kimnordinform 0 Postad 17 April , 2012 Jag renoverar min Fjordling 17 HT och fick till min förvåning se att serienumret var 000001. Kan det vara den första Fjordlingen som byggdes eller kan serienumren ha startat om vid uppdateringar av modellen eller liknande? Hoppas det finns fler Fjordling-nördar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 April , 2012 Kul om det stämmer! Om det är så, så förpliktigar det ju lite när det gäller ditt renoveringsjobb...inga halvmesyrer med andra ord! Det finns väl en Fjord-klubb har jag för mig...där finns säkert kunskaper om hur serienumren sätts/sattes på båtarna. Som parantes kan jag berätta att jag har en Toyota Celica från 1976 med serienumret RA23 000411. Jag har fått bekräftat från Toyotas exportchef i Japan att det var den 411:e bilen med den karossen som rullade av bandet! Med största sannolikhet är det den tidigaste RA23:an som rullar i Sverige...kanske i hela Europa! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kimnordinform 0 Postad 17 April , 2012 Jodå, jag renoverar den varsamt och noggrannt. Vill bevara båten i så nära originalskick som möjligt. Coolt med din Celica. En av historiens vackraste bilar Har själv ägt en Datsun 1600 SSS från -77 i toppskick. Älskar gamla japs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 April , 2012 Då är vi på samma våglängd, både när det gäller renovering av gamla båtar och äldre bilmodeller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 18 April , 2012 Jag har stött på Fjordklubben vid några tillfällen http://www.fjordclub.com/ eller http://www.fjordklubben.se/ och sedan kan du kolla om någon vet på ett forum jag sett, http://www.fjordling.multiply.com Det skulle ju vara otroligt kul om det verkligan var den första båten eller den första av en viss lite större serie. Om jag inte missminner mig byggdes Fjordling 17 HT i ett antal olika varianter eller i alla fall på fleraolika varv. Jag var ju inte ens tonåring under Fjordlingens storhetstid så minnet sviker. Pappa jobbade på N K Kristensson som jag tror bl.a. var generalagent för Mercury på den tiden och vi var ofta ute med olika båtar (ofta olika Fjordbåtar) och gjorde repportagfototon till båttidningar (då fanns väl bara Båtnytt förresten). Lycka till med identifieringen! Mackye Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kimnordinform 0 Postad 18 April , 2012 Tack för svaret. Jag har även lagt ut frågan på www.fjordling.multiply.com. Vi får se vad man får ut av det. Ska bli spännande att reda ut detta vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 18 April , 2012 Stämmer. N K Kristensson var generalagent för Mercury. Jag var där ofta som barn, bodde alldeles intill, och jobbade som tonåring i samma gamla industrifastighet (en fd gardinfabrik och fd radiofabrik, Conserton) som de höll till i. På sextiotalet hade de ofta utställningar och filmförevisningar, bl a om båtracing. Det var hur spännande som helst för ett lite busfrö på 8-10år. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 April , 2012 Mackey Glöm inte Båt för alla Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 18 April , 2012 Den kom väl runt -70? Och nu svävar jag ut lite, men jag hittade en fantastisk gammal bild av området, och fabriksbyggnaden där N K Kristensson höll till. När denna bild togs, hade förmodligen företaget flyttat vidare ut till Spånga/Lunda industriområde? Storhetstiden är definitivt förbi, för under glansdagarna hade man massor med bryggor där Fjordbåtar av olika slag låg förtöjda, Consul, Diplomat, och massor med Fjordlingar förstås....... Längst ner till höger syns fortfarande rampen där man sjösatte de flesta båtarna, och där båtracinggiganter som Ebbeke, Öhrlund mfl mfl sjösatte och testade sina båtar inför Roslagsloppet/Getingloppet..... Idag finns ingenting kvar. Området är bebyggt med moderna höghus...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 18 April , 2012 Spännande. Om det är nr 1 visade den upp 1963 för NKK på Regeringsgatan i Sthlm. Norrmannen Herman Linge kallade typen hardtop vilket senare blev HT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 18 April , 2012 Du har så rätt labbibia, nästan. Första nummret av Båt för alla kom 1969 verkar det som när man söker på bibliotekens webb. Åter till Fjordbåtarna. Jag minns inte alls vilken det var, men det var en stor en som vi var ute och fotade. Den hade dubbla motorer och maxade drygt 40 knop vilket var enormt fort på den tiden. Jag var troligen 12 - 13 år och det var ju helt underbart att att få möjligheten att ratta en sådan båt. Det var nog första gången jag körde något med dubbla motorer, inte lätt i början men otropligt smidigt när man lärt sig. Det sista jag gjorde var att gå in och tanka upp båten, jag var kapten och pappa var gast så han fick betala. 1000:- kronor! Rena rånet tyckte jag då. Det räckte till 1000 liter soppa så det var nog rätt billigt i alla fall. 1000:- kr då har värdet av 7000:- kr idag. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 18 April , 2012 Ni tankade bergis alldeles vid Tranebergsbron? Där fanns en Texacomack (?), alternativt, vid macken på Stora Essingen (Nynäs)? Ingen av dem är kvar i dag, tror jag........ Är din pappa ifortfarande i livet? I såfall, fråga om han kommer i håg en kille som heter kent Andersson......De bör ha varit arbetskamrater på N K K. En av mina kusiner.....Han flyttade sen tvärs över (Ulvsunda)sjön och började jobba hos Arne Andersson (?), en annan båtfirma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 19 April , 2012 Nej, tyvärr. Pappa gick bort lite oväntat i februari. Jag har väl börjat komma över sorgen och det är roligt att tänka på tider som varit. Jag minns inte var jag tankade, men det var inte i Mälaren. Den gången fotade vi runt Sandhamn. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 26 Mars , 2014 Det finns flera fjordlingar med serienummer ett. Man började med en ny nummerserie varje år på Fjordvarvet. Däremot kan detaljer och inredning svara på ålder. Det förändrades genom åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 29 Mars , 2014 Ni tankade bergis alldeles vid Tranebergsbron? Där fanns en Texacomack (?), alternativt, vid macken på Stora Essingen (Nynäs)? Ingen av dem är kvar i dag, tror jag........ Är din pappa ifortfarande i livet? I såfall, fråga om han kommer i håg en kille som heter kent Andersson......De bör ha varit arbetskamrater på N K K. En av mina kusiner.....Han flyttade sen tvärs över (Ulvsunda)sjön och började jobba hos Arne Andersson (?), en annan båtfirma. Haha...gamla minnen väcks.. Arne Larsson Marine Hette dom,sprang som liten där o drömde om egen båt Ingen av mackarna är kvar,närmast är Mack Ohlson i Ålsten. Fanns fö en mack inne i Karlbergskanalen på den tiden också mittemot krigsskolan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser