Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Malla59

Byta kylarvätska i sötvattensystemet

Rekommendera Poster

Hur ofta ska jag byta ut glykolblandningen som cirkulerar i sötvattenkylsystemet? Har en Yanmar 2GM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått saken rätt så bör man inte byta för ofta. Detta för att syret i kylvätskan försvinner med tiden i det slutna systemet vilket gör att rostskyddet ökar. Rost är ju som bekant järnoxid och en metallyta som inte får kontakt med syre rostar inte.

Jag kan inte tipsa om intervall men så länge inte kylarvätskan ser allt för grumlig/geggig ut så tror jag att det är bäst att låta den vara. Kolla fryspunkten varje höst dock!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är benägen att hålla med Fred ovan, min 50/50-glykolvätska brukar få hänga med tio år eller mer.

Men det brukar ofta rekommenderas täta byten, varför vet jag inte. Vätskan innehåller förutom glykolen nån sorts rostskydd, och möjligen är missad syreutarmning trots allt en liten faktor i sammanhanget?

Hur är det på bilar egentligen, byter man vätskan med kort intervall även där? Borde väl inte vara nån skillnad båt/bil kan jag tycka, systemet är ju slutet. Nån som vet?

Hittade en Yanmar-instruktion som föreskriver årligt byte för GM-serien.
Direktlänk till pdf (avsnitt 8):
http://www.yanmarmarine.com/theme/yanmar/uploadedFiles/products/engine-files/pleasure-engines/Operation-manuals/GM-OP Manual-Multi.pdf

Funkar inte den så prova:
http://www.yanmarmarine.com/index.cfm/go/Previous_models/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt byter man inte kylarvätska alls på bilar. Det finns i alla fall inget bytesintervall på min V70 enligt Volvos officiella serviceprotokoll. Att det finns med på båtmotortillverkarnas rekommendationer beror säkert på att de vill sälja mer av sin egen glykol (som ju givetvis är det enda man får använda i sin motor).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone:
Låter sannolikt i mina öron, båtbranchen är om sig och kring sig när det gäller att dra in stålar.

wink
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och de flesta av oss låter dem hållas genom att öppna plånboken samtidigt som vi muttrar lite om att allt med orden båt eller marin är så dyrt...cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yanmar säger varje år, Volvo vartannat år.

Byt vart femte år. Då har glykolen förlorat sin rostskyddande verkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All kylarvätska ska bytas med 3-5 års intervall. I synnerhet i en modern bil med aluminiumtopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... vart femte är ju klart bättre än att behöva söla med detta snart nog årligen. Men finns det egentligen några trovärdiga (läs icke-motorfabrikantanknutna) källor för påståendet?

Kan ju som sagt ana att syreutarmning kanske inte är hela svaret.
Vissa tycks blanda glykolen med destillerat vatten redan ifrån början för att få lågt syreinnehåll, vilket väl kan förefalla logiskt. Särskilt ifall man av manualer tvingas byta ofta?

Är som synes fortfarande skeptisk, men bra källhänvisningar skulle eventuellt kunna övertyga mig om även ägarens långsiktiga ekonomi i denna för fabrikanterna så lönsamma bytescirkus!?
Ser vätskan hyfsat ogrumlad och bra ut så byt den inte, detta får tills dess bli min enkla slutsats.
Kul ifall fakta kan komma på bordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge levebrödet är knutet till försäljningsvolymerna finns inget intresse från industrin att bli alltför snäll mot våra plånböcker. 

Fakta får sökas på fristående institut om sådant finns.

Tillsammans utgör vi också med vissa undantag en intressegrupp som kan lägga fram egna erfarenheter och få fram en sanning som inte.påverkas av bruttovinst.

Har själv bara bytt glykol i egna båtmotorn när jag skruvat isär/ihop den, eller rättare sagt ersatt det jag slaskat bort. I bil, aldrig bytt trots att jag behåller bilarna 5-10 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att tillverkarnas rekommendationer om täta byten bygger på att de vet att båtägare är lättare att sälja på dyra produkter. Vi har ju av någon anledning en inbyggd acceptans för att produkter märkta med ordet marin är långt mycket dyrare än andra produkter. 

De allra flesta inombordare är i grunden exakt samma motorer som sitter i bilar så varför skulle de inte klara sig lika bra med samma produkter/serviceintervall? OK, båtmotorer körs på lite annat sätt och är i en annan miljö men de går också generellt sätt väldigt mycket mindre än bilmotorer per år. Det är nog bara att erkänna...vi är beredda att öppna plånboken (läs gärna lättlurade) när det gäller våra ögonstenar, båtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som forgus, fyller egentligen bara på ny vätska när det saknas.
Men det är ju en gammal billig gjutjärnsstånka med tjocka väggar som tål många år med vanlig  sjövattenkylning. Tror att med eftermonterad färskkylning så blir den redan långa livslängden avsevärt förlängd, även med nästan obefintligt vätskebyte.

Men med en modern dyr och högpresterande motor, kanske med alu-toppar, så skulle jag nog inte vågat chansa alltför vilt. Inte för att jag litar på båtindustrins omtanke om min plånbok, men men. ;-)

Har googlat runt litet, och lägger några länkar nedan om nån skulle orka plöja i textmassorna.

Bra sammanfattande text om olika vätsketillsatsers påstådda välsignelser ...
http://www.machinerylubrication.com/Read/841/coolant-fundamentals

Detta med syreutarmningen omnämns sällan, men på sid 4 nedan sägs iaf att växlartuber skyddas av rost i andra systemdelar. Man lägger tydligen ibland in mjukjärns-offeranoder på sjövattensidan av denna orsak. ...
http://sy.zlgc.org/Upload/20080529205149140.pdf

Använde f.ö. dessa måttligt effektiva söktermer, finns nog trots det fler relevanta träffar?
http://www.google.se/#q=motor coolant deterioration&hl=sv&prmd=imvns&ei=Yj-qT_qdAuj74QT3qa3aCg&start=20&sa=N&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=2aeb064c1735fd73&biw=1173&bih=651

http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&pq=oxygen deprivation in motor coolant water&cp=76&gs_id=9gy&xhr=t&q=oxygen deprivation in circulating motor coolant water as corrosion inhibitor&pf=p&sclient=psy-ab&oq=oxygen deprivation in circulating motor coolant water as corrosion inhibitor&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=2aeb064c1735fd73&biw=1173&bih=651

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 09 maj 2012 | 13:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som byter kylarvätskan i sin bil eller båtmotor enligt fabrikantens rekommendationer kommer att klara sig i stort sett helt utan korrosion i kylsystemet även under dom värsta driftsförhållandena. Om man väntar tills vätskan ser grumlig ut är man för sent ute, då har man redan korrosion i systemet.

Jag tror att tillverkarnas ambition i det här fallet överstiger kundernas förväntningar, man klarar sig bevisligen utan att byta kylarvätska i många år och motorerna hinner inte korrodera sönder innan den förväntade livslängden sedan länge är passerad, eller att motorn tagit slut av andra orsaker, men vill man gulla med motorn kan man byta vart femte år eller så, passa också på att skölja igenom systemet ordentligt man undviker då också att slam från korrosionen samlas på olyckliga ställen och försämrar flödet och därmed kylningen.

Förr hade bilar alltid ganska kort rekommenderad bytesintervall på kylarvätskan, som ingen följde. En del moderna bilar har ingen bytesintervall längre och man använder märkesspecifika kylarvätskor. Peak global lifetime heter en kylarvätska som lovar att hålla bilens livslängd, kan ju vara ett tips för den late....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...