B738 0 Postad 15 April , 2012 Håller på att kolla efter ny båt. Hittat en fin Yamarin in Finland. Vad ska jag tänka på om jag importerar därifrån? Gäller inte garanti på båt och motor? Några erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antos_74 0 Postad 16 April , 2012 Garantin gäller nog ändå, har själv hämtat en från finland med trailer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 16 April , 2012 Hej Har köpt båt i Finland visserligen privat men det fanns intressanta objekt hos båthandlara så jag kontaktade konsument Europa och enligt dem gäller garantierna i hela EU och det är säljaren ansvar att repararera båten oavsett var du bor inom unionen man behöver inte transportera båten till säljaren i det land man köpte den. Vi tog semester och körde hem båten genom en fantastik skärgård i Finland Åland och Sverige. /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Engis 0 Postad 18 April , 2013 Är det någon som vet något om ett företag som heter M2 Marine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 April , 2013 Egna erfarenheter har jag för vi köpte vår senaste/sista båt i Jakobsstad. Vi hade letat länge och väl och hade väl egentligen inte Finland som ett land där vi skulle köpa båt. Vi hade också rest runt stora delar av Sverige och Tyskland utan att se båten vi verkligen ville ha. Men av en tillfällighet så skulle vi hem till Finland. Varför vi fick brått att leta igenom Finland på lämpliga objekt. Inte kändes det som om båtarna på något sätt var billligare men när vi tittade på utvalda objekt så kändes (i alla fall dessa) hålla det säljarna i telefon samt bilder lovat. Vet man vad man vill ha och vet vad man vill betala och i förväg kommit överens om vad som gäller var det i vårt fall inte svårt att komma överens med säljaren. Som parentes kan nämnas att vi tog båten sjövägen. Över norra Kvarken, ned för höga kusten till Stockholm, genom Göta Kanal, Göta älv till Göteborg och upp till Tjörn. Detta var oförglömliga veckor trots att regnet och blåsten gjorde allt för att vi inte skulle komma framåt. må väl//Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser