Gå till innehåll
måndag 04 november 2024
Rock_FrassE

Diverse frågor ang tvätt/ dyvika/ länspump mm

Rekommendera Poster

Hej

Har sökt lite här på forumet men hittar inte riktigt de svar jag är ute efter och skapar denna tråd. Bifogar lite bilder.

1: Dyvikan, när vet man om den håller tätt eller ej? Tycker den ser så naken ut som den är. Behöver man täta den på något sätt eller är det bara att skruva tillbaka den igen.

2: Vid akterspegeln så ser det ut som om lite tätning har släppt, är det bara att dra dit lite sika. Samt ska man ta bort plåtarna som är nitade vid sidan om motorn och se hur det ser ut där. Samt, om man borrar bort popnitar i akterspegeln. Ska man då i med lite sika innan det nitas dit en ny nit i hålet?

3:Länspumpen, handtaget var av vid köp. Funderar på att byta mot en impellerpump som går på el. Men är det nödvändigt? Räcker kanske med att köpa nytt handtag. Hur många torrpump brukar man behöva göra med en manuell pump innan man får upp vattnet?

Sedan så behöver jag tvätta av båten inför vaxningen. Dock har jag ingen möjlighet att tvätta av den med vatten osv då den står i en lada med diverse saker som inte tycker om väta. Kan man tvätta båten med fönsterputs eller liknande eller är det inte bra för plasten?

Tacksam för alla tips och idér på mina frågor här ovan :)

post-28021-1394237014,8339_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt många frågor i ett och samma inlägg och du har inte skrivit vad det är för båt...men jag gör ett försöka att svara så gott jag kan:

1. Svårt att svara på när du bara visar pluggen. Det ser ut som att det finns ett O-ringsspår där men gängorna verkar väldigt korta...är den verkligen helt frisk? Du kan alltid täta med SIKA om du känner dig osäker.

2. Visst kan du dra dit lite SIKA. Jag vet inte vad det är för plåtar som är nitade vid sidan om motorn men visst är det bra att ta bort grejer för att kolla hur det ser ut. Det är alltid bättre att vara proaktiv än reaktiv. Det är alltid bäst att täta när man borrat i laminatet så ja, använd SIKA när du nitar igen.

3. Ingen aning.

X. Fönsterputs skadar inte gelcoat. Det går ju också att våttorka med vatten och lite vanlig båttvätt utan att det stänker runtomkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...