Gäst Postad 15 April , 2012 Jobbet att byta denna packning verkar ju rätt enkelt (alltså skitsvårt :-) men vad som förbryllar är att man enligt uppgift måste dra ut axeln förbi den yttersta (alltså in mot motorn) bautamuttern. Verkar det inte lite underligt. Jag trodde att det skulle räcka att lossa muttrarna, byta packning och försiktigt dra ihop det igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 15 April , 2012 Är det propelleraxeln du håller på med? Fotat?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 15 April , 2012 Det beror på vad du egentligen ska byta. Ska du byta en oljeinpackad tätning inne i en axelätning är det oftast bara att skruva loss den stora muttern, peta ut den gamla packningen, ersätta den och sedan skruva in muttern igen. Är det en simmering (gummitätning) måste man lossa på axeln mot motorn för att kunna trä på en ny gummitätning. Ska du byta hela axeltätningen, ta bort alltihopa och ersätta med en helt ny typ PSS måste du demontera axeln mot motorn, för att kunna ta bort de gamla delarna och montera nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 April , 2012 Skulle skickat med en bild men filen var för stor, nu kanske att det funkar bättre. Var det droppar syns klart på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 April , 2012 Syns ännu bättre här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 15 April , 2012 Men behöver du byta något alls? Det är ju mycket gänga kvar att straffa den befintliga flätan med. Mitt tips är att först pröva att tajta åt den stora muttern, glöm inte kontramuttern bara. Men straffa inte till den för hårt då bränner du flätan i packboxen. När du tjtat åt kan du med fördel köra en stund och känna på axeln så det inte blir hett. På min Storö 34 från -79 gjorde jag detta var 3 - 4:rde år ungf. Hade båten i över 20 år utan behöva byta något. Lite bökigt att komma åt med tillräckligt stora rörtänger visserligen men det går. Edit: Har du dragit fettkopparna, och är det rätt fett i dom samma? /B Senast ändrad av Bosse | 15 april 2012 | 17:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 April , 2012 Hej Bossse! Vi har testat att dra åt men inte lyckats rubba. Kan vara så enkelt att den satt sig... Ska kolla detta igen imorgon. Håller dina ord i minnet och kan kanske angripa problemet från nytt håll. Ett byte är kanske onödigt. Fettet är kollat och påfyllt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 April , 2012 Dum fråga från mig, men har du losst kontramuttern. Stal en av dina bilder och ritade bl.a på dem. Vilket som är kontramuttern och vilket som är packboxen. Om jag inte tänker helt fel visar de runda pilarna hur du skall dra för att de skall lossna från varandra. Rätta mig om jag har fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 April , 2012 Helt rätt som Toaen skriver, lossa kontra muttern en bit och efterdra deb vänstra muttern på bild så pressar du ihop packningen och får säkert tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 April , 2012 Måste nog förtydliga lite: efter att du har lossat och skruvat ner kontra muttern en bit gängas muttern närmast motorn åt andra hållet mot propellern lagom hårt därefter dras kontra muttern fast igen. Toaen och Westis ville bara vara övertygad om att TS var övertygad om viket håll han skulle skruva när han spänner åt glanden. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 April , 2012 Aha! Tror att jag måste böja mig för andras kunnande (usch vilken gemen känsla :-) och inser nog att jag tänkt fel när det gäller denna installation. Av era svar att döma så blir det lite Heurekakänsla över det hela och med lite tur kanske det går att lösa genom att lossa, spänna och låsa. Stort tack till era alla för era kloka svar och tack till Toaen så var kreativ med bilderna. Grande tack! Jag ska jobba vidare med detta imorgon och lär väl återkomma med en uppföljning. Mvh/Danne P.s. Snart ska dieslarna få börja jobba igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 April , 2012 Stackas dig - har du två motorer. Det har visserligen jag också, men som tur är bara en gutjärnsgenua. Den typen av motorer är ett elände och ställer bara till problem. Huvudmotorn i min båt är en sån där vit på en lång pinne och med ett par snöre som gasreglage. Går tyst och fint och båten stabilare i alla lägen. Den dra dessutom ingen diesel. Eller som man brukar säga - Vinden den är fri. Lycka till med packboxar och sjösättning mm Som du kanske märk är jag alltid motvalls kärring. Jag går och funderar på om jag snart skall ta upp, men jag tror att ni andra får sjösätta först, så blir kranföraren lite lugnare. Dessutom blir det lite varmare ute. Ett gammalt talesätt på förkommen anledning;Det är bättre med en båt som läcker i skrovet än en som läcker i däcket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 April , 2012 Tjenare Toaen! Hade gärna haft tre motorer men två får räcka Jag har ett förflutet som seglare, bl a seglarinstruktör i dåvarande Sveriges Flottas Ungdomsförbund ute på Berga Örlogsskolor. I takt med tiden, och man blev klokare, kände jag att det där med segling var bättre på bild än i verkligheten. Som någon skrev; ett dyrt sätt att komma sakta fram. Skämt åsido; det finns en tjusning med allt och vi gör de val som passar oss själva. Det finns ju folk som trivs i sina optimistjollar och så finns det dem i detta forum som kajkar runt i sina negativjollar; den värsta formen för transportmedel. Idag ska jag ut till båten o kolla på denna droppande axel och se om jag kan överföra kunskapen i detta forum till verkligheten. I´ ll be back, Danne Ps.det kloka talesättet i slutet på ditt inlägg vill jag gärna revidera: Hellre en båt som är läcker än en som läcker - oavsett var.... Senast ändrad av Seari | 16 april 2012 | 10:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 April , 2012 Det finns ju många synsätt. Arbetade som hoppilandkalle på färjan Ägir, som gick mellan Gravarne Smögen sommaren 1997. Jobbade var annan dag och seglade med scoutkårens bohusjulle var annan. Dessutom höll jag på att förbereda bygget av min första egna segelbåt, en PoP16 efter en ritning av Per Brohäll. Det sägs ju att det hjärtat är fullt av - det talar munnen. Frågde nog skepparen Albert Hansson mycket om skärgården runt Gravarne och Smögen och pratade nog en hel del om den båten jag var på gång att börja bygga. Albert sa ofta; Segla - det gjorde dom på 1800-talet. Nu finns det motorer Vinterförvarade två år inne i tempererad hall hos Båtbyggarn i Sandbogen. Till övervägande delen var det bara motorbåtar, men vi var två segelbåtar som av nåder fick stå inne eftersom vi bägge hade egna båtkärror. Min 25 fotare och en mindre. Båtbyggarn själv, Göran Johansson, brukade alltid säga, med glimten i ögat, om det blev tal om segelbåtar. Det skulle va förbjudet med båtar med längre mast än två meter och som går saktare än 20 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 April , 2012 Ja du, Toaen; som du ser så har jag också trampat segelbåt - i det här fallet en Senorita Helmsman. Utöver detta har jagt, precis som du, också trampat färjedäck, bor på Ägirs gränd och Johanssons båt- varv (Göran?) bytte vår båts motorer till större för x-antal år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 17 April , 2012 Har beställt talg-snöre på Hjertmas för min axeltätning. Samma typ som på bilden. Skall plocka ur axeln, om det går, och göra rent och använda nytt vatenfast fett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 April , 2012 När jag såg bilden tänkte jag först; Han hade seglat för om masten, men sen blev jag lite osäker på vad jag egentligen såg. Det finns nog i regel mer likheter än vi annar. Jag seglat en hel del på Norge. Låg nån gång på 1990-talet i Stavern. Det blev ett förfärligt motorande på utsidan, så jag kunde inte låta bli att sticka upp huvudet och kolla vad det var. Det var en stor motorbåt som inte verkade kunna komma in till kajen. Klev iland och dom kastade en tamp till mig. Paret var från Lofoten och hade haft seglbåtar hela livet. Nu hade mannen fått ont av rematiskt, så de hade sålt segelbåten och köpt en stor motorbåt med dubbla motorer - ungefär som din. De hade hämtat båten i Oslo där den låg i ett båthus. De hade tänkt att testa lite gran hur det fungerade med två motorer och dubbla uppsättningar reglage, men det var så dåligt väder att de inte tycket att läge. När de kom in i Staverns hamn va mannen lite orolig för att inte klara av att lägga till och i det dåliga vädret gick det inte heller speciellt bra. Dessutom va han ju rädd om den för honom nya och ganska fina båten. Man får anpassa sig efter verkligheten. Det har även jag gjort. Senast ändrad av toaen | 17 april 2012 | 12:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Maj , 2012 Letade efter nåt helt annat och plötsligt finns den bara där - bilden jag letat efter på motorbåten i Stavern, som hade så svårt att lägga till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser