Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Gäst Sjövettet

Nu skall alla motorbåtsförare kollektivbestraffas !

Rekommendera Poster

Gäst Sjövettet

Sjöfartsverket vill föreslå, och driver kanpanj via riksdagsledarmot, att en generell fartbegränsning på 20 knop införas i hela skärgården. Orsaken anges vara det ökade antalet snabbgående motorbåtar i stockholms skärgård. Nu skall därför alla motorbåtarförare bestraffas med generell fartbegränsning. Statistiken påvisar att det under 2003 endast var 5 st kollisionsolyckor i stockholms skärgård. Däremot var det över 400 grundstötningar och haveriolyckor. Storebror väljer trots detta att jaga fartsyndare på ett par/tre knop istället för att öka sjösäkerheten genom åtgärder för att minska de största antalet olyckor. Myndighetsmissbruk eller vad tycker Du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Tur man håller till i Vänern... Visst ligger det en korn av sanning att högre fart tenderar att leda till ökad risk för olyckor till sjöss. Det är inte svårt att förstå, av egen erfarenhet. Drar jag på för fullt med min båt bär det iväg uppåt 40 knop och då gäller det att ha uppsikt. Andra båtar tycks dyka upp från ingenstans. Några ögonblicks ouppmärksamhet och olyckan kan vara ett faktum. Efterlevnaden av en sån bestämmelse om max 20 knop i skärgården skulle gissningsvis inte bli särskilt stor i dagsläget. Problemet med snabba båtar komer väl att lösa sig själv när oljan börjar sina i världen om sådär 30-40-50 år? Då får vi väl skaffa segelbåt allihop? Visst kan väl myndigheterna införa en 20 knops hastighetsgräns, men jag skulle nog inte bry mig om detta ute på mer öppet vatten om jag ser att det är väldigt få båtar där. I trängre farleder kan det ju vara en annan femma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska detta bara gälla i Stockholms skärgård? Vore det inte bättre att kolla upp nykterheten istället? Jag tror det är många med snabba båtar som totalt tappar omdömet när de har fåt i sig för mycket alkohol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Det kommer säkert bli något liknande som inom dagens biltrafik. Sänkt hastighet. Jag tycker att myndigheternas kraftsamling skall ske mot alla typer av drogmissbruk istället som de gör idag, mäta hastigheter på bilar och båtar, kontrollera belysning på cyklar mm . Förvisso enkelt men lite fel signaler. Handen på hjärtat, det är ju betydligt enklare för polisen att sätta dit en NYKTER förare som kört 1-5 km/h för fort än en notorisk fylleskalle som kör lite slalom å vingligt men som oftas håller hastigheten. Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sjövett

Jag håller med Dig Ludde. Tyvärr så gäller inte problemet enbart båtförare av snabba båtar. Det är många fritidsbåtsägare som gärna tar en jamare till sillen i skärgården. Efter att ha bevittnat skärgårdslivet mångar år kan jag intyga detta. Långsamma båtar, roddbåtar, segelbåtar mm inger dessutom en falsk trygghet eftersom man inte behöver vara uppmärksam på samma sätt. Promillehalten kan stiga ytterligare utan att det märks, föränn en olyckan är framme. Faktum är att de flesta drunkningsolyckor i skärgården 2003 inträffade med följande förutsättningar: 26 omkom i samband med båtåkande, av dessa var 17 sysselsatta med fiske 8 förolyckades i hamn/vid brygga/förtöjd båt 37 var män (2002:42) 23 var över 50 år (2002:32) De flesta saknade något att flyta på och avstod därmed medvetet eller omedvetet från möjlighet till räddning av sitt eget liv. Vilka åtgärder skulle du och jag vidta om vi hade möjligheten att påverka/lagstifta ? Förbjuda alla över 50 att vistas nära vatten ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är av princip emot en massa förbud, och speciellt sådana man känner att det kan bli svårt att kontrollera att de verkligen efterföljs. Tyvärr ser man dock allt för ofta snabba motorbåtar framföras på ett j-ligt obegåvat sätt, allt för snabbt och framför allt allt för nära andra båtar. Det är ju inte precis en önskesits att se stäven på en större motorbåt kommande rakt emot en och utan kontakt med föraren. Har han/hon överhuvudtaget sett en? Kanske man mer borde fokusera på utbildning i sjövett, kontroll av nykterhet? Kanske är det främst en fråga om att visa hänsyn till varandra. Nu när det presenterats så mycket statistik kan man ju fundera på hur många som verkligen har koll på t ex väjningsregler. Skulle tro att det finns en hel del som inte vet ett skit om dessa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är av princip emot en massa förbud, och speciellt sådana man känner att det kan bli svårt att kontrollera att de verkligen efterföljs. Tyvärr ser man dock allt för ofta snabba motorbåtar framföras på ett j-ligt obegåvat sätt, allt för snabbt och framför allt allt för nära andra båtar. Det är ju inte precis en önskesits att se stäven på en större motorbåt kommande rakt emot en och utan kontakt med föraren. Har han/hon överhuvudtaget sett en? Kanske man mer borde fokusera på utbildning i sjövett, kontroll av nykterhet? Kanske är det främst en fråga om att visa hänsyn till varandra. Nu när det presenterats så mycket statistik kan man ju fundera på hur många som verkligen har koll på t ex väjningsregler. Skulle tro att det finns en hel del som inte vet ett skit om dessa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sjövett

