Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
RobertL

Vart hyra lämplig dragbil Bayliner 2855?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har blivit med en Bayliner 2855 från 2002. Den lär väga runt 3500 kg och står på en trailer.

Förre ägaren sjösatte och tog upp den på en ramp i Bålsta. Ibland med en traktor och ibland med en lite större pickup.

Jag funderar på att hyra en VW Amarok och få ner den i plurret med. Den får dra 2800 kg och jag hoppas att den är tillräckligt tung för att få stopp på ekipaget när jag rullar nerför rampen.

Någon som har förslag på alternativ bil?

Samt uthyrningsställe?

(VW Amaroken var inte jättebillig att hyra)

/Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Jag vet att Hertz har XC90, MABI har X5 och King cab. Har dock ingen koll på hur mycket dom får dra. Du kan även hitta en del trevliga bilar på Hyrspecialbil.nu. Varför inte en Tahoe eller en Hummer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är väl snudd på billigare att låta nån med lastbil m kran komma o hämta båten o sen sjösätta eller ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill påstå det klassiska citatet när snålheten bedrar visheten.

Utgår från att det inte finns något hinder till att ta den med lastbil då.

Båt, trailer plus lite i tankar mm = 4000kilo. Skulle du bli stannad av polisen kommer du ej att få köra vidare, få dryga böter plus ringa lastbil. Gissar även på att kortet ryker då det kan(bör) klassas som vårdslöshet i trafik

Skulle du krocka eller skada hyrbilen lär inte någon försäkring gälla då du hängt på ca 4 ton bakom.

Om trailern saknar bromsar så duger inte de bilar du skriver om ovan. 4 ton båt/trailer putter en 2 tons bil ganska bra. Skall du bara köra den på hamnplan så funkar det men då hade du nog inte frågat om dragbilar om så var fallet...

Mitt råd. Kör inte! Ring en bonne med traktor eller en kranbil

Senast ändrad av Capitan | 17 april 2012 | 08:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, ja nu vart fötterna lite kalla :)

Tänkte inget vidare än att tidigare ägarn kört den själv i alla år. Ska nog kolla upp vad det kostar med en lastbil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1000-1500:- låter lite väl billigt. Till och med för att bara en prisdumpad svartkörning utan försäkring. För det priset så låter det som att man är bekant med föraren eller dyl. 

Billigaste svartkörningen jag har hittat va 2000:-, (om man räknar bort en transport från Linköping till Stockholm för 4000:- ;-) Vitt får man räkna med att få betala ca 3000-3500:- för en lokal transport. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sälj trailern o skaffa bockar, lättare attbottenmåla. För den pengen får du flera års sjösättning o upptagning med lastbil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur långt från rampen står båten ?

Vad har du för koppling på trailern, den är kanske inte kompatibel med pick-up/lastbil/traktor ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter en 50mm handske på den. Jag har fixat en bil med kran så nu behöver jag inte beskymra för det längre :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar betala 500-600:- om jag är den enda som ska lägga i. Är vi flera brukar vi kunna få ner priset en hundring till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...