Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
volvo-penta

motorproblem Mercury 9,8. 1974

Rekommendera Poster

Hej jag har ett problem med min lilla mercury,som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.

Den startar men går bara en liten stund ca 5 sekunder,men håller jag hårt tryck på blåsan då går den, men så fort jag släpper då stannar den. Jag har gjort rent förgasarn,bytt blåsan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att bränslepumpen krånglar. Följ slangen mellan motorns bränsleanslutning och förgasaren. Det skall finnas en liten pump på motorblocket. Har du otur är det fel på membranet i pumpen. Har du tur är det bara backslagsventilen som fastnat.

Lycka till :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Ser man om membranet är trasigt ? jag har haft isär pumpen och kunde inte se nåt som var trasigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Membranet skall naturligtvis vara sprickfritt och mjukt och böjligt. Om motorn stått oanvänd länge kan membranet torka och blir då så stelt att tryckskillnaderna i vevhuset inte mäktar böja det. Det kan också vara så att hålet bakom membranet, det som går in i vevhuset är stockat av sot eller oljerester. Peta upp eller blås rent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Jag har haft pumpen och membranet borta och gjort rent allt,membranet såg helt ut alla hål var rena.Motorn har stått stilla ca ett år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla up så att du har rätt flottörnivå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Tack för alla tips.

Problemet är löst,det var en plast grej som jag inte vet vad den heter, som sitter i förgasarhalsen som satt lite snett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...