Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Gäst Mikael Söderman

Bayliner

Rekommendera Poster

Gäst Mikael Söderman

Tänker köpa en Bayliner 2155 eller 2455. För och nackdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips: Du kan kolla i följande båttidningar: Båtnytt 9506 BAYLINER 2155 CIERA, TEST Om 2450 är liknande 2455 så kolla även: Vi Båtägare 9609 BAYLINER 2450, OMVÄRDERAD, (M) Vi Båtägare 8802 BAYLINER, 2450, (M) Kolla biblioteket eller beställ testerna här om du vill: http://www.marinan.com/bestall_tester/index.html Skulle nog se upp med många Bayliner från 1980-talet då kvaliteten inte var så bra då, även om man inte kan dra alla Baylinermodeller från den tiden över samma kam. Ett välskött exemplar kan ju ge mycket båt för pengarna men ev grundläggande svagheter i en viss modell från den tiden kan bli svårt att komma runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roddarn

Hej! Inte för att jag vill vara elak, men finns det några fördelar med Bayliner? Enligt både privatpersoner som har ägt en en 2155 eller 2455, och även från fackpressen ska man passa sig väldigt noga med dessa modeller (inte nebart de äldre årsmodellerna!). Det verkar finnas lika många fördelar som nackdelar, och då tycker i alla fall jag att det där finns en stark obalans som i alla fall jag skulle göra att jag nog skulle tänka om. Och varför inte när det finns en otrolig uppsjö med andra båtfabrikat på marknaden som troligen är betydligt bättre? Dessa går lätt att hitta även om plånboken eventuellt skulle styra mycket av vilket val man gör. Lycka till med både båtvalet och det nya året! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! När det gäller för och nackdelar så lita bara på ägare som har egna erfarenheter ang fabrikat och modeller, det finns många som sprider andras omdömen och inte har en susning om vad som är bra och dåligt. Själv har jag några kompisar som är ägare av Bayliners och dessa är det inget fel på utan mycket trevliga båtar. Smaken är dock delad och man är olika i tycke och smak. Du måste själv bestämma vad du prioriterar på en båt i utrustning och planlösning. Återkom med detta så kommer du att få flera svar på vilken båt som passar dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! En båt är alltid en båt och man kommer alltid att tycka om den!! Skulle du avsky båten från dag ett, ja, då skulle du nog inte köpa den men faller den dig i smaken, ja, varför inte? Jag själv har en amerikansk båt jag är nöjd med. Visst finns det att göra på den men det är bara kul... Det är mycket tråkigt att många spekulerar negativt just om Bayliner... Modellen 2155 är med i Vi Båtägare Nr 1-2005 dock inte med några positiva omdömmen. Men tycker du om båten, så tveka inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst pelle

Tänk om!! Du kommer bara bli besviken om du satsar på detta märke. Bayliner är skit. Det enda fördelaktiga man kan säga om dessa skräpbåtar är att de är billiga och som alla vet så brukar man få vad man betalar för. Lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det finns folk som avskyr Nimbus och tycker att Bella och Flipper är nordens skräp. Samtidigt finns det massvis med folk som älskar dessa båtar! Håller INTE med ovanstående inlägg, även om Bayliner inte faller i min smak!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Jag har ett förslag: kontakta skadereglerare, båtbesiktningsmän och försäkringsbolagen. De har mycket bra koll på respektive modellers för och nackdelar och de är dessutom opartiska. Då tror jag att du får fram en väldigt sann och verklighetsnära bild på din fråga. På detta forum kan man inte räkna med att svaren alltid är direkt opartiska. De Bayliner-ägare som hör av sig här är troligen de som har bra erfarenheter. Den som har dåliga erfarenheter syns nog mer sällan med sitt erkännande. Jag lägger ingen som helst värdeing om Bayliner är bra eller dåligt. Helt enkelt därför att jag inte har någon egen erfarenhet av dem. Men däremot säger jag att det helt uppenbart finns stark anledning att hålla ett vaksamt öga för dåliga exemplar, för det är ingen lögn att det tydligen finns en del Bayliner som har fuskbyggts. Men långt ifrån alla är fuskbyggen. En del exemplar är säkert bra och felfria än idag, och en del är det inte alls. (Oj, så många Baylinerägare som jag retar gallfeber på nu i och med detta faktum!) Det finns ju statistik hos f-bolagen. Utnyttja det och bilda dig en egen uppfattning om ryktet är motiverat eller ej. Det är också bara ett faktum att tidningar och en del andra har blandad kritik om vissa Bayliner. Och det är väl inget konstigt med det även om del tydligen tar illa vid sig när detta påtalas! Den blandade kritiken är väl skäl nog för att i alla fall vara lite vaksam. Eller tål inte Bayliner en noggrann granskning? Personligen tycker jag att det är självklart att grundligt gå igenom för och nackdelar om en viss modell, men ännu mer grundligt att gå igenom (besiktiga och provköra) just det exemplar man eventuellt vill köpa. När det är gjort är det upp till var och en.....smaken är som baken, och det kan i alla fall jag både respektera och förstå. Hoppas att du tar reda på så mycket som det bara går om den modell du är intresserad av och att du gör verkligen allt som bör göras innan du slår till! Oavsett om det är en Bayliner eller annat. Önskar dig lycka till och en god fortsättning! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en 245 den nyaste versionen av 2455 som jag är enormt nöjd med. Faktum är att det inte finns någon annan båt som jag skulle köpa när jag väger in vad jag fått för mina pengar. Jag vill absolut rekommendera 2455 av nyare slag som en kanonbåt. 2155 gillar inte jag, den är extremt kort för sin modell och har svårt för att komma upp i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har så här långt bara positvit att säga om min 2655 från 1991. Eftersom jag bara ägt den i ett halvår väger detta dock inte så tungt. Vi får se efter 2005 års säsong. Jag såg på denna båten som en övningsbåt att ha i en och en halv säsong. Fortsätter det så här bra undrar jag om jag nänns byta. Tanken var annars ta klivet till en större båt, men varför spendera en massa pengar på en sådan när jag trivs med min lilla övningsbåt? Poster som pelles ovan är inte rättvisa, man kan inte dra alla modeller och årgångar över en kam. Ungefär som att säga att Ford är en skitbil bara för de byggde en del skit på 70 talet i England. Det finns en del riktigt bra Fordar idag. Jag känner flera Ford ägare som är mycket nöjda. Hade pelle pekat på en del äldre modeller från 80 talet hade det troligen varit mera korrekt. Men jag har hört att inte ens alla från den tiden är skit. Det finns pärlor att hitta och som Pelle mycket riktigt uttrycker det, till ett lågt pris. Men är det inte så med de flesta båtmärken? En del modeller är bra medan annat är mindre bra. Kanske ska du i alla fall kolla lite extra noga just i Bayliner fallet, eftersom det bevisligen finns en del svaga punkter. Hoppas du hittar en pärla som jag gjorde. I mitt fall: En tidigare ägare. Endast använd i insjö. Pedantiskt skött. Extra utrustad. Slitdetaljer nybytta. Till ett mycket bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle! Är det av egna erfarenheter du skriver att Bayliner är skit eller citerar du andras åsikter? Om du har egna erfarenheter så delge oss andra dessa så kan vi kolla på dessa brister när vi tittar på nya objekt. Många problem med båtar har med hur mycket ägaren lägger ner i skötsel och kunnande när man servar sin båt under högsäsong och lågsäsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog hellre rekomendera en Sea Ray 230 eller 240 Sundancer. Äger själv en 230 SD som jag är väldigt nöjd med. Har ingen egen erfarenhet av Bayliner, men av alla de inlägg och tester i båttidningar man läst genom åren tror jag mig nog kunna påstå att du får bättre kvalité i en Sea Ray. Lite dyrare kanske, men som referens kan jag bara säga att jag är mycket nöjd med min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! För andra gången i kväll tvingas jag hålla med Roddarn :-D Jänkebåtar är ett riktigt KÄNSLIGT ämne ... ve och fasa den som kritiserar dem ... och vice versa :-/ Sök på Bayliner på det här forumet och du kommer att förstå vad jag och roddarn menar ! Det är typ som att BMW blir utsedd till årets bästa bil i M:s undersökning varje år ... jag har aldrig ännu träffat en BMW-ägare som medgett att det finns ETT enda fel på den bilen ... :-D .... är man förvånad *LOL* Så bästa rådet är nog att på egen hand söka fakta bland de oberoende källor du kan hitta! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.. Ingen båt är perfekt.. Men rent generellt så är nog inte Bayliner sämre än ngt annat..Mkt båt för pengarna tycker jag.Men den som andra kräver pyssel och omsorg.Jag vet att det är många som klagar,precis som seglarna klagar på Bavaria.. Risken finns ju att gamla svenskor sjunker i pris,när man kan köpa nytt billigare än den gamla svenska..Precis som med Bayliner,när den började komma till Svedala.. Hur som helst jag vågade köpa Bayliner och har inte ångrat mej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största nackdelen måste väl vara det dåliga ryktet. Misstänker att en välservad Bayliner kan vara en kanonbåt, men den dagen du skall sälja den är det inte lika lätt. Största fördelen måste väl också vara det dåliga ryktet. Det är det dåliga ryktet som gör att priserna hålls på en låg nivå, och du kan få mycket båt för pengarna. Det är lustigt hur det kan bli med rykten. På 70-talet var Volvo ökända för att deras bilar rostade som inget annat. Ändå har de aldrig blivit stämplade med dålig-kvalitetsstämpel. När Bayliner i slutet på 80-talet levererade slarvigt ihopskruvade båtar under några år fick de ett rykte om sig om att vara skit, även om kvaliteten lär ha förbättrats och de skruvar som satt lösa på båtarna för 15 år sedan sedan länge är åtdragna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Flyter Än

Ohoj. Baylinerdisskusionen är alltid lika rolig att följa. Baylinerfreaken på ena sidan och nordiskbåtfreaken på den andra.Det vore så mycket lättare om baylinerfreaksen kunde inse att deras båtar inte är helt felfria och nordiskbåtfreaken kunde erkänna att dom har betalt för mycket för sina båtar, eller hur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2155 är lite väl kort, satsa på 2455 istället. Lycka till PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ANDERS

Till att börja med så skulle jag vara mycket tveksam till att skaffa mig en Bayliner. Amerikanska båtar i allmänhet är kända för att hålla hög kvalitet, ta tex Bertram(motor) eller Island harbour(segel). Bayliner har som företagsfilosofi att satsa på stora volymer(=låga priser) och inte så mycket på kvalitet(kostar mer). Om man nu känner en osviklig lust att äga just en AMERIKANSK båt, varför inte köpa en med gott renomme´? Många klankar på dem som kritiserar Bayliner, med att tex fråga hur många bayliner kritikern har ägt. Kan det vara så att man har avstått från att skaffa denna båttyp därför att man insett båttypens fel o brister och kanske vill dela med sig av erfarenheterna? Det är väl så detta forum skall fungera? Själv äger jag en nordisktillverkad båt som fungerar bra i vårt klimat och farvatten. Har även testat Bayliner 2655 o 2455.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att folk som kritiserar Bayliner inte har något konkret att komma med. Det är lätt att daba ner märket men när entusiasterna ber kritikerna att vara konkreta då blir det tyst. Många försöker sig på att dom ofta blir bogserade eller... dreven.... bla bla bla.....motorn......blabla....... Jaha, motorerna och dreven är samma som resterande båtarna på marknaden har! Tunna skrov försöker en del med då men 10års skrovgaranti samt 7/8 tums tjocklek är nog faktiskt kraftigare än andra båter. Det finns inget äkta fall där skroven kollapsat för att dom är för tunna eller dylikt. Cobra dreven är värdo säger andra! Visst kan dom vara vädelösa eftersom dom snart är 20 år och bara gudarna och dom tidigare ägarna vet hur dom skötts med underhåll under dessa år! Det är kanonbåtar för en vettig peng men man skall alltid vara noga när man står inför båtköp det spelar inte någon roll vilket märke det gäller! Självklart finns det pissdåliga ex därute samtidigt som det finns pärlor! Även dett gäller för Flipper, Nimbus, Princess etc etc. Mvh PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft någon Bayliner så jag tänker inte skriva något negativt om den. Men om nu så många skeptiska till detta märke kanske man ska avstå från att köpa en. Hur blir det annars när du vill sälja. Spelar ingen roll om det är en bra båt, tror folk motsatsen får du svårt att bli av med den när den dagen kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärtom, det är inga större konstigheter att sälja. PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mängder av normalinkomsttagare i detta land som också vill kunna ta sig ut i skärgården med sina familjer utan att behöva sälja villan och skaffa hyresrätt i Akalla. Tro mig, få båtar ger så mycket härligt båtliv för pengarna som en fin och välvårdad Bayliner. Vill du och din familj ha en rejält ruffad båt med kök, flera bäddar, toa mm. så kostar det enormt mycket mer pengar hos fina svenska märket. Sedan finns det ju förståss en liten grupp människor i detta land som absolut kan och vill betala det tredubbla priset för motsvarande Nimbus eller Aquador, bara för att det är en fin båt och alla vet att de är dyra och bra, dvs det ger den status du vill ha. Inget ont om Nimbus och Aquador som säkert är jättebra båtar, men ack vad lite båt du får för pengarna. Det jag vill komma till är att det med största sannolikhet är långt mycket enklare att sälja en begagnad Bayliner för 300-400 tusen begagnad än motsvarande begagnade Nimbus för 1.4 miljoner. Vad tror du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej mikael jag kan bara gratulera till ett bra båtval vilken storlek du än väljer. jag är medlem i en baylinerclub där vi har bayliner från 19 till 27 fot varav fem stycken är 24 fotare jag äger en av dessa tittade själv på en 21 fotare men tyckte att den var lite trång. kontrollera följande innan köpet: limpor bytta när,anoder skick ,sötvattenkylning, växling,oljan om dessa punkter är i bra skick och motorn går jämt och fint har du gjort en bra investering :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...