Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Dolphine

Mobiltelefon att ha på sjön.

Rekommendera Poster

Behövs en speciell båtmobil? Jag använder varken speciella båtmobiler, bilmobiler eller promenadmobiler. Däremot stoppar jag mobilen i ett plastfordral med rem på sjön. Förmodligen det enda som verkligen funkar om det skiter sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den jag har nu är så gammal att jag inte hör nåt nästan för att det är en sliten högtalare i den och sen går det inte att läsa mailen på den. Kan vara bra att göra det ibland och om jag ändå ska köpa en vill jag ha en som tål lite tuffare tag och bra pris. Har småbarn hemma också så mobilen har fått lite stryk.

Har läst att garantin inte gäller på tex Iphone om det är mindre än -5 ute och sån skit betalar folk 6000 kr för. Håller föga om man tappar den också. Bättre med en stryktåligare sak för ett bättre pris. Det är därför jag undrar om det är någon som har en sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ... nyköp.
Då blir väl frågan om bästa nyköpsval med viss betoning på båtlivets vedermödor som sagt intressant? Fukt&dränk-risk givetvis, men kanske även annat?

Länkar manualen, och redan i början (sid 7) redogörs för vattentäthet.
Tja, redan min gamla kvävgasfyllda hand-gps sägs tåla typ en meters djup tillfälligt om jag inte minns fel?
Inte så imponerande i det perspektivt, men smartphones i allmänhet verkar som sagt riktigt usla?
http://www.manualowl.com/m/Sony Ericsson/Xperia-active/Manual/237249

Bilden visar manualens restriktionssymboler, inte allt för illa kan jag trots allt tycka. Och måhända därmed litet extra köpvärt för båtfolk?
[Haha, numera är ju för tusan tvättråden för textilier i ungefär samma skyll inte på oss-klass. Exempelvis kapellväv som inte ens tycks tåla handtvätt i vatten, inte heller kemtvätt osv.]

Edit: Har tittat litet närmare på dyksymbolen, och där finns ju faktiskt >1m lite diskret i kanten! :)

Senast ändrad av Thomas-1 | 17 april 2012 | 15:59

post-10006646-1394237017,445_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en Sony Ericsson xperia active till slut. Massa tillbehör med också. Hoppas man blir nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vilka telefoner har externa antenner? Det var ju vanligare förr och vår ombordtelefon har extern antenn, inbyggd laddning och handsfree men behöver bytas ut eftersom den inte laddar. På något sätt känns det bra att ha en fastmonterad telefon med extra antenn. Kanske någon som har en 10 år gammal mobil (en Sharp) med Ericsssonbatteri liggande :-)

Senast ändrad av Seari | 17 april 2012 | 20:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Somliga skulle kanske föreslå Sonim. Den tål i alla fall vatten och misshandel i största allmänhet. Men den är i stort sett bara en GSM-telefon. http://www.sonimtech.com/  En s.k. smarttelefon med sjökort och AIS ( d.v.s. Shipfinder) är kanske ett bättre val i dessa tider? Ett tredje alternativ är en telefon med uttag för yttre antenn. Då kan man sätta upp en telefonantenn i masttoppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

OK, ge mig ett enda förslag på telefon med uttag för extern antenn. Hade gärna haft det i min Samsung S2 eller min sambos nya HTC One. Det där med yttre antenn känns medeltida...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill gärna ha en yttre anten, då kan man snacka mitt mellan Sverige och Åland.

Jag minns att jag disuterat detta här på MG eller på Sailguide och som jag minns det lär det finnas något som man kan sätta fast utanpå telefonen för att sedan anluta en extern anten.

Mackey

Edit: Här är det jag letade efter

http://www.24.se/universal-antennadapter-p-3534.aspx

Sedan gäller det att hitta en antenn med inbyggt jordplan och ev. en antenförstärkare också. En antenn för montage på biltak funkar inte, den saknar jordplan.

Senast ändrad av Mackey | 18 april 2012 | 21:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dagsläget är det bara Net1 ( http://www.net1.se/ ) som jag kan rekommendera som mobiltelefon på sjön. Och detta beror på den använda frekvensen, 450 MHz. Men detta alternativ har sina egna problem som man måste ta ställning till!

Om man bara seglar inomskärs så bör man även kunna använda övriga operatörer. Men jag rekommenderar i så fall grundlig täckningsanalys för egna farvatten. 

I slutändan får man nog bita i det sura äpplet och skaffa en fast VHF med masttoppsantenn. I alla fall om man vill vara något så när garanterad förbindelse med land även i kritiska situationer.

Senast ändrad av xyz123 | 18 april 2012 | 21:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, mitt mellan Sverige och Åland funkar en´ yttre antenn på 900 MHz-bandet. Den vi hade satt bara tre meter över vattenytan (motorbåt).

Man ska för den sakens skull inte se mobilen som ett alternativ till VHF:en om man ska segla mycket långt från kusten.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte säkert att en extern antenn löser problemet. I GSM-nätet finns en inbyggd begränsning av räckvidden på 34,9 km. Det beror på att flera telefoner delar på en kanal och sänder i tidsluckor, och man måste passa sin tidslucka exakt, dvs när signalen når basstationen måste den ligga exakt i den tidslucka man har blivit tilldelad.

Ju längre bort från basstationen man är, desto längre tid tar det för signalen att komma fram och för att den inte ska komma för sent och missa sin tidslucka, talar basstationen om för telefonen hur mycket tidigare den ska börja sända för att ligga rätt. MEN det finns en begränsning i hur stor tidsförskjutning man kan begära från telefonen (tror det är en byte eller möjligen 6 bitar som används). Och när man når maxvärdet så kan man inte korrigera mer utan då slänger basstationen ut telefonen eftersom den stör de andra genom att sända utanför sin tidslucka. Detta ovasett hur bra signalen är.

Vissa basstationer tillåter extended range och kan tillåta att telefonen sänder utanför tidsluckan genom att man får två tidsluckor tilldelade. Så beroende på operatör och aktuell basstation kan det fungera på längre avstånd. Men det är inget man ska ta för givet och såvitt jag vet är det inte så vanligt att  basstationer supportar det. Men kanske har man infört det på vissa viktigare kustavsnitt av säkerhetsskäl?

Tänkte flagga för detta om någon skulle få för sig att lita på att man alltid har längre räckvidd. Bara för att man prövat det på ett ställe betyder det alltså inte att det fungerar en liten bit därifrån. Man får nog kolla med sin operatör i så fall om man vill vara någorlunda säker.

Aningen OT kanske... och jag vet inte heller om det blev helt begipligt...... Den korta sammanfattningen är i alla fall att en extern antenn inte nödvändigtvis ökar räckvidden för telefonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant info, det där med tidsluckor har jag aldrig tänkt på eller ens föreställt mig.

34,9 km är i alla fall mer än man kan klara utan extern anten så till en viss gräns hjälper ju antennen i all fall. 19 distans är ju ändå ganska långt från kusten... faktiskt längre än man kan se normalhögt land (ca 16 m över havsytan) från en vanlig båt (ca 4 m över ytan).

Synvidden = 2,2 x (sqr 4 sqr 16) = 17,6 M. (Samma beräkning som för räckviddsberäkning för VHF.)

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...