Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
o0kungen0o

Problem med tomgång. Volvopenta MD32A

Rekommendera Poster

Jag har köpt en båt föra sommaren som det ligger en md32a.

När man startar den när den är kal startar den på bara några varv på startmotorn efter man har glödigt den och då ligger tomgången på 300-500 varv och den förblir där fast man varvar den till 2500 varv och sen drar den snabbt ner på tomgång och även om  den får bli värm utan att man kör en runda.

Men om du kör i väg en runda på vattnet i en 10 min med samma varv på ca 2000-2500 varvoch kör in i hamnen och drar ner den på tomgång så stanar den direkt och är helt omylig att få i gång.Man måsta venta en 10min så startar den direkt och det fins tomgång på max 100 varv.

Jag har bytat båda dissel filterna och har en tillsats i disselen så den ska bli fetare men det är exakt samma. Är det nån som kanske kan veta vad deta är? Kan det vara spridar pumpen?

Tack för en bra sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du har en köldstartanordning som håller tomgången uppe så länge motorn är kall.Varmkör motorn och ställ tomgången med justerskruven direkt på regulatorarmen.Best of.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla matarpumpen. Den kan vara sönder eller igensatt. Ville kollat denna innan bränslepumpen.

Sverre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det nått filter i matarpumpen som man kan göra rent? Kanske dags att köpa en ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla matarpumpen genom att lossa slangen/röret på utgångssidan,soppan skall komma skvättvis när du kör på startmotorn.Tumprovet,håll för tummen och kolla att du har tryck där när du kör startmotorn.Att motorn går kall men inte varm tyder dock på något annat fel.För litet ventilspel,ånglås?Verkar knepigt i alla fall,hoppas det löser sig för dig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla matarpumpen i dag. Men om det hade varigt dåligt tryck från den så borde den gå dåligt när den är kal med eller är jag helt fel ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland söker man felet på fel ställe. 

Inte för att verkar troligt men du ska förr eller senare öppna tanken och kolla hur det står till därinne. Man skulle kunna tänka sig nåt som ger bränsle till god fart och sen när man drar av gasen och bränsleflödet minskar sätter igen bränsleröret en stund tills det fallet till botten och öppnat för nytt lyckat startförsök. Gör en tankrengöring, det har du igen med ett dieselstopp mindre i framtiden. Finns ingen öppning brukar bränslemätarhålet vara öppningen. Titta in och sug upp skräpet.

Du skulle också kunna ta till ett gammalt knep med lite övertryck i tanken. Luftslangen kan lossas så du kan blåsa in lite övertryck där och se om det håller motorn igång när den börjar stoppa. Trycket är blåsa med munnen eller madrasspump, inget kraftigt så du spräcker tanken som inte är ett tryckkärl.

Får du motorn att fortsätta gå är det matarpump eller stopp i bränsletillförseln. Stopp i röret eller bränslefilterarmaturen.

Du kan också stegvis blåsa bakvägen och se om du får loss nån propp. T.ex lossa från grovfiltret och blås bakåt mot tanken när du har öppnat för koll av tanken. Sen öppnar du före finfiltret och blåser bakåt mot grovfiltret. Lossar och kollar pumpmembranet (om den har sånt) och blåser bakåt om det går. Det kan vara ganska små partiklar som sätter igen men troligen är det inte smuts efter grovfiltret. Var noga med renligheten när du monterat ihop. Nya filter är nog ett måste igen om du tar isär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska kolla det. kanske kan vara nåt som sitter. du tror att den kanske kan vara nåt sådant? hade varit gött om det var det och inte spridarpumpen. Hur fungerar pumpen, Har den nåt som ger extra dissel när den är kal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid synd att byta eller renovera fel detalj. Det fixar inte felet, ger en extra tidsfördröjning och tillför inget annat än att man fick reda på att den delen var inte felorsaken.

Att se till att ha en väl kontrollerad bränsletillförsel är det primära och där är dieseltanken huvudperson. 

Kallstartmekanismen ger extra dieselsprutt, troligen nåt som fungerar som lite extra gas.

Spridarpumpar är inte min specialitet. Har svårt att se nån teori om nåt i den som skulle ge ditt felförlopp men har ju ingen annan trolig teori heller men att det skulle kunna vara värmerelaterat. Skulle kunna kollas genom att kyla ned den med kylspray eller ispåse. Men som sagt, ta det enklaste felorsakerna först. Ispåse på spridarpumpen hör ju dit förstås.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. ska kolla det nu i veckan. man får ju hoppas att det är nåt med dissel tilförslen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...