Flipbop. Intressant ställningstagande. Håller med i din princip, fast av andra skäl. Är det inte så att det är den sakliga grunden som avgör vad som bör förbjudas eller inte? Borde inte orsak/verkan/effekt vara mer intressant för regeln än förmågan att kontrollera ? Vad du igentligen säger är att förbudsregler bör gälla, endast om man har möjlighet att övervaka att de efterföljs. Eller? Har också samma erfarenhet av obegåvade förare som du, men tror inte heller att begåvningen ökar med en generell fartbegränsning (kontrollerbar eller inte).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att jag inte tycker att man ska vara så snabb att införa förbud utan att man med rimliga medel kan kontrollera att reglerna verkligen efterföljs. Det skall inte behövas byggas upp ytterligare eller större kontrollapparater för en sådan sak. Det kanske skulle bli fallet med generella hastighetsbegränsningar... Frågan är ganska komplicerad egentligen och det är synd att den överhuvudtaget skall behöva komma upp. Hade vissa båtägare haft lättare för att anpassa farten och t ex haft kännedom/levt upp till väjningsreglertill så hade det i praktiken kanske inte behövt vara något problem. Men, det är klart... orsaken till dårfärder kan vara flera - fylla, okunnskap och brist på hänsyn mot andra som exempel eller kombinationer av dessa. OK, det kan ju finnas särskilda skäl till att vilja reglera hastigheten lokalt (inte bara i skärgården). Det är sin sak, men att vilja införa generella hastighetsgränser tycker är för mycket. Tja, det här är kanske bara svammel, men i bland får jag känslan att någon form av närmande mot vägtrafikregler borde finnas även till sjöss (kompetenskrav och alkoholbegränsningar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att många båtar går miljövänligast i marsfart. Skulle jag tvingas att gå ner till 20nm/h så skulle jag tro att jag misshandlr miljön omkring mig och därmed tycker jag att ett sådant beslut är inte att sträva efter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sjövettet

Flipbob. Helt klart är det en komplex fråga och beror på många olika saker. Tyvärr fokuserar sfv på införa förbud och begränsningar för alla med fartbegränsning. Man tar inte sitt ansvar för att lösa problemen! Om man gämnför med biltrafiken (som du nämner), så är det normalt att köra på en smal landsväg i 90 kmh och möta en timmerbil som också håller 90 kmh på 50 cm avstånd. :-O Det är dock inget vi tydligen upplever som särskilt riskfyllt, fast barken flyger runt rutorna. Men om vi möter en båt som 20 knop, 30 knop eller 40 knop på en fjärd. Vad är det som gör detta så mycket osäkrare ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Migpelar det ingen roll om de så vill ha 20 knop som hastighetsgräns. För det första finns inga resurser för att kontrollera detta, har inte sett en enda kustbevkaningsbåt på hela sommaren. För det andra har de alldeles för slöa båtar för att hänga på om man känner för att inte stanna. Så myndigheter om ni nu ska ha 20 kops gräns så lär ni nog investera några miljoner i båtar om ni i överhuvudtaget ska kunna va i närheten av att kunna kontrollera era reger. Verkar helt sjukt att införa det överallt iaf, 08:orna kanske förtjänar det med tanke på deras vett, men låt inte alla andra bli lidande också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sjövettet

Det var visst laand som nämnde gämnförelsen med biltrafiken.... :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...