Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Wake155

få bort gammal botten färg?

Rekommendera Poster

Har ganska tjockt med bottenfärg på båten mn oc vill ha bort en del innan jag rolla på ny Har läst att Lefant paint remover ska vara bra, dock inte gratis, nån som testat eller vet om nåt annat medel som oxå funkar bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt två medel. Det första är en Bacho-skrapa. Det andra är en excenterslip kopplad till dammsugare med 40-papper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle fixa till min skädda för ett par år sedan, skulle bl.a sätta på vinkeljärn under vilket fick upp båten i plan lite snabbare, då i vilket fall som helst bestämde jag mig för att ta bort all gammal färg sedan 30 år på denna just med lefants paint remover, hände inte mycket kan jag säga, så det blev skrapa och 80 papper på slipen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2-3 liter ljummet vatten 0,5kg kaustiksoda(värsta sorten) tapetklister skyddsglasögon grova handskar=sant.

Senast ändrad av leis | 17 april 2012 | 18:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det verkligen Lefants Paint Remover du använde? Det är en helt ny produkt sen förra året. Och dom har inte haft något liknande tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fortsätter att propagera för blästring.

5000:- kr för att bli av med all färg och lös gelcoat utan ansträngning. Jo, det blir ju lite ansträngande att täcka före och städa efter.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev i någon annan tråd, för mig (med mycket gammal bottenfärg) var LeFanten suverän.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ingen som blästrar i närheten så de får jag hoppa . Har ganska tjockt med bottenfärg så jag ska göra ett test med kostiksodan och funkar inte det får jag köpa Lefat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge låter ni kaustiksodan sitta innan ni skapar bort den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smeten kan sitta över natten om det är kallt ute.Löser allt ner till 2-komponent lagret.

Rör om ytan ibland och räkna med att det går åt ett antal penslar för borsten äts sakta upp av sodan.Kör helst av med högtryck Lägg en billig japanpress under som fångar resterna som sedan viks ihop och lämnas in på tippen för dest...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen fara med gelcoaten om det sitter för länge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löser det upp gelcoaten så är det inte mycket till båt.

Själv föredrar jag exenterslip med 40-papper kopplad till damsugare. få upp allt slipdam oh slippa hålla på med en massa kladd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelcoaten tål de mesta menar du? Ska ge de ett försök sen blir de väl att skrapa eller slipa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller som de flesta intresserade av ämnet på att ta ner all gammal bottenfärg samt epoxigrund på en 32-fotare för att få en fräsch botten och kör också med excenterslip och 40-papper. Jag skrapar först av merparten av färgen vilket går relativt lätt med en Bahco färgskrapa (65 mm blad).

Färg är inte så tungrott att få bort mekaniskt men epoxin... det som tar längst tid är mängden steglister som är drygt. Lägger en presenning under båten så att all färg hamnar på den för att kunna dammsugas upp. Vid slipning kör jag med grovdammsugare. Ingen större tid på städning efteråt.

Kör du aktivt med skrapning/slipning orkar du max 2 timmar i stöten, du hittar massa oupptäckta muskler både här och var...

Kommer att köra VC TAR2 (4 lager) och VC 17m (2 lager) är tanken, därför måste all epoxi bort.

Vad jag hört från folk i vår hamn fungerar kaustiksodatipset på polerande färger men inte på hårda eller epoxi, har inte provat själv så kan inte verifiera.

Dock låter idén att köra av smeten med högtrycktstvätt inte som att man har någon större uppsamlingsförmåga av det så jag vet inte hur det blir?

Allt handlar ju om intresse, tid och pengar - visst hade det varit smidigt och ringa en firma som täcker in, blästrar, städar och lägger på epoxi och sedan den färg du väljer - men jag lägger hellre tiden jag har på det jag kan göra med bra resultat och lämnar bort det jag inte har kunskap till såsom motormek, kapellsömnad etcetera.

En lustig sak är att jag tidigare hört flera bekanta som slipat ner sina bottnar, men helt plötsligt visar det sig när jag håller på att dom inte alls slipat ner utan de tenderar mer till att ha tagit bort det värsta med en sickel... mycket snack ibland...

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det matrialet som båten är byggd av inte skulle tåla mer än bottenfärgen, hade det inte då varit bättre att bygga båten av bottenfärg direkt !? wink

Plasten tål betydligt mycket mer.

Så här ser den utrustning ut som jag använder

post-945-1394237022,2925_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jobbar just nu med en h-båt från 70 talet. Har ca 5 lager färg, varav ett väldigt tjockt typ 2-3m ren koppar...

Har testat med interstrip, fungera ok på alla lager utom det tjocka. Har testat med vanliga slippapper på en excenterslip= kladdar igen på väldigt kort tid. Testade mirkas abranet på excenterslip= fungera bättre, men blev slöa efter kort tid. Köpte till slut mirkas abranet heavy duty= fungera klockrent, väldigt effektivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...