T_M_C 0 Postad 15 April , 2012 Hörde detta påstående i hamnen idag!! Stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 16 April , 2012 Man ska inte måla drevet med tex VC17 då den i västkustutförande innehåller koppar.. Detsamma gäller andra CU-baserade färger.. Dock är trilux rätt OK - finns både som drev-spray och som alu-skrovsfärg på burk.. Koppar står högre i näringskedjan än aluminium så det blir en galvanisk reaktion till aluminiumets nackdel.. (zinc är lägre än alu - därför har man zincanoder för att skydda alu.. i sötvatten är dock magnesiumanoder att föredra framför zn). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 16 April , 2012 OK, koppar, zinc, förstår. vad är rekommenderat att måla t.ex. alurena trimplan med så det inte blir en skog av grönska på dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 17 April , 2012 Jag förstår nu att jag var otydlig... Vad jag avsåg var att måla botten på båten när man har drevmontage. Idag har jag pratat med International om detta och de rekommenderar att måla ända fram till drevet med VC TAR2 vilket även kan användas på själva drevet som grund. Däremot skall man släppa 20 mm mellan VC17 och drevet. Däremellan kan man lägga Trilux. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hency 0 Postad 17 April , 2012 Jag tror inte International rekommenderar VCTar som grundfärg till Trilux. Det känns som onödigt många burkar med både VC17 och Trilux. Mitt tips skulle bli Trilux hela vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 17 April , 2012 Som jag skrev pratade jag med International idag och på frågan vilken färg man kan måla närmast drevet när man inte bör gå hela vägen fram fick jag Trilux. Trilux generellt vill jag inte ha, inte alla så jämn som VC17 och bygger dessutom skikt. Senast ändrad av T_M_C | 17 april 2012 | 22:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hency 0 Postad 17 April , 2012 Lefants Nautica då? Bygger bara 7 my per lager. Det är killarna som tog fram VC17 som kör Lefant. Men det är samma problem med aluminiumdrevet. Senast ändrad av Hency | 17 april 2012 | 22:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 17 April , 2012 Jag har målat mitt Alpha One drev med Trilux hård svart färg. Koppar, ja, Drevet aluminium och rejält med grundfärg för säkerhets skull. Fungerar relativt bra mot havstulpaner. Jämfört med stålpropp som inte är målad så är det en stor skillnad. Inte sett några problem med aluminiumet på drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 April , 2012 Vi har haft kopparfärg VC17 på S-drevet i 10 år och det har klarat sig bra. Nu hade lite färg lossnat så aluminiumet var framme. Målade med Volvos drevfärg några lager och sedan kopparfärg igen. Skulle tro att färgen på drevet isolerar så kopparfärgen påverkar aluminiumet i drevet. Utan kortslutning blir det ingen strömkrets. Vill inte ha blomster och musselodling på drevet. Det ska gå många år innan ett drev försvinner till bottenfärgen. Se bara till att ha ordentligt grundmålat på drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 18 April , 2012 Efter att ha köpt en fabriksny båt som var målad med 3 lager epoxi och sedan 2 lager Trilux (som rollades med vanlig inomhusroller av firman vi köpte av) så har vi under vintern våtpolerat botten och målat med VC17 Extra. Våtpolerat? Jo - vi får inte torrslipa i den hallen vi har båten i på vintern.. Och vi får inte slabba med vatten. Enda sättet vi kom på var excenterslip med abralon - vill minnas vi körde 240 grovlek och blomsprayflaska samt hink med svamp och vatten för att rengöra sliptrissorna. 20h senare var botten struken med 3 lager VC17 extra med planstrykare.. Nästan nöjd med ytan - men jag inser att man inte får bli för manisk med ytkvaliteten så vi nöjde oss där.. Toppfart upp runt en knop, förbrukning ner ungefär 5%.. Det innebär för oss 31-32 knop och 2,2 till 2,1 liter /nm på en ~6,7ton tung båt med en D6-370 under huven. Dessutom vet vi att vi nu inte kommer behöva fundera allt för mycket på bottenfärg och eventuellt slipning under många år. Framförallt så känns det som vi kan gå ner betydligt lägre i både varv och fart innan vi går ur planing.. Med andra ord - vi kan lasta motorn mindre men fortfarande ta oss fram i vettig fart vilket jag är övertygad om kommer ge extra livslängd för motorn. Vi målade inte ~15-20mm runt skölden med VC17Extra utan körde trilux där. Drevet har jag kört med epoxi först - under kavitationsplattan har jag slipat den superslät i flera steg för att få så lite kvavitation kring propellrarna som möjligt.. Där är det sprutat med Trilux Prop o Drev färg.. Ovanför plattan är det penslat med trilux på burk. Trilux har funkar hyfsat mot beväxning för oss tidigare men det ger en ojämn yta och måste på sikt slipas.. Måttligt kul.. VC17Extra finns att köpa från bl.a svb.de till vettiga priser med vettigt CU-innehåll.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 18 April , 2012 Bara som allmän upplysning: Trilux innehåller inte metallisk koppar utan en kopparorganisk förening koppartiocyanat. Denna har inte de elektrolytiska egenskaper som metallisk koppar har och är därför lämplig att använda i färger för t.ex. aludrev. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 19 April , 2012 (...jag tänkte inte citera HELA texten men jag vet inte hur jag väljer ut det stycke jag avser...något måste ha ändrats i forumfunktionen?) Du polerade ner och målade sedan VC17 Extra, innebär det då att du behöll den epoxin som Triluxen var målad på och att den visade sig stabil mot VC17 Extra? Jag har fått lite olika svar från tillverkaren, en från deras produktsupport sa att all gammal epoxi måste bort och att bara VC TAR2 fungerar som grund, en annan (när jag börjat slipa) sa att det räcker med att väta epoxin med VC General Thinner i ett dygn och se om den påverkats för att avgöra ifall man kan behålla den gamla epoxin. Där är jag nu, skall ner till båten ikväll och se om den lösts upp på något vis. Eftersom jag har gått igenom gelcoaten på ett antal ställen fick jag rådet att lägga minst fyra lager VC TAR2 som lämpligt tätskiktstjocklek. Sedan lägger jag två lager VC17 har jag tänkt mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 19 April , 2012 Det går nog inte att citera bara delar tror jag (?) Hur som.. Jag pratade med International på båtmässan i GBG.. Då var jag rätt säker på att man använt international rakt igenom (vc tar) men i efterhand så blev jag osäker och tror att det kan ha varit Jotun´ s epoxi för jag tror att dom hade en helpall med Jotunburkar.. Ärligt talat så har jag aldrig funderat på möjligheten att thinner skulle lösa upp 2-komponent epoxi.. Är det möjligt? Iaf - det blev bra och epoxin löstes inte upp av VC17extra.. Däremot löser den nog Triluxen lite, men å andra sidan löser den upp sig själv också Den är väl 95% thinner och 5% färg typ.. Extremt tunnflytande så att påföra med planstrykare (och ha färgen i tex en imsdal 60cl vattenflasta med en sån där kork som är stängbar och bara pytsa på färg direkt på dynan) är nog det minst skvättiga.. Lurade en kompis att köra med planstrykare istället för roller och han tyckte det var mycket bättre också.. (Och han seglar och är riktigt noga med ytan).. Man kan med fördel sickla av ytan med slipad spackel för att få bort ev damm och ojämnheter innan sjösättning. Tar typ en halvtimme och ger ännu bättre resultat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 19 April , 2012 Ja, det är nog som du skriver att tvåkomponents epoxi står emot thinner, men hur vet man från början att ens epoxi är en- eller tvåkomponents, det är frågan... därför fick jag rådet att testa med thinner på lite trassell under lite täckande plast mot epoxin under ett dygn så får vi se. Låter i mina öron ljuvligt att hinna polera ner till epoxi på en så stor båt som er på 20 timmar - jag har slipat nästan samma tid vid det här laget fast med 40 papper och då har jag kommit en fjärdedel av botten ungefär... men så är det ju en del års skillnad på våra båtar och därmed mängden bottenfärg eftersom vår har 20 år på nacken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 19 April , 2012 Om jag formulerar mig så här: Vad är enkomponentsepoxy för något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 19 April , 2012 Ärligt talat, inte en aning för det var någonting som International varnade för skulle krackelera ifall jag målar VC TAR2 / VC17 ovanpå. Jag får känslan av att du sitter inne med info om att det kanske inte finns någonting som är enkomponent i detta fallet? Förklara gärna! Edit: Kan ju vara så att det finns olika typer av tvåkomponentepoxi där vissa är stabila och andra inte är stabila av olika thinnerbaser som den i VC-produkterna och att ordvalet en- resp. tvåkomponent var felaktigt från Internationals sida? Senast ändrad av T_M_C | 19 april 2012 | 15:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 19 April , 2012 20h effektiv tid.. Orkade max 2h per pass.. Och då var det riktigt hårda pass... Sen körtid fram och tillbaka, plocka fram och tillbaka material osv så blir det lätt det dubbla. Har slipat ner en segelbåt (B31:a) till laminatet en gång p.g.a böldpest.. Det tog väl också ungefär 20h aktiv tid.. Då med vinkelslip och 32 papper (det var lite väl grovt så det blev en hel del spackeljobb).. Nu tog vi inte bort all gammal bottenfärg utan slipade tills topparna (som p.g.a ojämn yta inte bara var bottenfärg utan en hel del epoxi också) var i hygglig nivå med dalarna i ytstrukturen. Det är inte 100% perfekt på hela botten, men nära nog. 30 papper gick åt ungefär.. (á c:a 30kr).. Nej, båt är inte billigt.. men kul.. Skulle jag göra samma operation igen tror jag att jag skulle gjort det utomhus direkt vid upptag. Låt färgen torka lite, sen spraya på thinner (riktligt) - låt verka ett tag och sedan högtryckstvätta. Denna metod BORDE ta bottenfärg effektivt.. Sen är man nere i epoxin och kan slätslipa den med excenter och typ 80 eller 120 papper först och sedan lägga några lager med mellanslipning med typ 240/320/400 papper för att sedan stryka två-tre lager VC17extra.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 20 April , 2012 Ja, effektiv tid avsåg jag också för det är märkligt hur mycket kaffedrickande många hinner med i vår hamn när dom jobbar med båten... Jag kör också ungefär 2 h per pass, ibland något mindre än så. Har fyra mil till båten så det tillkommer ju rätt mycket tid även om den effektiva arbetstiden inte blir längre än så pga att armarna tar slut. En båtgranne slipar också sin båt, vilket är en kölbåt och han ojade sig - jag bad honom provslipa lite under min båt där det är konkavt och härligt att slipa medan jag i skön stående ställning körde lite med hans maskin på hans båt och det hade jag gärna fortsatt med - inte samma värld!! Vad är det för papper du betalar 30 spänn arket för? Jag köper Bosch eller Luna för 80 spänn plus moms för en 10-p (K40 med kardborre) tycker de både fungerar och håller bra. Nu gick inte mitt thinnerprov bra alls för när jag efter ett dygn kollade så var bottenfärgen avtorkningsbar, epoxin såg opåverkad ut men när jag provade med en skrapa var den helt klart påverkad och mjuk och gick att skrapa av på ett helt annat sätt än där jag inte haft thinner emot. Så baserat på vad International anvisar måste jag slipa 100% ner till ren gelcoat i alla ytor, skrymslen och vrår - inte blir det bättre när dom aviserat skitväder här på Västkusten både ikväll, lördag och söndag!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swebreeze 0 Postad 16 Maj , 2012 Slinker in en fråga på denna tråd... Har nyss slipat och lackat drevet med Trilux drev och propellerfärg, vilket vart jättefint bortsett från att färgen inte alls vart svart utan grå trots att det står svart på burken.(Kommer att ringa och klaga på detta och hoppas på kompensation då man trots allt lagt ner massor med tid och pengar på detta) Så nu överväger jag att lacka om det med en grundfärg samt 2k svart. Men innehåller triluxfärgen något konstigt ämne som gör att inte vanlig grundfärg/2k lack fäster på detta nu så att jag måste göra om allt grundarbete? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 17 Maj , 2012 Blev själv förvånad idag när jag lackade drevet, att kulören var grå. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser