simino 0 Postad 16 April , 2012 Båtar i alla möjliga storlekar säljs ju med trailers. Det jag skulle vilja veta är om det finns några tumregler för hur stor kabinbåt man fixar med b-körkort och som överhuvudtaget känns som ett säkert och tryggt alternativ att få i på egen hand via ramp. Vad jag vet får båten inte vara bredare än 2,60, stämmer detta? Min bil får dra max 1480 kg på b-körkort. Men även om bilen fixar det så kanske det blir för osäkert att få i och ur sjön utan att vara rädd för att bilen ska åka i sjön eller bromsar havererar (Ford Mondeo kombi). Min fråga är alltså; vilken båtstorlek trailar man egentligen med någorlunda lätt och ledigt? Har alla båtmänniskor 4-hjulsdrivna vrålåk och BE-körkort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 April , 2012 Nej - jag känner en hel del båmänniskor som ha riktiga båtar och dem drar man inte på trailer. De behöver inga 4-hjulsdrivna vrålåk och BE-körkort, men en kombibli är ju inte fel när man skall transportera alla segelsäckar och madrasser och liknande utrustning vår och höst. Senast ändrad av toaen | 16 april 2012 | 19:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 April , 2012 Jag tycker frågan är lite märklig...i stil med hur långt är ett snöre? Vad är lätt och ledigt? En optimistjolle kan du köra på taket...en 30 fots SunSeeker drar du inte med någon bil. Någonstans där emellan går gränsen för vad du klarar med en normal bil och B-körkort. Vilka regler som gäller finns att läsa på Transportstyrelsens hemsida. Sen måste man tänka på vad man har för sjösättningsramp att tillgå. Är den för brant kommer bilens koppling kanske brinna upp vid upptagning och är den för flack får man inte av båten vid sjösättning. Kabinbåtar är tunga för sin storlek och jag skulle aldrig få för mig att hantera vår 19 fotare med vagn efter vår V70. Möjligen transportera en kortare sträcka men aldrig sjösättning/upptagning med vagn. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbtq73 1 Postad 16 April , 2012 Jag har en Jofa winth 555 med en 70 hästars bakpå.. den trailar jag på en 1300 kärra med en BMW 520 manuell... har inte haft några som helst problem med det... båten väger en bra bit ifrån 1300Kg med motor så den går hur stadigt som helst på vägen... har fungerat utan minsta problev vid dom ramper jag har lagt i/tagit upp vid med.. den är 5,5 meter lång vilket är snudd på 19 Fot.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 April , 2012 Längden är ju inte problemet när man trailrar, det är vikten som sätter gränsen. Det är ju inga som helst problem att dra en 30 fots RIB med en snurra på medan en 19 fots kabinbåt med inombordare inte alls är lika enkel eftersom de väger så mycket mer. Jag vet inte vad vår båt väger men jag skulle gissa på att det är någonstans i häradet 1,2 ton. Det vill inte jag belasta min koppling med... Jag drog upp min Stortriss på kärra...det luktade inte gott om bilen efter det och då vägde den bara runt 600 kg vagn. Som sagt, det beror mycket på rampen också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 April , 2012 Jag har dragit Uttern 690, Albin25 och andra i motsvarande storlek med allt, från Skoda picup,Volvo 140, 240. 850 till Citroen Berlingo. Bilarna orkar, men farbror blå har synpunkter ibland. Att man måste ha 4wd är någonslags .....förlängning, jag har så stor båt så någon normal bil orkar inte. Det blir naturligt vis inte sämre med en stor 4wd men i de flesta fall onödigt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 April , 2012 Inte tog du väl upp en Albin 25:a på ramp med de bilarna?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simino 0 Postad 16 April , 2012 Intressant att det är så motstridiga erfarenheter. Och jag är fullt på det klara med att rampens material och lutning spelar roll. Men jag tänkte att det kanske ändå fanns några tumregler om man är en normal tönt utan expertkunskaper och känsla för bilmotorer och bilsläp i allmänhet. Varför jag frågar är för att jag hittat en möjlig vinterförvaring i varmgarage hos en bonde för ett bra pris men det förutsätter att jag kan få dit båten helst då utan att betala för en transport och båtlyft för att hålla kostnaderna nere. Så med det upplägget vore det himla bra att kunna dra upp och traila själv. Hade dock helst haft en båt över 6,5 meter för att täcka familjens övriga behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 April , 2012 Har inte bonden en traktor som han kan hjälpa dig med transporten med då? Eller det kanske är väldigt lång sträcka mellan havet och ladan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 17 April , 2012 För några år sen sålde jag min Flipper 700 till en snubbe som körde hem den på en 30-trailer från Stockholm till Sandviken. Det gick enligt uppgift utmärkt om än långsamt. Båten lyftes då med kran till trailern. Kan du ordna själva lyftet på något varv så kan du såklart ha en större båt jämfört med att ta upp från ramp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 17 April , 2012 Titta på transportstyrelsens web körkortsreglerna ändras nästa år räcker med ny uppkörning för att få ny behörighet och dra 4300kg. Din bil fixar att dra en 6,5m båt på plan mark men skulle aldrig försöka sjösätta eller dra upp mer än en 5m båt. Biöen tar för mycket stryk och är framhjulsdriven så du fixar inte rampen. Men som flipperskeppare skriver. Lasta båten med kran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 April , 2012 Jo på rensopad ramp, vid något tillfälle med extrembrant ramp drog vi med två bilar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 April , 2012 Jag har en liten bohujulle - som det ju är en liten köl på. Tidigare när jag hade terängående tjänstebil både jag sjösatte och tog upp med min enkla båtkärra. Det var visserlIgen var det inte helt enkelt att ta upp, men det gick tack vare att bilen orkade hur mycket som helst på låg växel och fyrdjulsdrift. Jag fick i regel köra båtkärrans hjul över kanten på rampen för att få på båten. Nu har jag bara min privata bil att tillgå. Sjösätta går ju. Jag backar ner på rampen så långt det går. Sen kommer ju alltid båten i sjön på nåt sätt. När jag tar upp anväväder jag alltid kranen på Guleskär. Det kostar visserligen några kronor, men det det värt. Att dra ekipaget på slät mark är inga problem. Senast ändrad av toaen | 17 april 2012 | 13:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 17 April , 2012 Tumregeln är att kabinbåt inte är tillåtet att dra med b-körkort när totalvikten är sammanräknad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seasnail 0 Postad 17 April , 2012 Hej Som det någon påpekat så är det vikten som ställer till det. Och det är svårt att sätta upp en tumregel.. Drar själv en Trophy 2002WA med en vikt på ca 1,8ton fulltankad på en boggievagn och totalvikten blir 2,5 ton men då har jag ju oxå BE och en monster SUV Men får du hjälp att dra upp båten så är det inga problem att dra en cabinbåt på ex 1,6 ton på en LGF vagn i 30km/h bakom en mondeo. Men det är ju en själv och bilen som sätter begränsningarna och tycker man inte att man har kunskapen eller att man inte känner sig hemma på att dra större prylar bakom bilen, så kanske man får leja bort transporten eller köpa mindre båt Men hitta lite vad som gäller om du har en LGF trailer till båten.... Insändare med svar publicerat i Vi Bilägare nr 5, 2009 Vilka regler gäller för båtsläp? Vad är det för regler som gäller när man fraktar en båt från hamn till uppställningsplats? Bå- tarna blir större och uppställningsplatserna i anslutning till hamnarna mindre. Många med lite större båtar, till exempel en 36 fots segelbåt, tillverkar en egen trailer av ett gammalt lastbilssläp och drar hem båt med trailer till trädgården över vintern. Men vad är det för krav som ställs på ett dylikt, oftast icke registrerat släp? Hur fort får man köra? Krävs det traktor för att dra eller går det med vanlig personbil? Hur långt får man dra släpet på allmän väg? Måste man besiktiga och registrera släpet även om man bara behöver dra det ett par hundra meter? Olle Lindskog, Viken Svar: Genom en undantagsbestämmelse får man tillämpa reglerna om efterfordon på en båtvagn som saknar fjädring mellan axlar/axlar och ram. (Ett efterfordon är egentligen ett tillkopplat fordon som inte är avsett för godstransport, exempelvis sky-lift, krossverk, kompressor eller liknande.) Reglerna för efterfordon är enklare än släpvagnsreglerna och detta gör livet lätttare för båtägare som behöver en enkel sjösättnings- och upptagningsvagn. Man kan gärna svetsa ihop vagnen själv och den behöver inte besiktigas eller registreras. Utrustningskrav: • LGF-skylt, som varnar upphinnande förare för långsamgående fordon, ska finnas baktill. • Körriktningsvisare baktill (vissa undantag för vagnar äldre än 2005 om dragbilens blinkers syns). • Positionslyktor bak och fram, triangelformade reflexer bak samt sidomarkeringsreflexer behövs endast vid färd i mörker. • Fjädring mellan axel och chassi ska vara bortmonterad eller vara varaktigt satt ur funktion. • Kopplingsanordningen ska vara så utförd att vagnen på ett säkert sätt kan kopplas till dragfordonet. • Bromsar är inget krav, men ger möjlighet att använda lättare dragfordon, se nedan. Regler för körning: • Efterfordonet får dras av bil, traktor eller motorredskap som har en bruttovikt (verklig vikt inklusive last) som är minst lika hög som efterfordonets bruttovikt om efterfordonet saknar egna bromsar. • Bilens maximala släpvagnsvikt får överstigas då färdhastigheten ska vara låg, men endast under förutsättning att man förvissat sig om att fordon och kopplingsanordning klarar det beträffande hållfasthet och köregenskaper. • Hastigheten får aldrig överstiga 30 km/tim. • Föraren ska ha körkort för dragfordonet, men E-behörighet enligt regler om tung släpvagn gäller ej. Tänk alltid på att föraren ansvarar för att ekipaget tryggt kan framföras på vägen. Om man känner sig osäker på bedömning av tekniska egenskaper eller konstruktion av båtvagn, eller om en viss båtvagn kan kopplas till en viss bil måste man ta hjälp av en fordonstekniskt kunnig person. Bo Göingberg, Transportstyrelsen (Transportstyrelsen övertog vid årsskiftet ansvaret för normgivning, tillstånd och tillsyn för vägtrafik, luftfart, sjöfart och järnväg.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 April , 2012 Bra för en gångs skull en korekt beskrivning av vad som gäller för efterfordon (30 trailer) Skulle inte denna redogörelse kunna sparas någonstans lättilgängligt på forumet? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simino 0 Postad 18 April , 2012 Tack för svar! Då utgår jag i vart fall om att det funkar att dra en båt på över 6,5 meter men att man kan behöva hjälp med själva sjösättningen för att vara på den säkra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser