologi, men att sälja en tvåcylindring 50 hästare när de flesta andra säljer fyrcylindriga dito känns något passé. Kanske någon E-tec ägare kan kommentera hur mycket vibrationer blir det med dessa motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen en Etec 90 och endast haft den sen september -11. Men några timmar har det blivit :) Har tidigare haft Mercury och Honda 50hk. Honda som helt ny -09. Var väldigt tveksam till om vad man skulle köpa för motor då jag inhandlade mig en ny båt. Har hört en del gott om Etec samt kostnaderna kring detta mellan etec och 4 takt. Jag slog till på etec och kan jämföra med min tidigare Honda 4 takt och jag måste säga att jag skulle inte gå tillbaka till 4 takt om det fortsätter så här. Helt underbart ljud när du drar på, jag kan inte påstå att jag tycker det är högre ljudnivå heller när jag och frugan puttrar fram och tillbaka i 5 knop genom Sotekanalen. Nu är det givetvis svårt som tidigare skrivits om att hitta etec beg. i vettigt pris, men jag röstar för Etec. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT men rätt ska va rätt. Yamahas 5,3 liters V8 utombordare F350 och Volvos XC90 4,4 liters V8 har inte mycket mer gemensamt än att de är Yamaha-byggda. F350 är däremot i mycket en dubbel F150 med t ex exakt samma borrning och slaglängd och även en hel del gemensamma komponenter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Konserver ja, lite extra olja i cylindrarna.

Hur menar du att du då slipper övrig service? Växelhusolja, packningarna, stift, fettnipplar, bränslefilter, smörjpunkterna, mm?

Nä, det är snudd på falsk marknadsföring från BRPs sida eftersom det inte bara är du som tror att motorn servar sig själv vi några extra tryck på tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror att just e-tec har typ tre år eller 300h utan nån service alls utom just fogging inför förvaring. Och sen är det väl växelhus, fett och filter, inget tungt kostnadsmässigt. 

Tror att vid det laget har fyrtaktsgänget lagt *några* kronor på oljebyten och annan åf-service som tex. kamremmen. 

Jag menar att för många så är det inte givet med 4t, även om många som redan har 4T vill rationalisera sina investeringar på olika sätt. 

Har själv inombordare på långfärdsbåten och jag kan väl säga att alla kontrollpunkter och vätskebyten inte är det roligaste eller billigaste. Sen har vi en äldre 2T 30hk på slängbåten och jag hade blivit tokig om jag skulle hålla på med servicebok och åf för de 20 timmarna per år som vi kör runt med den och fiskar. Det ska inte krävas nåt jäv-a labb för att fixa en mindre utombordare! Så jag gillar low maintenance tänket runt små 2-taktare som man inte kör med flera hundra timmar per år.

Men visst, Honda purrar sött på tomgång och hade det gällt en 150 eller 350 hästare så är det en annan sak.  

För att ännu (alltid?) så är det svårt att få ut samma effekt ur 4T som 2T. Dom arbetar ju bara hälften så ofta och det spelar roll på småbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade med min BRP handlare ang växelhusolja och det gäller inom 3 år/300h intervallen. Dock så rekommenderade iaf han att man varje säsong kollade olja så det inte var något galet. Det kostar väl ca 2-3 000 för att serva och vinterkonservera en 4 takt, och det kostnaden kommer man ju inte upp i oavsett om man behöver byte stift, trycka in fett i nipplarna och byte bränslefilter. Så jag tycker nog inte att det är falsk marknadsföring. Tittar man på hur ALLA företag marknadsför sina produkter så finns det väl mer eller mindre alltid lite överdrift och tilltaget om hur bra allt är. Nu har jag som sagt en Etec och har tidigare haft en 4 takt så jag talar väl kanske för min produkt precis som alla andra. Det återstår att se om det är så bra som jag hoppas att det är :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad som är så mycket jobbigare i service på en 4 taktare. Olja och filter i motorn att byta. Det fixar man ju väldigt lätt själv. Man har däremot inget blandningssystem för 2 takts oljan som behöver ses över och riskerar att strula med stora motorskador som följd.

Kamrem sitter väldigt enkelt till på Yamaha så det gör man själv, typ vart 7 år.

OBS. åker både 2 takt, 4 takt och inombordare så jag är inte partisk till något men det finns mycket skrönor enl mig ang 4-takt att det skall vara så krångligt att man inte kan göra det själv och dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det säkert, men de flesta tillverkare idag erbjuder 5 års garanti och det krävs att man lämnar in motorn och då är det betydligt dyrare än att köpa enbart delar och mekka själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här hade också 2 taktare.

SAAB 92 Även kallad Jungeltrumma

Den vann man rallytävlingar med, på den tiden då TV fortfarande var svartvit, telefon var något som hade sladd och miljövänligt var inte ens uppfunnit. 

 

post-10001667-1394237020,7738_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och datorerna fyllde rummen, mobilen bar man med sig i ryggsäcken. Tekniken går som sagt framåt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Har inte läst allt i denna tråd men iaf. Har självt haft en 150 HK ficht villket är föregångaren till e-tec i ca 10 år. Ingen rök tystare än mina vännners 4taktare (som i många fall var nyare) dessutom lägre bränsleförbrukning. Dessutom 6 cylindrig med lägre vikt...Starkare med betydligt bättre accerelation och toppfart. Bara atty kolla denna länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ja vad menar du. Egen åsikt etc...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju undrar varför de med startproblem längs bryggan just är 2 taktare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...