Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
reinhold

proppeller till uttern 6000 2012:a Yamaha 4-takt 60 HKR

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en Uttern 6000,  med en 2012:a Yamaha 4-takt 60 HKR som jag precis kört in enligt konstens alla regler, dvs instruktionboken.
Men jag har inte rätt propeller utan jag saknar ca 1400 varv. Maxvarv just nu är 4400 men det borde vara 5500-6000 varv som är max. Den propeller som jag har nu är 11 1/2 dia  stigning 13  

Är det någon som har samma kombination och som har lyckats hitta rätt storlek och stigning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kan inte stå rätt till , fel på motorn eller så står varvräknaren på fel pulsinställning den ska stå på 12-pol ,skulle allt vara rätt med motor å instrument så skulle du behöva sänka stigningen med 4tum till 121/4x9, modell på motorn de är inte så att du har biggfot växelhuset eller High Trust som de kallar yamahas motorer för tyngre båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nog stå rätt till. Hade tidigare en Ideal 530 som jag monterade på en Yamaha 4-takt 40 hkr. Med orginal propeller ca 4400 varv och efter propeller byte ca 5600 varv. Farten ökade med åtskilliga knop.

Vilken stigning du skall ha kan inte jag svara på, men en duktig Yamaha försäljare vet med säkerhet och ger han dig fel får du säkert byta om du har med en seriös försäljare att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ideal 530 är en plasthink i jämförelse med uttern 600 den väger 750kg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag känner mycket väl igen ditt problem. Hade exakt det samma när jag köpte ny motor till min Uttern 6000.

Här får du en länk som jag lade ut 2006 och till slut så löste det sig. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=52413&highlight=uttern 6000

Jag fick upp min till 5700 varv till slut och med 60 Hkr strax över 20 knop, det är ingen fartbåt precis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag så länken men fattar int riktigt vilken diameter och stigning har du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet mycket väl att båtarna inte är jämnförbara, vad jag ville säga var att med fel propeller kan det bli helt fel varvtal.

Du, wanmar, säger ju att det måste vara fel på motor eller instrument. Jag påstår att så måste det inte vara.

Senast ändrad av Brorhjalmar | 18 april 2012 | 15:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja allt går ju att ficksa med en rätt propeller .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...