Svedero39 0 Postad 16 April , 2012 Har en båt med dubbla motorer med 12V på men sen har jag dessutom en 24V generator på styrbordsmotor som laddar och driver ett 24V system. På systemet sitter det mesta som används i drift som t.ex ankarspel, bogpropp, radar mm. Det som jag konstaterat är att 24V-systemet är helt isolerat från t.ex motorblock mm och lever alltså sitt enga liv jord- och plussmässigt. Min fråga är varför jorden har separerats till en egen då det drar med sig väldigt mycket extra kabel, plintar etc. Visst borde väl 12 och 24v-systemen kunna samleva jordmässigt utan att något tar skada eller galvaniska strömmar skapas? Hoppas någon vet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 April , 2012 Utan att veta kan jag tänka att man har gått efter regeln att jorda så lite som möjligt vilket med tanke på galvaniska strömmar brukar vara den gyllene regeln när man monterar saker som sticker ned i elektrolyten/saltvattnet. Här har man ju haft den eminenta fördelen till 24v för strömslukare och sen är det väl inte så mycket extra att hålla systemen separerade. Allt elektriskt som är internt och inte når vattnet är väl anslutet i 12V-systemet. Det blir ganska avancerat att rita upp eventuella jordningar och det underlättar troligen att ha systemen åtskilda. Ett enda litet misstag när man kompletterar kan göra att nån propeller tappar material med en sluten strömkrets. Jag tror att båten har en kompetent elektrisk installation. Genvägen hade annars varit uppenbar som du själv noterat. Sparat på kopparn och kopplingspunkter. Bara en spekulation utan praktisk förankring. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedero39 0 Postad 26 April , 2012 Tack för ditt svar Forgus31. Jag trodde att det var så att man snarare vill säkra upp att allting har samma jordplan och därför förordar t.ex jordplattor på sjösidan av skrovet som allt skall hänga ihop med? Är inte alldeles säker på att installationen är alldeles kompetent eller åtminstone har vidareutvecklats kompetent då det t.ex funnits delar av installationen som installerats med spänning från en del av systemet och jord från en annan, varför spänningen emellan varit helt galna. Nu har jag städat upp så att jag har dom två 12V's generatorerna och allt som hänger på dom (inklusive motorblocken) med ett jordplan och 24V fortfarande på sitt egna. Att det är bra att ha både lite 24V ombord har jag förstått då jag slipper extrabatterier till strömslukare som ankarspel och bogpropp då jag kan mata dessa från de centralt placerade batterierna och med en tredjedel av den kabelarea som en 12V-lösning skulle kräva. Då hela elsystemet är (som det är på alla båtar från 70-80-tal) ett härligt råttbo av kablar och kopplingsplintar så har jag varit lite sugen på att börja om och hade då tankarna på att gå ut med en enda kraftig jordstam åt vardera håll från den centralt baserade elcentralen och sen mata dom olika förbrukarna med avsäkrade stammar utifrån om dom är 12 eller 24V. Därför den initiala frågan :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 April , 2012 Har du mätt om det går någon ström mellan 12V jorden och 24V jorden? Om de är galvaniskt avskilda ska det inte göra det. Går det heller aldrig någon ström emellan kan man koppla ihop dom så de garanterat får samma potential. Om det går ström är det fel någonstans eller något som inte stämmer med vad du tror det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser