Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Stoffe70

Renovera mahogny tofter

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på att renovera ett par tofter till Avanti båtar. Är inoljningen lika viktig för dessa som för t.ex. skrov? Hur lång tid tror ni det tar innan 20mm mahogny har sugit i sig tillräckligt med rå linolja? Kan jag öka farten genom att höja tempreaturen i vilken jag arbetar? Hur lång tid tar det för kokt linolja att härda? (Jag jobbar lite mot klockan eftersom sjösättningen är den 12 Maj.)
Många frågor blir det.... och sen ska allt lackas också. :-)

Träbåtsakuten ligger tyvärr nere så jag kan inte gå dit för information.

Tack på förhand.
//Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linoljan är viktig. Den minskar fuktrörelserna och fernissan håller längre. Har du bråttom kan du ersätta linoljan med kinesisk träolja (olja från tung-trädet) som har samma eller högre penetrationsförmåga som rå linolja, men härdar snabbare. Lägg en förmiddag på att olja, olja och olja tills det inte suger. Torka bort överflödigt, låt härda minst tre dagar innan du fernissar. På med sju lager med mellanslipninar. Först tre lager med ett dygn emellan. Vänta ett extradygn. Slipa. Två lager med ett dygn emellan. Vänta ett extradygn. Slipa. Avsluta med två lager. Detta borde ta c:a två veckor ungefär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Peter! Nu har jag redan börjat med linoljan. Hur skulle det vara att olja från båda hållen på tofterna? Jag har ju läst om att lilnoljan trycker fukten framför sig och att det finns en risk att man stänger in fukt, men jag tänkte jag skulle fråga iaf.

Och hur är det med arbetstemperaturen? Går det fortare för träet att suga om allt är varmare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska alltid behandla ovan- och undersidan lika på en skiva om det är homogent trä. Annars kommer det att slå sig.

Ja, ökad värme gör oljan mer tunnflytande och den suger in snabbare.
Det är ju inget som hindrar att du går över till kinesisk träolja nu. Jag har gjort så några gånger, dvs avslutat med den innan linoljan härdat fullt ut, och sedan lackat som jag beskrev. Det fungerade bra.

Precis innan lack, torka av oljade ytan med aceton så färster fernissan bättre.
Första lagret fernissa är det bra om du späder 50-50 med terpentin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge ska jag vänta innan jag kan vara säker på att träet inte suger mer? Pratar vi timmar, dagar eller veckor?
Sedan igår kväll har mahognyn nästan inte sugit något, sedan jag vänt på tofterna och börjat olja dem från andra sidan.
Kan det vara så att kärnan fortfarande har olja kvar i sig efter tidigare behandlingar? Jag har tyvärr ingen historia för dem.

En anna fråga. Dessa tofter har stödlister i teak. Jag har läst att man inte ska olja teaken innan den lackas. Hur tvättar jag enklast bort den olja som ändå landat på teaken, eller ska det slipas bort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljan får du inte in mer än någon millimeter eller två i träet, mer vid ändträ. Lägg på så mycket du kan, när det blir som du beskriver och det slutar gå in kan du betrakta det som färdigt och gå vidare till nästa moment.

Teaken slipar du så den blir helt ren.
Sedan torkar du av den med aceton.
Lacka inom någon timme efter avtorkningen första lagret, utspätt 50/50.
Skulle det vara lite oljeslabb från din mahognyoljning kvar är det inte hela världen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...