LeGaard 0 Postad 18 April , 2012 Jag har en gammal hederlig AQ110 på ett 100 drev. På motorn sitter förnärvarande dubbla Strömbergförgasare som funkar dåligt.. Troligen membranen som ska bytas. Jag har hört att man med fördel kan byta dessa till en Weber 32/36 DGV och så klart med ett passande insug för webern. Min fråga är nu vad ni anser om den ene eller andra lösning med Strömbergerna kontra Weber? Ska jag byta till en Weber? Tacksam för svar :-) Dalkaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 19 April , 2012 På den tiden det begav sig, alltså länge sedan, när Amazon och PV-trim var på modet så bytte de allra flesta bort Strömberg mot Weber. Steg ett var just 32/36 och sedan blev det 45:or. Själv håller jag Weber för att vara en bättre förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TVR_gbg 8 Postad 19 April , 2012 Fast de som bytte förgasare på sina PV och Amazon bytte bort en liten enkel Stromberg eller en liten enkel Zenith. Inte dubbla förgasare... Weber förgasaren fungerar ganska bra på B18/B20 (jag har själv kört med sån) men du måste se till att bestycka den rätt. Köp inte vad som helst begagnat och sätt dit i tron på att det ska fungera bra. Kolla med t ex Misabs rekomendationer. Jag själv hade först kollat om inte det går att fixa Strombergarna. Att byta membran och serva dem är inget märkvärdigt. Fast är spjällaxlarna utslitna och de kräver en massa nya delar kan det ju vara vits med att byta ut dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 716 Postad 19 April , 2012 Jag monterade en Weber 32/36 DGV på min B20. Kan inte berätta något om effektskillnad eftersom jag inte kört min motor men något annat än med Webern. Precis som redan skrevs kan det vara bra att sätta lite ambition på att få rätt munstycken. Ett litet problem var att jag fick lov att fila lite på insuget och avgaslimpan för att insuget skulle passa. Utrymmet på insidan av insuget tog i avgaslimpans mittersta avgaskanaler. Det är inte mycket som behöver filas bort men lite nervöst känndes det ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeGaard 0 Postad 21 April , 2012 Jag försöker nog att laga mina två Strömbergare CD 150 lite billigare är det jo också. En ny Weber 32/36 DGV med insug, luftfilter och allt koster 5000-6000,- Och gamla begagnade delar avråder många för att använda. Hittade packnigs sats till mina Strömbergare på http://www.drevdelar.se/product.do?productId=76109 Och de var lite billigare än misab faktiskt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TVR_gbg 8 Postad 21 April , 2012 Du kan även kolla med KGtrim om de har delar till dina fuggar. De brukar ha bra priser! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 21 April , 2012 att byta membran är gjot på ett kick. Lossa de fyra struvarna, sen ligger membranet där. Kolla om det är spräckt. Då byter du. det kostar en dryg 50 lapp. misab föreslog ngn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeGaard 0 Postad 22 April , 2012 Nu handlade denna tråd inte om hur man byter membran. Utom villken av förgasarna Weber 32/36 DGV eller Strömberg CD 150 som är att föredra på en VP-AQ 110 och varför. Men tack i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeGaard 0 Postad 26 April , 2012 6000,- för en Weber 32/36 dgv med insug och luftfilter... O_o Kommer inte på tal. Hittade av en slump en hel del reservdelar till min VP AQ-110 på www.drevdelar.se Så det blir till en renovering av Strömbergarna i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 26 April , 2012 Jaha...men det var ju inte förgasarenovering denna tråd skulle handla om....eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 April , 2012 Hahaha, Touché 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeGaard 0 Postad 27 April , 2012 Då kanske du/ni kunde komma med ett lämpligt inläg då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 27 April , 2012 Vågar inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 27 April , 2012 Får jag välja på en Strömberg och en Weber så väljer jag Weber alla dagar om det är förgasare vi snackar om. Vet inte om det är Glenn Strömberg som åsyftas men jag tror inte att han fungerar som förgasare. Stromberg däremot lär fungera som förgasare men jag väljar Weber även i det fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amiga 1 Postad 27 April , 2012 Klart att du skall ha weber, helst 45or då får du ett underbart bröl i aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 28 April , 2012 Har man större förgasare än man behöver så måste man ha en väldigt liten halsring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 28 April , 2012 Och stor bensintank.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 28 April , 2012 En motor med rätt bestyckning drar inte mer soppa för att förgasaren är större. Det gör den bara om den ger mer effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 28 April , 2012 Jaja där ser man. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeGaard 0 Postad 28 April , 2012 Amiga: Hittade denna på Youtube Det är exakt likadan motor med samma förgasare som jag har. Helt ok ljud tycker jag. svwerker: Tur den inte heter Hellstöm (Håkan) ville bli svårt o få den att låta fint Senast ändrad av LeGaard | 28 april 2012 | 18:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser