Berra2 0 Postad 17 April , 2012 Funderar på hur mina nya segel ska se ut. Vill gärna ha en fatheadstor eftersom det är kul om det blir ännu mer fart i båten. Men, eftersom min båt är några år så är bommen inte så lång, det är betydligt mer än en meter till akterstaget, och eftersom nuvarande bommen inte har entampsrev skulle jag kanske kunna göra två goda saker samtidigt: få lättare revning och snabbare båt genom att köpa ny längre bom? Vad tror ni om det? Ja, ja, jag vet att båten blir mer lovgirig men det är väl ändå mest på kryssen och då planar jag ut storen som ju redan är mycket planare än seglen båten byggdes för och dessutom kan jag ju reva lät. på halvvind och akterligare vinder borde jag väl då få en väldigt sprut, speciellt om det blir både fathead och längre bom. nå, är det bara att gå och beställa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 17 April , 2012 Det du ska göra är att först hittaen seriös och kunnig segelmakare. De ska kunna just din båttyp, även om de inte jobbat med just din modell. Ställ sedan frågor om hur båten skulle uppföra med fathead, och om det är lönt med längre bom. Låt sedan segelmakaren berätta hur lång bom som är lämpligt, sedan kan du beställa bom och segel. Det är ju bättre att låta seglet styra bomlängden när man har den möjligheten istället för tvärt om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 April , 2012 Hej Berra. Som ren information kan jag berätta att jag har en lång träbom på min Fin-Gal. På det viset så har jag skotet i akterkant sittbrunnen. Sedan så är storseglet lösfotat. Bättre form. Enda nackdelen är att man måsten nästan ha lazyjacks. Peter_K har rätt när han säger att seglet skall styra. Men det hindrar inte att bommen kan vara hur lång som helst för det. Däremot om du får mycket segel mot aktern så flyttas ju segelcentrum. Tänk på det. För övrigt har jag en alu-bom till salu om det kan vara av intresse. Kan skicka mått och bilder senare i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 18 April , 2012 Jag gör ett lite negativt inlägg som vissa inte gillar att man gör. Om du kappseglar, vilket man brukar göra om man gillar fart i båtar, så har du säkert redan insett att du kommer att bestraffas vid kappseglingar - eller i värsta fall helt uteslutas - om du förändrar riggen. Fundera på vilka förändringar som kan löna sig kappseglingsmässigt innan du gör något. Kommer du verkligen att få mera fart i båten med längre bom, jag är inte så säker. På kryssen får du kanske för mycket segel och från halvvind till öppen undanvins har du ju rätt stor segelyta ändå med spinnaker eller genaker. Fathead tror jag mer på än att förlänga bomen. Seglets yta högt upp kommer du att ha glädje av vid lätta vindar eftersom du fångar den lilla vind som ofta finns lite högre upp när man tycker det är vindstilla vid vattenytan. En nackdel blir dock att du kommer att behöva reva tidigt.' Nästa ifrågasättande var om du verklgen behöver enkelrev. Normalt revar man ju mycket sällan under segling, men vet att det blåser kraftigt redan innan man ger sig ut (eller så vet man att det kommer att blåsa upp och förbereder för det i tid). I ditt fall med större segel tror jag revningen kommer att bli vanligare varför jag faktiskt tycker du ska satsa på någon form av enkelrev eller annat revsystem som är neddraget till sittbrunne. För övrigt håller jag med om att du ska ta kontakt med en erfaren segelmakare (gärna flera) som känner till just din båttyp för att få råd och stöd i det du vill göra. Det är ju synd att satsa tid och pengar i något som visar sig inte göra någon skillnad eller som gör att du straffas så hårt vid kappseglingar att du kommer sist fast du kommer först... Mackey PS Vad är det för båt du tänker rigga om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 18 April , 2012 Mackey, ett mätbrev löser problemet med kappsegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 18 April , 2012 Jo, det var det jag menade med att man straffas. Det gäller att göra rätt åtgärder så att man får så lite straff som möjligt till så bra prestandahöjning som möjligt. Är det inte så att man skiljer på standardbåtar, klassbåtar och mätbrevsbåtar idag. Jag är inte alls insatt, men jag tror det är så att för standrdbåtar är det båtdatabladet som gäller, för klassbåtarna finns det klassregler och mätbrev och för mätbrevsbåtarna är det mätbrevet som gäller. Jag är mycket osäker på detta. Det jag vill ha sagt är att det är viktigt att kolla upp vad som gäller innan man ändrar segelutformning och utformning av riggen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 18 April , 2012 Näe, alltså om du modifierar en standardbåt väljer du modell i mätbrevsansökan och sen klickar i modifierad standardbåt. Sen fyller du i de ändringar du gör. Får ett SRS tal och kan sedermera tävla med detta. Ska du tävla entyp däremot då skall du följa klassregler. Senast ändrad av bran82 | 18 april 2012 | 21:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 18 April , 2012 Båten är en Conqubin 38. Jag kappseglar inte. Och kommer inte göra det. Men jag gillar ändå när det går fort och lätt. När, och om, jag slår till så kommer jag självklart resonera noggrannt med segelmakare. I detta läge sonderar jag, ber de erfarna kvinnorna och männen i detta forum att ge mig olika infallsvinklar på mina ideer. Visst är det så att på halvvind och slör kan jag använda gennakern. Men, det är bra mycket enklare vid skärgårdssegling att ha kraften redan inbyggd i ett förstorat storsegel. På kryss kommer jag få reva tidigare, men det är sådant jag får ta och det kommer ju i sig inte göra att båten går saktare, bara att jag måste dra i en tamp. Fler vinklar på frågan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 19 April , 2012 Och ja, jag tänkte också, som på Fin Gal, flytta skotskenan till aktern av sittbrunnen. På så sätt slipper jag skotet vid ruffnedgången där det är i vägen när man ska gå upp och ned och dessutom är ungefär två meter ifrån ratten där jag står och styr. Så en bomförlängning har flera fördelar. Fortsätt gärna kom med synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 19 April , 2012 På min förra båt hade jag storskotet i aktern, och jag tycker det är en tveksam lösning eftersom man måste vända sig om vid skotning. Jag har hellre skotet framför mig, som på nuvarande båt, där jag har en löstagbar skena mitt i sittbrunnen som plockas bort i hamn. Hade jag haft rattstyrning hade jag undersökt möjligheten att ha skotet på eller precis framför pedistalen så jag slapp vända mig om, men det blir kanske så att ratten är ivägen då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 April , 2012 Av de åtta båtarna jag har haft har två haft skotet på skena mitt i sittbrunnen. En fast och en löstagbar. Kan inte se några fördelar med det arrangemanet. Bara ivägen. Ett och anant blodigt smalben och saftigt ont ett antal gånger är väl det jag mest kommer ihåg. Och en gång när jag i en brådskande situation fastnade med foten i skotskenan och ramlade i sittbrunnen och nästan inte kunde ta mig upp. På de övriga sex har jag haft skoning akterut med lite olika arrangemang. På de fem som har haft rorkult sitter man ju i stort sett med ena sidan mot skotet. På min nuvarande med ratt har jag överhuvud taget aldrig tänkt på att det skulle va nåt problem. Men vi är ju olika som tur är. Tänk om alla hade varit som jag - stackars människor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 April , 2012 Hmm ... som jag lyckats förstå frågan så är begreppet fathead-stor detta med att dess övre delar inte kan passera akterstaget vid slag? (Kräver då dubbla akterstag, och vid krysslag måste det ena i manövern lossas för att tillåta seglet att passera?) Är det detta med akterstagets förmodade hinder vid övre fullatte-utspjärning, och därmed svårigheten vid krysslag, som utgör själva definitionen på fathead kan jag naivt undra? Och som Tommy påpekat ovan, tänk ifall vi alla hade haft exakt samma erfarenheter i allt, hur kul vore egentligen det? :-)(Forum för meningsutbyte vore väl isf näranog meningslöst. I den andan bör man nog oftare försöka definiera exakt vad som menas med varje anfört begrepp för att nå en bredare publik, så vad betyder egentligen fatheadstor, kan jag fundera? Nån som kan utreda begreppet närmre därvidlag? Senast ändrad av Thomas-1 | 19 april 2012 | 17:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 19 April , 2012 Fathead betyder att man utnyttjar lattor och nyare styvare segeldukar för att göra aktre övre delen på storseglet längre så att storseglet därmed får större yta. Det måste inte alls leda till dubbla akterstag. Man kan ha akterstagslatta och i lättare vind får man kanske föra över seglet med t. ex. handen. Vad jag vill göra är att öka segelytan ytterligare för att få mer fart genom att förlänga bommen. Kanske en meter. Vilket inte blir så dyrt om man passar på när man ändå skulle köpt nytt segel, då är det ju huvudsakligen den nya bommen som kostar. Angående skotning bakåt finns flera olika arrangemang man kan göra så att det inte blir så krångligt som Curt Gelin och andra oroar sig för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 19 April , 2012 Fathead ser ut som på bilden (eller liknade) och får ofta till följd att akterataget kommer ivägen vid slag (syns också på bilden). Det är inget olösligt problem, se länk http://www.gransegel.se/fathead.html Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 April , 2012 DVS utvecklingen håller på att gå tillbaka til det gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 April , 2012 Frågan är om det ger så mycket extra fart, vinden avtar ju tydligen ganska snabbt närmare vattenytan. Och den uttagbara energin är proportionell mot vindhastigheten i kubik. Exempelvis en halverad vindstyrka ger alltså teoretiskt bara åttondelen så mycket energi eller effekt. Själv skulle jag ibland vilja såga av Amigons långa skalperar-bom. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 20 April , 2012 Ja, det är ju huvudfrågan - hur mycket mer fart får min båt? Med fathead blir det ju inte bara nere vid bommen som seglet blir större, det blir ju hela vägen upp. Frågan är ju bara hur mycket fart det ger. Min bom sveper ovanför mina 180 cm så det problemet har jag inte. Någon som gjort något liknande och kan vittna om hur mycket fortare båten går? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 22 April , 2012 Såg just att du haft frågan uppe för ca. ett år sedan här på MG http://www.maringuiden.se/forum/;thread=383994&content_only=true&print_page=true och bl.a. blivit tipsad om samma Gransegel-artikel som jag tipsade om. Det skulle vara intressant att få lite återkoppling på vad Gransegel och andra har talat om för dig under året. Det kan säkert hjälpa andra som tänker i samma banor som du. Det kan också hjälpa oss att svara bättre om vi får lite koll på vad du fått reda på tidigare. Har du dubbla akterstag på din Conqubin? (Jag viste inte att det fanns sådana.) Då får du ju inte samma problem med fathead som jag tidigare skrivit om, men ev. måste du lossa och släppa styrbord/babord stag vid stagvändning. Hälsn. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 22 April , 2012 Oj oj, det har jag helt glömt - man börjar bli gammal. Hursomhelst visar det ju att jag är engagerad i ämnet. Under året som gått har jag fått en offert på ett storsegel med fathead av Gransegel. Frågade inte om förlängd bom den gången men har tänkt göra det nu. Men vill först ha litet input i frågan från forumet. Conqubin 38 har inte dubbla akterstag - det krävs heller inte enligt Gransegel, det räcker med akterstagslatta och att milt föra över bom, och segel, vid väldigt lätt vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 22 April , 2012 Jo, visst räcker det med akterstagslatta, men det kräver att du släpper på akerstaget i varje slag så att lattan sträcker akterstaget akterut så att seglet kommer förbi, det är så en aktertagslagga fungerar. Det betyder att om du seglar med fock eller genua som ska skotas i varje slag har du två moment som du ska göra i slaget, förutom att styra. Kör man med självslående är det rätt ok ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser