Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
Moogmannen

Panik i båten..Motorfråga

Rekommendera Poster

Har ganska nyligen köpt en gammal båt med Yanmar Ys12. Idag bytte jag bränslefilter, luftade och skulle sedan testköra motorn med kylhjälp av några hinkar vatten. Fint så, den startade direkt. Snart märker jag att jag inte lyckas sänka motorvarvet och följdaktligen inte heller stänga av motorn. Jag ser vattnet ta slut i sista hinken. Panik. Men sen inser jag att vajern till gasreglagen inte sitter fast ordentligt och lyckas stänga av. Jag har inte så mycket erfarenhet av inombordare och borde väl ha förstått direkt vad som var fel, men men. För att komma till saken: Jag gick ner från båten och märkte att kylvattnet som gått ut var väldigt oljigt/sotigt. Är det normalt eller skall jag bli orolig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du kylvattnet som kyler avgaserna, slang och ev. ljuddämpare så blir det oljigt av avgaser och kan bli lite hinna på vattnet av våra gamla motorer som väl inte är de renaste precis. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag menar kylvattnet/avgaserna. Den var konserverad oxå. Jag har ju inga erfarenheter av det här som du märker, det är min första inombordare/diesel. Det var rejält oljigt/sotigt under båten, det blev rejäla svartoljiga fotavtryck när jag gick upp i sittbrunnen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vid konserveringen sprutat olja i cylindern blir uppstarten oljig naturligtvis. Sedan får man nog dra upp den i arbetstemperatur ordentligt innan man kan uttala sig om hur den går. Att den gick igång snabbt och lätt är ett bra tecken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

.....och sen  behöver man ju inte gå runt i skiten  :)

nä, hursom. varmkör den och ta det därifrån. gammal olja som torkar in kan ge ifrån sig lite svartsot....

mvh jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte minns fel har Yanmar YSB12 en vevhusventilation som gör att det kan komma in olja i förbränningsrummet om oljenivån är för hög. Vevhusventilationen ansluter vevhuset och insugningsröret med en horisontell slang om jag inte har fel.

Kontrollera oljenivån också för säkerhets skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har nog en poäng där. Motorn rusar och det kan säkert bli extra sotigt när den går på smörjolja. Då brukar den också bli svår att stoppa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är motorn monterad lutande med fronten högre så får man inte fylla olja upp till översta markeringen på oljestickan. Jag har en Ysm12 och där fyller jag bara precis över nedersta markeringen .

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...