Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Ivarboatboy

12-volts adapter till suzuki 6hk?

Rekommendera Poster

hej! jag har köpt en suzuki 6hk som är trimmad till 8 hästar på min plastimo 240 (jag vet att det är alldeles för mycket).den har tydligen ett 12-volts uttag. är det någon som vet om det finns adapter  till cigg-uttag? eller fins det redan om man tar bort nån plugg? tacksam för svarsmiley.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

be farsan/brorsan/polaren mäta upp med en multimeter, så ser du hur och - ligger och om det verkligen är 12v.

hur ser uttaget ut nu?

mvh jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle kolla med en 12V lampa och några trådar vad det är du får ut egentligen. Om det är 12V. Och vilken sort.

Småmotorer har ofta en laddningsspole som ger nån sorts halv växelströms pulser som man kan ladda ett batteri med men inte driva elektronik på något meningsfull sätt.

Men jag känner inte till just suzukis 6 hk och orkar inte googla just nu. :-P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag ska försöka kolla om det ger el när motorn är igång. sen ska jag googla på det också!;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Småmotorer brukar bara ha en belysningsspole och den ger växelström med olika spänning beroende på varvtalet.

Om din ger det så får du skaffa likriktare om du ska ladda  batteri.

Vanligen behövs inte laddningsregulator till småmotorer. för belysningsspolen ger så svag ström.

Det gäller mina 20 och 30 Hkr handstartade motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag skall försöka kontakta en återförsäljare eller nån liknande för att fråga om komverterade. tack för alla svar :) här kommer några fler bilder på motorn:

post-10021567-1394237019,4915_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mät m multimeter om det är växel eller likström själv har vi köpt likriktare på teknink magasinet

till batteriladdare för ca 29kr detta fungerade utmärkt

mvh niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Likström kan ladda ett batteri, men inte växelström. Men då bör likströmsspänningen vara max 16-17 volt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spänningen är kring 50V obelastat så se upp med att koppla in något om du inte har batteriet inkopplat. Med batteriet anslutet får du kring 13V när det är fulladdat och motorn är igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...