stenpa 0 Postad 16 April , 2012 Jag ska måla om min båt ovan vattenlinjen och funderade på om en elspruta skulle fungera bra? Hade tänkt mig att använda Internationals Perfections grund och färg på en plastbåt. Någon som har erfarenhet av det? Eller skulle ni rekomendera någon annan färg eller metod? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 April , 2012 Du kommer garanterat få tips om De-ijssel eller hur det nu stavas...(hur kan man välja ett så korkat namn på en produkt man vill sälja?!! ). Den verkar vara helt makalös och vad jag vet finns inga produkter som kan konkurrera med den när det gäller slutresultat. Den penslas på och sträcker själv ut sig till en, i den närmaste, sprutlackad yta. Jag är såld och kommer använda den själv när det blir dags att måla fribord. Nu får någon som vet mer om denna färg ta över! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 April , 2012 Holländarna tycker kanske att det är ett helt ok namn. De tycker kanske att Bo eller Kurt är myckert besvärligare. Om jag skall lacka om nån båt nån mer gång skulle jag absolut lacka med Double Coat. Den är helt makalös. http://de-ijssel-coatings.se/ Har lackat tre båtar med internationals tvåkomponentsfärg, första gången blev det si sådär. Andra gången blev det ganska skapligt. Rulle och plansytukare bägge gångerna. Tredje gången penselmålade jag min gamla bohusjulle i plast. Det blev helt ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 April , 2012 Håller med Fred i detta, har sett denna produkt använd i verkligheten och då påförd med pensel och jag var riktigt imponerad av resultatet, min erfarenhet av elsprutor är enbart kass kan jag säga efter att ha provat de riktigt dyra också, har för en jäkla massa år sedan jibbat med lackförbättringar på nya bilar och man måste vara van att spruta färg och ha en bra luftdriven sprutpistol för att få ett bra slutresultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 April , 2012 Holländarna tycker kanske att det är ett helt ok namn. De tycker kanske att Bo eller Kurt är myckert besvärligare. Så är det säkert men det gör det inte smartare för det...åtminstone om man vill verka på en internationell marknad som de ju uppenbarligen vill (eftersom de åtminstone har en svensk domän). Hade jag haft ett företag som ville sälja produkter utomlands så hade jag inte kallat det för Överbra, ärlig och åtminstone hyfsat billig, förkortat ÖÄÅHB... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 April , 2012 Undrar om det inte är Holländarna som tycker att deras namn är väldigt bra och absolut vill att färgen säljs under sitt holändska namn. Företaget som säljer färgen heter väl egentligen Hedbergs industri http://hedind.sxz.se/ Innehavaren härstammar från Kungshamn Senast ändrad av toaen | 16 april 2012 | 20:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 April , 2012 Från Kungshamn? är inte dem lite tetiga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 April , 2012 Du har helt rätt Ägaren hör väl egentligen te Tånngens uvôlne gossar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 April , 2012 När vi för två år sen seglade över sjön så visste vi inte hur den uttalades och är fortfarande inte säker men nåt åt ejselmer eller ajselmer tror jag att jag hörde. Det är den ganska stora insjön innanför avslutsdiket som dämmer upp havet så det inte störtar in och dränker holländarna. Det är väl inte svårare än Vänern eller Vättern. Vad skulle en holländare säga om Bygdeträsk? Men vi kanske skulle ha vett att döpa färgen till nåt engelskt som vi envisas med i alla sammanhang. Vad sägs t.ex om Cock Catering som jag sett på en Göteborgsbil. Misstag eller kul grej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 17 April , 2012 Det beror lite på vad du menar med elspruta. Jag lackade en gång en båt med en eldriven airlesspruta, dvs en spruta som har en liten snabbt oscillerande pump och låter som en speedad kulspruta. Det var ett rent helvete och resultatet blev inte så märkvärdigt trots flera omtagningar. Senare har jag lackat om en akterspegel och nylackat ett ganska stort antal hembyggda plastdetaljer med en elspruta (Wagner) som har en turbin som blåser en luftström kring själva färgmunstycket. Skiljer sig från en konventionell kompressordriven färgspruta genom att det blåser mer, men vid lägre tryck. Vet inte vad den ska kallas, men har hört uttrycket turbospruta. Resultatet blev utmärkt och sprutan var lättjobbad, även för en amatör. I båda fallen använde jag Internationals 2-K färg och hade gjort ett noggrant underarbete. Med ett bra underarbete och den holländska mirakelfärgen, som ingen kan uttala namnet på tror jag att du kan förvänta dig ett glänsande resultat. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 April , 2012 Om man med elspruta menar den ilsket knattrande saken så är jag negativ. Lackade en gammal folka på sjuttitalet i knallgul färg. Sprutan kastade ut färgen i rätt stora droppar vilket gav en ojämn yta. Den blev alltså som en apelsin inte bara i kulören men såg rätt kul ut. Sällsynt dålig konstruktion som fungerade bra som blomspruta eller med väldigt tunn färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 17 April , 2012 Jag har bara negativa erfarenheter av både elsprutor och för den delen Internationals Perfection. Grymt överprisad och överskattad färg tycker jag. De Iijsel (?) Double coat är säkert jättebra. Dessvärre har jag aldrig fått något svar på deras frågeformulär på hemsidan. Och på båtmässan hittade jag tillslut ett par broschyrer under lite övrigt bråte i Benn´ s monter. Kanske måste man åka dit och visa pengarna innan man blir betjänad? F-n vad gnällig jag är idag! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 April , 2012 Du måste haft lite otur coppertail. Jag beställde deras gratis kulörkarta igår via hemsidan och en kille på kundtjänst svarade omedelbart! Inte bara angående kulörkartan...jag råkade nämna att vi är mitt uppe i bödpestbehandling så då ville han hyra ut fuktmätare och sälja på mig epoxi också!! Trevlig ton, men lite pushig skulle man kunna säga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 April , 2012 Hur många gånger har du försökt att kontakta företaget? Nu känner jag inte killen som har Hedbergs industri och som är generalagent för färgen. Men pappan Rolf Johansson som hade agenturen tidigare, men som med ålderns rätt överlät den på sonen, har jag haft mycket med att göra. Han är alltid en servicinriktad och possitiv person. Träffade dem bägge på båtmässan i Göteborg. Tror inte att de var på vårmässan i Stockholm i år. Har du bara kontaktat dem via nåt formulär på hemsidan kan det ju ha fallit mellan stolarna. Datatekniska applikationer är ju bra men de är ju inte alltid att lita på. Att du skulle behöva visa pengar för att få information kan jag inte tänka mig. Du är nog bara gnällig. Om du är intreserad så maila eller ring dom igen. http://hedind.sxz.se/ Nu är det ju inte färgen som har ett konstigt namn. Den heter ju Double coat Det är ju tillverkaren som har ett för oss ovanligt namn. Namnet på Internationals Perfection är väl inte så mycket lättare, fast International är ju uttalbart till skillnad på De IJssel Fast vi har ett företag i Kungshamn som heter Llentab - hur uttalar man nåt sånt rätt? Och vad katten betyder det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 17 April , 2012 Jag använde formuläret som tidigare fanns på hemsidan. De har gjort om den nu ser jag. Deras beställningsguide verkar dock fortfarande hänvisa till formuläret. http://de-ijssel-coatings.se/inkopslista Där kan man förövrigt även läsa under punkt nr, 12 att de inte tillämpar öppet köp? Kan man verkligen göra så när man säljer direkt till konsument? Bekvämt att kunna välja vilka lagar man tillämpar. :-) När formuläret inte fungerade åkte jag till båtmässan i Älvsjö som annonserats på deras sida. Med känt resultat. Nåväl, det var ju bara en motorbåt som skulle målas så mina försök kanske var halvhjärtade. Det får duga med Hempel. Senast ändrad av coppertail | 17 april 2012 | 12:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 April , 2012 Om de inte tar tillbaka kulörer de blandat på beställning kan man ju förstå - om det inte är fel på den. Men att inte ha öppet köp generellt är ju ovanligt. Men Konsumentköplagen har inga regler för bytesrätt och öppet köp. Butikerna avgör själva vilka regler som gäller hos dem. Om du får besked om att öppet köp gäller är det viktigt att det står på kvittot hur länge det gäller. Ofta är det tio dagar. http://gd.se/konsument/1.497-bytesratt-och-oppet-kop Sen kan man ju tycka att om jag skall måla en stor båt, så vill jag ju ha förg så det räcker. Inte kul att avbryta jobbet bara för att färgen tar slut. Att då inte få lämna tillbaka ett par burkar kan ju kännas lite taskigt. De är ju inte gratis. Tyckte mig förstå av Rolf att de skulle på Allt för sjön när jag talade med honom på Göteborgsmässan. Men jag hittade dem inte där. Men det kan ju inträffa saker även för affärsmän. Får se vad jag gör nästa gång jag träffar honom. Knappast troligt att jag sparkar honom på smalbenen, men jag kan ju säga något spydigt. Det skulle han visserligen inte uppfatta som nåt speciellt. Det är ju mer regel än undatag med vårt hemlands vilda tungomål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 17 April , 2012 Där ser man! Jag trodde öppet köp var tvingande när man sålde via telefon och internet. Tack för upplysningen. Ringa eller besöka är ju det seriösa sättet att köpa saker på, så jag har ju bara mig själv att skylla att jag inte kom i kontakt med företaget. Det var somsagt lite halvhjärtat från min sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 April , 2012 Det här var inte enkelt. När jag läste ditt senaste inlägg tänkte jag såhär. Om en telefon eller hemförsäljare prakar på dig en vara har du ånger rätt, varpå jag googlade på ångerrätt. Tydligen behöver ett företag inte lämna öppet köp, men däremot gäller tydligen ångerrätten om man köper via telefon eller internet. http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt/ Som tur är brukar jag aldrig ångra mig när jag har köpt något. Jag är ingen shoppare och om jag köper nåt så är det nåt som jag behöver. Visserligen har det hänt att jag fått sett nåt tex på båtmässan som jag impulsköpt. Dvs nåt jag inte planerat i förväg att köpa. Men det har alltid varit något jag har haft användning för. Man skulle nog egentligen behövt va jurist ( och datatekniker) för att klara sig i dagens samhälle. Nu skall jag försöka slita mig från den förbaskade datorn och gå ner till båten och plasta lite på den gamla motorbädden som håller på att bli en bädd för oljetanken. Senast ändrad av toaen | 17 april 2012 | 14:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 17 April , 2012 Jag har inte använt någon av färgerna i tråden, men däremot har jag använt elspruta av kulsprutemodell med gott resultat. Jag har en av Wagners bättre modeller (bästa för 15 år sedan...) och tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Jag har lackat om en gammal Vespa -57 med riktig tvåkomponentsfärg och dessutom en massa annat. Det viktiga är bara att det får ALDRIG ta slut på färg i behållaren, då spottar den stora droppar. Detta händer lättast när man lutar sprutpistolen mycket. Du kanske redan är på andra tankar men jag tänkte ändå tala om mina erfarenheter! /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 17 April , 2012 Metodguid och färgkarta beställd från De-Ijssel men jag har redan köpt perfektion grundfärg (Jula har rea) tror ni man törs använda den till De-Ijssels Duble coat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 17 April , 2012 Rent kemiskt borde det ju gå. Men somsagt så är Perfection 709 något av det mest misslyckade jag stött på i färgväg. Enda fördelen är att den är hyffsat lätt att slipa. Fråga dom på De-Ijssel om det går. Säga att du redan målat med Internationalen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 16 Maj , 2012 Har nu testat en att lacka med elspruta modell kpist, gick så fint när jag provmålade men efter ettag började droppa spotta å fräsa dammade doc väldigt lite men jag maskerad av allt och bytte till en hederlig tryckluftsspruta. Färgen vart jotun penguard grund och hardtop as. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser